14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    appletick

iMac geeft zwart beeld bij te heldere instelling

Hallo, Mijn iMac “Core i5” 2.66 27-Inch (Late 2009) heb ik destijds gekocht zodat ik de videokaart-problemen van het 2011 niet zou krijgen.
    Sinds gisteren echter steeds een zwart scherm, de computer blijft wel gewoon werken ook al zie je het niet.

Zocht het probleem eerst in het euvel van het 2011 model, maar met veel geduld heb ik de helderheid zachter kunnen zetten en blijft het beeld aan. Zodra ik de helderheid over de helft van de schuif zet springt hij op zwart. Door de aan/uit knop kort in te duwen, even te wachten en weer kort induwen en een toets aanraken heb ik weer 3sec. beeld. Zo heb ik de helderheid kunnen aanpassen.

Het lijkt mij dus een warmteprobleem.
    Ik zie dat de HD in het rood staat (maar 10 min. ervoor nog groen en toen was het probleem er ook) en ik zie een temp. van 129 graden.
    Moet ik het probleem in een van deze twee waarden zoeken of valt jullie nog iets op?
    Kan het ook zijn dat de computer vol stof zit en daarom een koelprobleem heeft?

Moderator
    Night

Die 129°C baren me wel een beetje zorgen, vooral omdat het maar één CPU is (dus niet inherent aan een zware belasting).
    Probeer met smcFanControl de temperatuur eens rond de 50°C te krijgen en laat even weten of het beeld dan nog steeds blijft uitvallen.

Bijdrager
    appletick

Getest. De ventilatoren van de harde schijf en optische schijf kon ik hard laten blazen maar ook dan springt hij op zwart.
    De ventilator van de cpu kun je niet bedienen met het programma. Ik vraag me af of die ook wel bestaat, heeft de cpu niet alleen maar een metalen plaat om warmte af te voeren?
    Misschien is die 129 gr wel van iets dat een laptop wel heeft, maar een iMac niet? Die 129 gr blijft hier ook op staan, terwijl andere temperaturen licht schommelen in HWMonitor.

Bijdrager
    appletick

Een bug in Sierra zou misschien ook kunnen? Dat je helderheid verder kan dan eigenlijk de bedoeling is? Ik lees daar alleen nergens anders over.

Bijdrager
    appletick

NB De rpm van beide ventilatoren zag ik in HWMonitor zich aanpassen, maar van CPU bleef op 940 staan.

Moderator
    Night

Je hoeft niet voor elke zin een nieuwe post aan te maken. Je kan je eigen post aanpassen en/of aanvullen door met de muis over je avatar te gaan en op het driehoekje te klikken en dan te kiezen voor ‘Bewerk‘.

Ik verbaas me er ook over dat je 2x een CPU 1 in je lijst hebt staan…
    Wellicht klopt die hele HW monitor niet geheel bij jou. Kun je eens kijken met een andere tool?

Bijvoorbeeld:
    https://www.macupdate.com/app/mac/17027/temperox
    https://www.macupdate.com/app/mac/16609/hardware-monitor
    en vele anderen

Zo kunnen we evt. temperatuur issues uitsluiten.

Heb je btw al een SMC reset gedaan (of liefst een aantal keren)

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    appletick

Ik miste de mogelijkheid van bewerken ineens, vandaar. Ging voorheen anders.

PRAM en SMC reset meerdere keren gedaan.

Hij werkt overigens perfect nu met wat dimmen (al 2 uur). Zodra ik hem weer feller zet is het bingo.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  appletick.

Moderator
    Night

Je zei eerder dat je hem dan handmatig donkerder kon zetten en het dan weer werkte. Kun je in de logs iets terug vinden ten tijde van het wederom uitvallen van het beeld?

