9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Lambertini

Imac gaat traag

Hallo,

Mijn imac gaat merkelijk trager dan vroeger.
    Ik heb geheugen 1T waarvan 30 % nog vrij.
    Kan ik softwarematig iets doen zoals defragmenteren in windows ?
    Ik bestelde wel 2 naar 4 gig ram, binnenkort te installeren.
    Thx !

Bijdrager
    Hansi2124

Die 1TB geheugen slaat zeker op de capaciteit van je hd? Dan heb je in principe nog genoeg ruimte over.
    Defragmenteren is normaal gesproken niet nodig. Het is geen Windows dus.;-) Je kan wel eens proberen om een totale backup te maken met SuperDuper! en die daarna weer terug te plaatsen op je hd van je iMac.

Ik heb geen idee welke iMac je nu hebt; ook geen idee welk OS X je hebt. Is ook wel belangrijk, net als het bekijken van de topics (via de Zoekfunctie) die op dit forum staan die hetzelfde probleem beschrijven als wat jij meemaakt. Daar staan ook vaak nuttige oplossingen bij. Je zou dat allemaal eerst eens uit kunnen proberen.

Bijdrager
    Lauwrence

Je bedoelt, neem ik aan, dat je een 1Tb harde schijf hebt, waarvan 30% vrij? Geheugen is nl. het RAM.

30% op de schijf vrij zou ik me niet druk om maken. 2Gb werkgeheugen kan krap zijn en reden voor vertraging (de Mac moet nu de harde schijf gaan gebruiken als virtueel geheugen wat altijd trager is dan het echte RAM). Er zijn hier genoeg draadjes te vinden over hoeveelheid RAM en hoe dat te bekijken.

Bijdrager
    MacKeessie

Heb je de HD al gecontroleerd met het schijfhulp programma?
    Ik had ook last van een duidelijke tragere werking van mijn iMac 27, maar toen bleek er op de HD een fout te zitten, na herstel is hij weer net zo snel als vroeger.

Bijdrager
    1984
    Lambertini op 02 januari 2012

Mijn imac gaat merkelijk trager dan vroeger.!

Heb je er Lion op gezet…? wat meer ram is dan geen overbodige luxe.

Sleutelbeheerder
    Night

Lion vraagt al om minimaal 4 GB intern geheugen….:?

Bijdrager
    Lambertini

Lion, inderdaad…
    Ik bekijk eens hoe het zit na 4GIG ram over enkele dagen.

Merci !

Bijdrager
    SunKeeper
    Night op 02 januari 2012

Lion vraagt al om minimaal 4 GB intern geheugen….:?

Zo erg is het niet.

2GB wil die minimaal hebben. 4GB is voor normaal/zwaar gebruik gelijktijdig van apps aan te bevelen. Nog meer is altijd beter. Het kost je in het ergste geval alleen maar wat geld.

Bijdrager
    1984

Hoe zat dat ook al weer volgens mij onder OS9 dat je geheugen aan programma’s kon toekennen…?
    Maar ze zorgen er wel voor als je het nieuwe OS wilt hebben dat je dan ook vaak een nieuwe Mac moet kopen. een computer is eigenlijk wel de stomste investering die je kunt doen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.