30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    appleuser5000

Imac gebruikt veel te veel RAM geheugen

Hallo,
    Ik was een gaan zien in de app Activiteitenweergave op mijn imac. daar heb ik gezien dat ik nog maar 1,98 GB RAM over had van de 4GB. En er stond geen enkel programma open. Is dit wel normaal?

Alvast bedankt. Groeten.

Bijdrager
    Rickje

Ja dit is wel aardig normaal.

Waarom staat er ‘traag’ bij te tags?

Wat voor werkzaamheden doe je zoal?

Bijdrager
    appleuser5000

nog een foto:

Bijdrager
    appleuser5000

@ Rickje: op dat moment was ik niks aan het doen. Maar op andere momenten werk ik gewoon met pages,numbers,… Soms speel ik ook de sims3 enzo. En momenteel volg ik ook wel een cursus photoshop. Maar tijdens al deze activiteiten is mijn imac en eigenlijk ook mijn macbook pro heel traag. vroeger was dit dus niet.

Bijdrager
    Nic

De meer dan 800 MB inactief geheugen is wellicht van applicaties die je niet lang voordat je de screenshot maakte gesloten hebt, maar die best wat geheugen in beslag hebben genomen.

Bijdrager
    appleuser5000

@ Nic: Ik had de Imac net opgestart.

Bijdrager
    Nic

Hier twee linkjes die iets meer vertellen over het werkgeheugen:
    · http://www.appletips.nl/hoe-wordt-het-geheugen-door-mac-os-x-gebruikt/
    · http://www.onemorething.nl/community/topic/os-x-leopard-vreet-veel-geheugen-of-toch-niet-opgelost

Zeggen beiden dat het inactieve geheugen in feite wel vrij geheugen is, maar wat apart wordt gezet voor programma’s die je recent hebt gesloten, om die daarna toch weer sneller te kunnen opstarten en gebruiken. Zou dan alleen niet weten waarom je dat zou hebben als je je computer net hebt opgestart…:(

Bijdrager
    Pasav

Check de permissies en je HD, als daar wat fout zit kan je machine ook enorm traag worden. En kijk als je machine traag is eens naar je Swap files als die aanzienlijk zijn (>512 MB) dan gebruik je een programma met een geheugen lek waarschijnlijk en dat zou de traagheid kunnen verklaren.

Bijdrager
    appleuser5000

@Nic inderdaad vreemd. Misschien komt het door de finder?

Bijdrager
    GoeieDag

Huh? De swap neemt gewoon toe met de tijd, dus die waarde zegt op zich niks. Ja, dat het een tijdje is geleden dat je een herstart hebt gedaan, als er een groot getal staat.

“Veel te veel RAM”? De helft is nog groen (Beschikbaar)! Die moet binnen no time op blauw staan. Dus je conclusie is volledig uit de lucht gegrepen.

PS: het plaatje zou ook duidelijker zijn als je de selectie had gekozen op de kolom Fysiek geh., ipv Procesnaam.

Bijdrager
    appleuser5000

Maar als de helft nog maar groen is en ik wil bijvoorbeeld een game spelen dat heel veel geheugen vereist. Wat zal het systeem dan doen?

Bijdrager
    Stirf

Doet je Mac het goed, is ie niet traag, doet ie wat ie moet doen???
    Ga a.u.b. niet zoeken naar problemen die er niet zijn en geniet van je Mac.
    En over het spel, probeer het eens, zou ik zo zeggen.

Bijdrager
    GoeieDag

Het OS stopt twee vingers in zijn neus en geeft dat spel het RAM wat het nodig heeft uit de kleuren groen en blauw. Daarvoor heb je nu een OS, en daar moet je je niet mee bemoeien; vooral als je geen clou hebt hoe e.e.a. werkt.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

De hoeveelheid geheugen die je vrij hebt klopt wel…

ook handig: de app FreeMemory, die geeft in je balk aan hoeveel RAM er vrij is en met 2 klikken kan je hem RAM laten vrijmaken:

Bijdrager
    GoeieDag

Ja vooral doen, zoiets!
    Zo’n app slaat helemaal nergens op.
    Het enige wat dat zal doen, is van blauw groen maken; big deal. Doet ie meer, dan is het helemaal een levensgevaarlijk programma.

Als ik jou was zou ik ook een virusscanner op je Mac zetten, en een defragmentatie programma, en een register cleaner…

Bijdrager
    appleuser5000

@Stirf: Als ik op het internet ga en bijvoorbeeld de krant lees of een youtube video kijk werkt ie perfect. Maar het is vooral als ik hem gebruik voor Photoshop en dan tegelijkertijd op google een afbeelding zoek dan komt soms dat gekleurd cirkel ding. Dit is ook bij andere zware processen. Dus het punt is nu dat hij het moeilijk heeft om zo’n grote dingen te doen. Daar had hij vroeger geen last van.

Bijdrager
    GoeieDag

Da’s vervelend, maar dat lijkt dus geen geheugen probleem te zijn.
    Misschien een brakke HD?

Maak eens een nieuwe gebruiker, log uit de andere gebruiker, log in op de nieuwe, en doe eens precies hetzelfde; kijk nu of je verschil ziet.

Bijdrager
    appleuser5000

@GoeieDag: Op de nieuwe gebruiker lijkt hij inderdaad snellen en stabieler.

Bijdrager
    GoeieDag

Dan loopt er misschien een proces/app mee in je normale gebruiker die resources opeist, of een conflict geeft. Of een instelling of extensie van PS (of Safari) die niet lekker gaat, dat soort dingen.
    Dat moet je maar eens even nalopen.

Bijdrager
    appleuser5000

@GoeieDag: Ok bedankt voor je hulp. Ik heb al eens horen zeggen dat het aantal bestanden op het bureaublad ook invloed kunnen hebben. Klopt dit?

