8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Mr.Mark

iMac geheugen in Mac Mini

Enkele weken geleden heb ik een iMac 20″ en een Mac Mini gekocht bij de Apple Store.

Nou heb ik de iMac geüpgrade naar 4Gb geheugen en heb ik de standaard 1Gb geheugen strip over. Nou is mijn vraag of ik deze geheugen strip (1Gb PC2-6400S-666) ook in mijn Mac Mini kan stoppen.

Ik wil mijn Mac Mini toch upgraden met meer geheugen en dat zou dan dus goed met deze overgebleven geheugen strip kunnen.

Wie kan mij hierbij helpen?

[size=9:1e18e6fb74]Heeft er hier trouwens iemand ooit gehoord van het merk Hynix van geheugen strips?[/size:1e18e6fb74]

Moderator
    unSOUND

In de iMac gaat 800 MHz Ram, in de mini 667 MHz. Ik zou het niet doen.

Hynix is een standaard leverancier van Apple, zie ook de eerste post in de Ram F.A.Q.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1179379#1179379

Bijdrager
    Xserve

Normaal kan geheugen altijd op een tragere bus werken dan diegene waarvoor hij gemaakt is. Zo kan DDR-400 ook werken op een computer die maar tot DDR-266 ondersteunt (dan werkt het geheugen natuurlijk wel trager). Maar bij de nieuwere geheugens zou ik het niet zo kunnen zeggen. Mijn eerste indruk is in elk geval dat het idd wel degelijk zou moeten werken.

Bijdrager
    remixed

werkt, ik heb zo bijvoorbeeld mijn imac geheugen geupgrade en toen de oude imac geheugen stikjes in me laptop gedaan die op 667 max werkt. Doet het prima.

Moderator
    unSOUND

Ikzelf adviseer het in ieder geval niet, omdat het in het verleden op Macs heel veel problemen gaf. Het lijkt wel te werken, maar bij zwaardere belasting krijg je ineens vaker dat programma’s eruit klappen, vaker Kernel Panics… Maar wie weet is dat met de huidige moederborden minder…

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb met geen enkele Mac die ik in het verleden heb geupgrade problemen gehad met geheugen wat sneller was dan geadviseerd.

Gewoon er in steken. Heb je na een week nog geen probleem dan krijg je ook geen problemen.

Moderator
    unSOUND

Belangrijkste regel is dat het hetzelfde type is. DDR en DDR2 niet mengen bijvoorbeeld, en ook geen 667 en een 800 MHz module samen in 1 machine gebruiken.

Het blijft een beetje experimenteren, ikzelf doe het in ieder nooit, met uitzondering de iBook G4, waar het juist verstandiger was om sneller Ram te hebben.

Bijdrager
    Scjeir

dezelfde soort geheugen van verschillende snelheid mengen kan normaal geen kwaad, zolang al het geheugen de ingestelde snelheid aankan, in een mac mini 667MHz dus
    het ram moet de timings ook aankunnen, maar als het al trager werkt dan normaal, zou dat ook geen probleem mogen zijn

imo gewoon proberen, als ge zeker wilt zijn, kunt ge een hardware test doen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.