19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    dennis013

iMac G5 start zeeeer langzaam op

Beste mensen. De iMac G5 van mijn vriendin vertoont kuren. Wanneer je de apple aanzet duurt het heel erg lang voordat je eindelijk in Mac OSX zit. Dat duurt zeker een 20-30 min. Dat duurde eerst nog geen minuut…
    We hebben er niks vreemds mee gedaan en toch hebben we nu deze problemen.
    Enig idee hoe dit kan komen en hoe we dit kunnen oplossen??

Daarnaast…. ik heb geprobeerd om een externe harde schijf aan deze pc te koppelen. Deze schijf wordt wel zichtbaar in OSX, maar wanneer ik bestanden naar deze schijf kopieer… krijg ik een melding dat deze disk niet gewijzigd kan worden… Hoe los ik dat op?
    (deze HD heeft eerder wel prima gewerkt met deze G5)

En als laatste.. Mijn vriendin heeft haar enorme muziekcollectie gedigitaliseerd en al haar digitale foto’s op de computer staan. Die heeft ze nu in een mapje verzameld voor de back up, maar dat is maar 20Gb… .Voor mijn gevoel is dat veels te weinig.
    Ik heb geen verstand van apples en ik vraag me af ik nu geen verborgen mappen oid mis??

Bijdrager
    Tijmen Kielen

Probeer is op te starten met [command] [option] P+R. dat kan wel eens helpen

eenmaal opgestart, schijfhulpprogramma draaien. (programma’s – hulpprogramma’s – schijfhulpprogrtamma’s)

Over de harde schijf: hoe is deze geformatteerd?

tip: koppel deze los voordat je opstart, scheelt ook in tijd..

Bijdrager
    mulderd

Lijkt wel een beetje op mijn probleem !

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=93773

Bijdrager
    dennis013
    ”NEMjit”

Probeer is op te starten met [command] [option] P+R. dat kan wel eens helpen

Okay, dat zal ik vanavond wel eens proberen.

”NEMjit”

Over de harde schijf: hoe is deze geformatteerd?

tip: koppel deze los voordat je opstart, scheelt ook in tijd..

De externe harde schijf is NTFS geformatteerd. Ik kon eerder wel zonder problemen deze (windows) schijf aan de Mac koppelen.
    Verder was deze HD altijd ontkoppeld van de apple, dus daar kan het niet aanliggen.

”mulderd”

Lijkt wel een beetje op mijn probleem !

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=93773

Inderdaad! Nou… gedeelde smart is halve smart, denk ik dan maar….;)
    Onze G5 wordt ook alleen gebruikt voor wat simpele dingen zoals mailen, internetten, muziek luisteren en foto’s kijken.
    Dus we hopen dat het niet iets ernstigs is…. Mulderd.. Als jij iets vind.. kun je mij dat dan ook laten weten?

En bedankt alvast

Bijdrager
    Tijmen Kielen

oke.. .das maf dan

Schijfhulp kan veel repareren. je kunt ook opstarten vanaf de install cd (opstarten met c ingedrukt) en dan schijfhulp draaien (alle 2 even doen, check permissies en check volume)

Bijdrager
    sedikit
    ”NEMjit”

oke.. .das maf dan

Schijfhulp kan veel repareren. je kunt ook opstarten vanaf de install cd (opstarten met c ingedrukt) en dan schijfhulp draaien (alle 2 even doen, check permissies en check volume)

Omdat ik zelf een paar jaren geleden tegen deze actie met de c-toets opzag, hier even die actie in stap voor stap:

-stop de installatie-cd in de computer
    -zet computer uit
    -start met de c-toets ingedrukt houden
    -kies “nederlands”
    -in menubalk: installer/open schijfhulpprogramma
    -selecteer de HD( niet die waar je totale GB’s op staan)
    -kies schijf ehbo/herstel volume
    -blijkt er een fout te zijn: herhaal herstel volume
    -ga naar schijfhulpprogramma
    -houd vanaf nu de alt-toets ingedrukt
    -stop schijfhulpprogramma
    -ga naar installer/ stop installer
    -bevestig met “stop”
    -je hoort de boing van het opstarten, er verschijnt een gaulloise-blauw venster
    -als klokje stopt; click op rechter pijl
    -opstartvenster verschijnt
    -klaar

Bijdrager
    Tijmen Kielen

Kijk, das handig:)

Bijdrager
    dennis013

Okay, ik ga het met die toetsencombo proberen….

Anyway… ik zou wel heel graag eerst een backup willen maken voordat ik dingen ga doen zoals schijf herstel…. En de computer start wel op, zij het extreem langzaam.

Dus first things, first…. enig idee hoe ik die externe USB-harde schijf ‘schrijfbaar’ in Mac OS X krijg?

Anoniem

Programma’s -> Hulpprogramma’s -> Schijfhulpprogramma, klik op externe schijf en formatteer.

Bijdrager
    dennis013
    ”Zakske”

Programma’s -> Hulpprogramma’s -> Schijfhulpprogramma, klik op externe schijf en formatteer.