Ik denk in ieder geval dat we een temperatuur-gerelateerde oorzaak kunnen uitsluiten. Ik vermoed eerder dat we het richting hardware-fout moeten zoeken in de backlight… Dat kun je relatief eenvoudig testen door een extern scherm aan te sluiten. Als dit gewoon werkt (ook dimmen en brightness aanpassen), kun je er rustig vanuit gaan dat er iets mis is met de backlight of de flatcable.

Je kunt voor de zekerheid alle stappen doorlopen in het groene gedeelte van dit i-fixit topic:
    https://nl.ifixit.com/Answers/View/168324/LCD+Backlight+not+working+%3D+solved

Bijdrager
    appletick

Na google-n op o.a. “imac 27 2009 backlight” kom ik uit op vnl probleem met backlight (en soms stof, probleem met ramgeheugen of een slechte kabel bij een backlight).
    Ram is ok dus dat valt inmiddels ook al definitief af. Computer staat al sinds begin op dezelfde plek dus een kabel die ineens moeilijk doet lijkt me eigenlijk ook stug. Houd ik alleen backlight en stof over.
    Ik kom echter veel tegen over vervangen van inverter, maar ook wel over led driver board. Hebben ze nu over hetzelfde of zijn dit twee verschillende prints? Mocht ik beslissen om zelf open te maken en iets te vervangen dan moet ik wel het juiste hebben besteld, anders ben ik misschien nog duurder uit dan laten repareren.

Bijdrager
    Bart

@appletick
    Ik heb hetzelfde voor als jij, het scherm wordt op onwillekeurige tijdstippen zwart. Na de iMac in “sleep” modus te brengen en er weer uit te halen werkt de LCD terug. Vandaag heb ik ook gemerkt dat als ik de helderheid aanpas, hij bij een bepaald niveau een zwart scherm geeft. Bij een apple reseller zeiden ze dat het het LCD was maar daar geloof ik zelf niets van.

Deze middag op een youtube filmpje gebotst van iemand met hetzelfde probleem. Een reactie van een persoon was zoals jij aanhaalde de inverter vervangen. Heb jij dit ondertussen gedaan? Bedankt om ons even op de hoogte te houden!

Bijdrager
    appletick

Hallo Bart,

Vanwege het kostenplaatje en vooral tijdgebrek heb ik er nog niets mee gedaan. Zoals de instelling nu staat kan ik er prima op werken dus dan repareer ook weer minder snel. Als ik het doe, doe ik het wel zelf. Wellicht in de komende vakantie. Vervelend karwei en je moet er de rust en tijd voor nemen, maar dan lukt het heus wel. Heb dergelijke dingen al vaker gedaan.

In ieder geval geloof ik niets van het LCD verhaal. Dat is een logische gok, maar met dergelijke uitgaven zou je wel meer expertise verwachten.
    Als je rubberen ruiterwisserblad aan vervanging toe is en je garagebedrijf geeft het advies het hele mechaniek en moter vervangen dan wordt je ruit inderdaad ook weer schoon maar dat wekt dan niet veel vertrouwen in zo’n bedrijf.

Bijdrager
    Bart

Hey Appletick,

En wat zijn je instellingen nu?

Bijdrager
    appletick

Een tikje minder helder dan wanneer hij op zwart springt. Dat is op ongeveer de helft.
    Ergens vraag ik me ook af of het geen softwarematige bug is. Dat wat nu de helft is vroeger hetzelfde was als de schuif helemaal naar rechts.

Moderator
    Night

Je kan dat eenvoudig testen indien je een lege, externe HDD/SSD hebt. Je zou daar een compleet nieuwe installatie van mac OS kunnen doen, zonder installatie van programma’s etc. Dan vanaf die externe disk opstarten, NV/PRAM en SMC resetten en dan maar stoeien met de instellingen van de helderheid en kijken of het probleem blijft bestaan.

Je hebt in het verleden niet toevallig zitten stoeien met tooltjes, zoals Shades en aanverwanten?

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  Night.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.