30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

iMac gevallen, beeldscherm stuk?! Nog te repareren?

Mijn zoon is ERG dom geweest. Heeft zijn iMac (17″ iMac, 2006) van een bureautje laten vallen met de bovenkant (bij de webcam) op de bedrand. Hij start nog wel op, laat een fractie van een seconde het scherm zien, met een verticale zwarte streep, precies in het midden van het beeld. Dan wordt het beeld zwart. Ook als de iMac uit staat, zie je die zwarte streep. (ca. halve cm breed). Wat kan er kapot zijn? Is het nog voor een redelijke prijs te repareren? Is het scherm zelf onherstelbaar stuk of beschadigd, kan het iets anders zijn dat makkelijker te repareren is? Het budget is laag..! Geld voor een nieuwe of een dure reparatie is er niet. Maar er staan voor hem heel belangrijke dingen op als foto’s en werkstukken voor school etc. Graag suggesties en tips over wat er wellicht aan de hand is en mogelijk is!

Bijdrager

Even kijken wat hij met een externe monitor doet?

Bijdrager
    MacAanZee

Ik heb niet zo gauw een externe monitor bij de hand. Heb wel de iMac G5 van mijn andere zoon. Kan ik die verbinden als externe monitor en zo ja: hoe? (Ik ben niet technisch!)

Bijdrager
    me.com

Klinkt als een defect inverterboard of LCD-panel. Ik zou het inderdaad eerst proberen met een extern scherm.

Bijdrager
    Koetjesreep

Verzekering

Bijdrager
    Dr. Maddox

Openschroeven en alle stekkers nalopen en extra aandrukken. Dat zou voor mij sowieso stap één zijn.
    Voor de data zou ik even een firewire<>firewire kabeltje kopen, verbinden met de andere iMac, opstarten als schijf en de data overzetten als backup.

Bijdrager
    MacAanZee

Het scherm doet het dus nog wel (heel even) maar wel met die zwarte streep. Kan ik die iMac G5 aansluiten als externe monitor? @Koetjesreep: ik zou niet weten hoe ik dat bij een verzekering vergoed kan krijgen.

Bijdrager
    KarelWillem
    MacAanZee op 24 juni 2010

Ik heb niet zo gauw een externe monitor bij de hand. Heb wel de iMac G5 van mijn andere zoon. Kan ik die verbinden als externe monitor en zo ja: hoe? (Ik ben niet technisch!)

Met een firewire-kabel verbinden en dan de kapotte opstarten met T ingedrukt.
    Die gedraagt zich dan als externe harddisk. Mocht hij dan nog draaien, dan kun je in ieder geval de bestanden veiligstellen.

Dr. op 24 juni 2010

…Voor de data zou ik even een firewire<>firewire kabeltje kopen, verbinden met de andere iMac, opstarten als schijf en de data overzetten als backup.

Sorry, ik had die van jou even gemist.

Bijdrager
    MacAanZee

@Maddox, domme vraag: waar zitten de schroeven?

Bijdrager
    me.com

Aan de onderkant.;)

Maar ik denk dat het weinig zin heeft. De kabels zitten stevig vast met tape en clipjes dus die kabels gaan er heus niet zomaar uit. Ik ga uit van een defect onderdeel in de iMac. Waarschijnlijk het inverterboard of LCD-panel.

De iMac met een extern scherm is sowieso het beste om te doen in plaats van open te schroeven. Dat moet je op het laatst pas doen.;)

Bijdrager
    KarelWillem

Onderop in het rooster onderaan.

Bijdrager
    MacAanZee

@ KarelWillem: dat ga ik straks proberen, met de G5 als externe monitor.

Bijdrager
    Koetjesreep

Inboedel verzekering. Hij is gevallen (bij interpolis is het verzekerd in ieder geval)

Bijdrager
    MacAanZee

Een inverterboard, als dat stuk is, is dat een dure reparatie?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Zie hier een mooie PDF met een stap voor stap handleiding:)

iMacs zijn best wel “sleutelvriendelijk”!;)

Bijdrager
    me.com

@MacAanZee,

Je weet dat KW bedoelt dat je de harde schijven van de gevallen iMac kan zien op je eigen iMac en niet dat je de iMac G5 kan gebruiken als externe monitor?

Bijdrager
    Dr. Maddox
    me.com op 24 juni 2010

Aan de onderkant.;)
    Maar ik denk dat het weinig zin heeft. De kabels zitten stevig vast met tape en clipjes dus die kabels gaan er heus niet zomaar uit.

Onzin!

Bijdrager
    me.com

Niet echt. Ik schroef deze machines dagelijks open dus weet wel het e.e.a. ervan.;)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dan moet je beter weten..

Een harde klap wordt opgevangen door losse onderdelen. Die plakbandjes waar jij het over hebt stellen weinig voor. Wanneer je dagelijks iMacs uit elkaar haalt weet je ook dat de kabelverbindingen soms minuscuul zijn. Daarbij is de iMac niet gemaakt op valpartijen. Vergrendelingen van de stekkers zijn prima maar niet bestand tegen harde klappen.

Bijdrager
    MacAanZee

@Me.com: als ik de harde schijf van de gevallen iMac kan zien op het scherm van de andere, kan ik toch ook bestanden overzetten?

Bijdrager
    KarelWillem

Jullie zeggen wat anders, maar bedoelen hetzelfde. Inderdaad dat kan.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    Dr. op 24 juni 2010

…Voor de data zou ik even een firewire<>firewire kabeltje kopen, verbinden met de andere iMac, opstarten als schijf en de data overzetten als backup.

Bijdrager
    me.com

Ja hoor dat kan wel. Maar ik dacht dat je bedoelde om de iMac G5 te gebruiken als scherm voor de gevallen iMac.

Let er wel op dat je geen Intel systeem kan opstarten op de iMac G5.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Voor zover ik weet kunnen vrijwel alle iMacs in Target Disk mode opgestart worden.

Bijdrager
    me.com

Intel > PPC niet.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Vreemd? Volgens Apple zelf wel.

Bron

Bijdrager
    me.com

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Topicstarter wil op de iMac G5 van zijn andere zoon de iMac Intel aansluiten om bestanden te benaderen. Je kan de HDD wel zien op de iMac G5, maar er niet van booten. Puur omdat het systeem op de iMac Intel is geschreven voor Intel-processoren.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    MacAanZee op 24 juni 2010

@Me.com: als ik de harde schijf van de gevallen iMac kan zien op het scherm van de andere, kan ik toch ook bestanden overzetten?

Ik begrijp hieruit dat de TS zijn bestanden wil overzetten en niet booten vanaf een G5?

Bijdrager
    me.com

Dat heb je inderdaad goed. Het was alleen maar even een tip…

me.com op 24 juni 2010

Let er wel op dat je geen Intel systeem kan opstarten op de iMac G5.

Nu maar weer on-topic?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik zit de hele draad al ontopic. Daarom kan ik je ook niet volgen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.