7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    they

iMac gaat niet aan, maar maakt een soort mechanisch geluid.

Hoi :).

Sinds maart heb ik een iMac 24 inch. Werkte altijd perfect. Tot augustus. Toen begon hij heel af en toe kuren te vertonen. Programma’s die niet meer reageren, moet ik ze via de beheertool afsluiten, vastlopers enz. Toen heb ik Leopard opnieuw geinstalleerd. Daarna werkte alles weer naar behoren zoals ik m toendertijd had gekocht. Maar sinds 2 weken, doet hij echt heel raar. Hij loopt om het uur vast. Eerst krijg ik de strandbal. Ik kan alle vensters nog gewoon gebruiken op dat moment. een minuut later reageren de vensters niet meer, maar de muis werkt nog wel, alleen kan ik nergens op klikken. Soms loopt hij op zo’n moment echt helemaal vast, dan moet ik de stekker eruit halen.

Een week geleden deed hij het niet meer, maar toen gebeurde er ook iets raars. Ik had ‘m een nacht laten aanstaan. De volgende ochtend was hij niet vastgelopen. Mooi dacht ik :D. Maar ik kon opeens via space+cmd geen programma’s meer vinden. Alsof hij een aantal mappen niet kon openen. Adium staat in mijn user/programma’s, maar Leopard kon ‘m niet vinden. Na een reboot werkte hij wel weer gewoon.

En nu is het zo, hij gaat helemaal niet meer aan (nouja, 2 sec dan). Mijn iMac reageert gewoon nergens meer op. Zelfs de lampjes gaan niet meer aan. Ik dacht eerst de hdd, omdat die soms tikgeluiden maakte. Maar die zit volgens mij aan de rechterkant van de iMac. Daar hoor ik geen tikgeluiden. Als ik de powerknop indruk, hoor ik wel linksboven een soort tikgeluiden, maar dat is geen hdd volgens mij. Dat geluid is 2 sec, en dan valt hij uit.

Iemand bekend met dit probleem?

En ik denk dat ik m maar laat repareren, ik ga zelf niet lopen kloten ermee. Kan ik hem dan het beste direct via Apple zelf laten ophalen, of dit via de winkel (Dynabyte) laten doen?

Inactief
    Anoniem

Klinkt als een kappoten Hardeschijf.

Bijdrager
    Babe Hardy

Sinds maart? Binnen 1 jaar problemen is volgens mij gewoon garantie. Dus wegbrengen naar de leverancier en hij hoort het gratis op te lossen.

Bijdrager
    Esquare

Zou inderdaad de harde schijf kunnen zijn. Bekijk deze eens met Smart Utility (demo kun je een aantal keren gratis gebruiken).

Bijdrager
    Pieterr
    ”they”

En nu is het zo, hij gaat helemaal niet meer aan (nouja, 2 sec dan). Als ik de powerknop indruk, hoor ik wel linksboven een soort tikgeluiden, maar dat is geen hdd volgens mij. Dat geluid is 2 sec, en dan valt hij uit.

Het zou ook nog kunnen zijn dat je fan kapot is. Dit wordt gedetecteerd tijdens opstarten, en als ie niet goed functioneert, treedt de protectie in werking (i.e. de computer gaat uit).

Hoe dan ook, je zult er waarschijnlijk mee langs de reparatie moeten.

Bijdrager
    they

Ik denk dat ik straks nog even wat dingen ga proberen, als niks lukt dan bel ik toch maar even naar Apple. Wat is eigenlijk dat servicenummer? En komen ze ‘m dan thuis ophalen en daarna ook weer afleveren?

Bijdrager
    Pieterr
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.