Haha :P
    En die 200Gb aan data die er nu al op staat!!?
    Het is externe HD van 320Gb in een behuizing die het al eerder deed op deze G5, waarom ie het nu niet doet????? Geen idee?
    Maar formatteren is toch geen serieuze oplossing?? :sealed:

Anoniem

[size=9:c6773df7ba]Kuch… blijkbaar niet helemaal goed gelezen.[/size:c6773df7ba]:|

Maar er zit in het Schijfhulpprogramma ook een optie om je externe schijf te herstellen… probeer dat eerst maar.

Bijdrager
    dennis013
    ”Zakske”

[size=9:970db403f0]Kuch… blijkbaar niet helemaal goed gelezen.[/size:970db403f0]:|

Maar er zit in het Schijfhulpprogramma ook een optie om je externe schijf te herstellen… probeer dat eerst maar.

Mijn excuses zakske… :)
    Ik had t er niet bij gezet….. Je kon t ook niet weten nee…

Uhmm dat schijfherstel…. is dat wel veilig voor mijn data die al op die schijf staat??

Bijdrager
    Oppie
    ”dennis013″

De externe harde schijf is NTFS geformatteerd.

Heeft iemand jou al verteld dat NTFS door Mac (en andere OS-en) wel gelezen kan worden, maar niet beschreven?! (Houdt MS tegen).
    Dus dat is iig ‘normaal’ gedrag.

Over dat opstarten: wat staat er geselecteerd in Systeemvoorkeuren>Opstartschijf?

En dan ook maar dezelfde vraag aan jou (als aan Mulderd):
    Hoe is je HD geformatteerd (als het goed is Mac OS Uitgebreid (Journaled))?
    Wat is de S.M.A.R.T.-status van de HD?
    Beiden te zien in Schijfhulpprogramma.

Heb je zitten ‘klooien’ aan de naam van de account; heb je zitten rommelen met de Systeemmap (evt dmv OnyX e.d.)?

Anoniem

Lees net dat het een iMac G5 is… valt hij toevallig in de onderstaande range?

http://www.apple.com/support/imac/repairextensionprogram/

Bijdrager
    dennis013
    ”Zakske”

Dat zou goed kunnen :? :o

Die mac is van 2005, nog van voor de zomer… Ojee… .Thuis maar meteen even nakijken of dat zo is!
    Ik hoop niet dat ie dan lang weg is….

Naja… dat zou ook wel meteen die extreme herrie verklaren die de apple maakt.
    Soms beginnen die ventilatoren extreem hard te blazen… Dat deed ie eerst ook nooit…. :sealed:

”Oppie”
    ”dennis013″

De externe harde schijf is NTFS geformatteerd.

Heeft iemand jou al verteld dat NTFS door Mac (en andere OS-en) wel gelezen kan worden, maar niet beschreven?! (Houdt MS tegen).
    Dus dat is iig ‘normaal’ gedrag.

Nou…is dat echt waar??
    Zoals ik al zei… heb ik al eerder die harde schijf gebruikt icm die G5.

”Oppie”
    ”dennis013″

Over dat opstarten: wat staat er geselecteerd in Systeemvoorkeuren>Opstartschijf?

En dan ook maar dezelfde vraag aan jou (als aan Mulderd):
    Hoe is je HD geformatteerd (als het goed is Mac OS Uitgebreid (Journaled))?
    Wat is de S.M.A.R.T.-status van de HD?
    Beiden te zien in Schijfhulpprogramma.

Heb je zitten ‘klooien’ aan de naam van de account; heb je zitten rommelen met de Systeemmap (evt dmv OnyX e.d.)?

De apple is helemaal ‘standaard’, de computer is uit de doos gehaald en sindsdien is ie niet geformatteerd of zo iets… Mijn vriendin doet niks anders dan een beetje internetten met dat ding…
    Het enige wat ik kan verzinnen is iets met Airport… dat deed het niet helemaal goed en toen heb ik het opnieuw ingesteld… Dat ging overeens ook helemaal niet makkelijk.

Bijdrager
    Oppie

Je kunt nooit een NTFS HD in een Mac goed werkend hebben gehad, daar moet je je in vergissen…

Maar je zegt dat ie zo uit de doos komt, terwijl die HD ook uit de iMac komt…?

Ikke niet begrijpen…:roll:

Bijdrager
    dennis013
    ”Oppie”

Je kunt nooit een NTFS HD in een Mac goed werkend hebben gehad, daar moet je je in vergissen…

Maar je zegt dat ie zo uit de doos komt, terwijl die HD ook uit de iMac komt…?

Ikke niet begrijpen…:roll:

Okay, ik leg het nogmaals uit 8)

Ik werk zelf met een windows machine. Aan deze machine heb ik dus normaliter die externe HD hangen via USB. De computer van mijn vriendin is een Apple iMac G5 en aan die machine heeft dus al eerder die harde schijf gehangen…

Volgens mij werkte toen alles prima? Naja… het is al weer een tijdje terug, dus ik weet het niet heel zeker meer…

Bijdrager
    Oppie

Ik wel: NTFS kun je lezen (dus hier geen probleem) maar niet schrijven (hier wel een probleem)!

Je uitleg is nu duidelijk; hopen dat het probleem via Apple wordt opgelost!

Bijdrager
    dennis013
    ”Zakske”

Ik heb zojuist het serienummer gecheckt, maar hij valt dus niet in de range… Het serienummer begint met CKV529….

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.