6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    MichielG5

Imac G5 volledig opruimen?

Hoi ,
    Mijn Imac G5 (versie 10.4.11 , draaiende op een 1,9 GHz PowerPC G5 processor) begint na een 4 jaar toch erg traag te worden , en dit werkt nogal storend.
    Daarom was ik ook aan het denken om gewoon alle bestanden er af te gooien die er voordien niet op stonden , zodat enkel de standaardprogramma’s , die er al opstonden bij aankoop , er nog op staan.
    Is er een manier hoe ik dit simpel kan doen?
    Heb weinig verstand van computers dus ik hoop dat er een programmaatje voor is of gewoon een manier dat je je mac reset zodat alle overbodige bestanden er af zijn ofzo..

Alvast bedankt voor het antwoord.

Mvg.

Bijdrager
    GastonM

Ik denk dat je het beste een schone installatie van Mac OS X (kan met de DVD die waarschijnlijk bij je iMac zat bijgeleverd) kunt uitvoeren, hiermee wordt de iMac eigenlijk teruggezet naar fabrieksinstellingen en dat precies wat je wilt denk ik.

Bijdrager
    Hansi2124

Graag bij het aanmaken van een topic even opletten waar je het het beste onder kan brengen. Het subforum One More Thing is het in ieder geval niet….
    Verplaatst naar dit subforum.

Bijdrager
    MichielG5

Heb hem zelf 2dehands gekocht , dus cd-rom zat er niet meer bij..
    Is er nog een andere optie ?

@Hansi2124
    Sorry , maar gebruik dit forum niet vaak , enkel voor m’n vragen , aangezien ik zelf ook niets van computers ken kan ik hier ook niemand helpen dus..
    Daarom wist ik ook niet waar dit moest , zal er in de toekomst beter op letten.
    Mijn excuses.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is een veel gemaakte fout om bij het kopen van een 2e hands niet om de originele (grijze) DVD te vragen. Want die hoort bij dat model en zonder die DVD kun je geen her- of clean-install doen.

Je kunt nu alleen een clean instal doen als je via b.v. marktplaats.nl een 10.4 (of 10.5) retail DVD kunt kopen want ik denk niet dat je die nog via een APR kunt krijgen. Nogmaals: niet een willekeurige grijze DVD want die werkt niet.

Wat je wel kunt doen is de combo update van 10.4.11 downloaden en opnieuw installeren. Om je Mac weer wat sneller te maken heeft het geen nut om programma’s van je harde schijf te verwijderen want dat maakt een Mac niet traag.
    Maar een safe-boot (niet onderbreken en daarna normaal opstarten) of het herstellen van de bevoegdheden (via schijfhulpprogramma) kan mogelijk wel verbetering geven. Tijdens een safe-boot wordt de harde schijf gecontroleerd en hersteld, dat is ook iets wat je zonder een DVD niet kan doen…

Als je weinig ruimte over hebt op je harde schijf (minder dan ±10% van de capaciteit) dan kan het nut hebben om het een en ander te wissen of te verplaatsten naar een externe drive.

Bijdrager
    Hansi2124

:thumbsup:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.