Bijdrager
    GoeieDag

Nee, dat was een probleem in een vorige versie van het Mac OS; is inmiddels opgelost.
    (Elk icoon op het bureaublad werd als venster behandeld, ipv een afbeelding.)

Bijdrager
    appleuser5000

oh ok bedankt

Bijdrager
    iep

Photoshop en 4GB aan geheugen is waarschijnlijk de bron van het probleem. Het ligt er een beetje aan wat je met Photoshop doet maar ik neem aan dat met een cursus je redelijk wat aan bewerkingen aan het doen bent. Voor Photoshop is 4GB dan echt wel het minimale wat je nodig hebt. Als je weer met Photoshop bezig bent moet je eens middenin je bewerkingen stoppen en nog eens naar het geheugengebruik kijken. Grote kans dat je dan ziet dat Photoshop veel opslokt. Ik denk dat met een 8GB aan geheugen het wat beter zal gaan. Nogmaals, het ligt heel erg aan wat je met Photoshop doet. Er zijn mensen die genoeg hebben aan die 8GB maar er zijn er die naar de 64GB moeten.

Bijdrager
    GoeieDag

PS bestond al -en werkte ook prima- toen 4 GB nog een natte droom was.
    Laat staan 8 of 64 (ja, waarom niet?)
    Bestanden (foto’s) zijn ook gegroeid in de loop der tijd, maar je kunt ook overdrijven.

Bijdrager
    iep

Je kunt ook gewoon totaal niet naar de feiten en het probleem van de topicstarter kijken en daardoor loze opmerkingen over een applicatie maken…

OS X heeft vandaag de dag 4GB aan geheugen nodig wil het echt lekker draaien met allerlei apps. Een hedendaagse Photoshop versie heeft zelf ook al die 4GB nodig wil dat lekker draaien. Zie daar het conflict. In dit geval spelen 2 dingen een rol: hetgeen je doet met Photoshop en hoe jij iets ervaart. Bij dat laatste is 4GB voor de ene genoeg, die kan wel een tijdje wachten op iets terwijl een ander echt naar meer moet omdat ie dat geduld niet heeft. Daarbij komt dat als je grote files bewerkt en veel bewerkingen doet je ook weer meer geheugen nodig hebt. De mensen die 64GB nodig hebben vallen dan ook meer in de groep fotografen die een digitale Hasselblad gebruiken. Dan hebben we het over foto’s van 60 megapixel in RAW formaat en die zijn niet bepaald klein. Het aantal bewerkingen die deze mensen doen is ook niet klein. Dit soort zaken moet je wel allemaal meenemen in het verhaal. Als ik lees dat iemand 4GB heeft, weet dat zowel OS X en Photoshop graag veel geheugen gebruiken en de persoon in kwestie het allemaal als zeer traag ervaart dan maak ik al snel de connectie met een geheugenprobleem. Om dat echter te bevestigen zul je naar het geheugengebruik moeten kijken wanneer iemand met Photoshop bezig is. Daarom ook dat verzoek.

Dat is hoe je troubleshooting doet. Dat werkt niet als je domweg maar dingen van tafel probeert te vegen met “ja maar vroegah hadden we genoeg aan 640kB!!!”. Daarmee help je iemand niet aan de oplossing voor de traagheid die hij of zij ervaart. Dit soort problemen hadden we toen 640kB geheugen genoeg was ook. Ook toen was Photoshop een geheugenvreter en had je veel geheugen nodig. Toen telden we in kB’s, later in MB’s en tegenwoordig in GB’s maar aan de problematiek is tot dusver niets veranderd.

Bijdrager
    GoeieDag

Goed verhaal hoor Iep.
    Maar ook een feit: ik heb hier een MB Air/Lion met 2 GB aan RAM (ja, geen Hasselblad ), en dat doet het prima.
    Als TS het heeft over “zeer traag”, dan kan 4 GB eigenlijk niet de veroorzaker zijn, maar eerder een kapotte HD o.i.d.
    En voor goed troubleshooting zullen we weer en meer van de TS moeten horen. Maar zoals je kunt lezen in de titel is de vraag voor dit draadje een andere, en is die vraag afdoende beantwoord, lijkt me.

Bijdrager
    Rickje

Ja, download eens Smart Utilty, wat geeft die aan? Schijf “Passed” of issie failing?

Bijdrager
    iep

Een kapotte hdd is zelden de oorzaak van traagheid. Een chronisch tekort aan geheugen daarentegen niet. Zeker niet bij UNIX systemen zoals OS X. SMART is leuk maar in 9 van de 10 gevallen krijg je een bogus melding, daar moet je dus vooral niet op vertrouwen.

Bijdrager
    GoeieDag
    iep op 13 mei 2012

Een kapotte hdd is zelden de oorzaak van traagheid.

Om die opmerking in het juiste perspectief te plaatsen, hoef je niet lang op een nieuw topic hierover te wachten (ik wilde niet eens de moeite nemen om te zoeken, in dit geval):

iMac 27" werkt traag.

Bijdrager
    KarelWillem
    appleuser5000 op 12 mei 2012

…Is dit wel normaal? …

Ik heb op het moment 144 Mb vrij van de 4 Gb.
    En om nou te zeggen dat ik een rij zwaar spul open heb staan.

Maar het zegt verder bitter weinig.
    Mijn Mac draait nog net zo snel als dat ik 2 Gb vrij heb.

Je inactieve geheugen is nog bijna een Gb. En bij mij ook.
    Dat zegt al iets meer.

Maar verder zou ik me er niet ongerust over maken.
    En gewoon lekker je Mac gebruiken waar je hem voor wilt gebruiken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.