10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    lapcode

Imac G5 start niet meer volledig op

Mijn Imac is nadat ik een Hardware test had gedaan helemaal gecrashed. Na een crash van een programma, bleek hij op te starten maar na 10 seconden stopte het opstarten en laat hij alleen mijn screensaver zien op het desktop, maar dan zonder enige programma icoontjes en ook de finder of menubalk is niet meer aanwezig.
    Dus ik kan totaal geen handelingen meer uitvoeren en het enige wat ik nog zie zijn pop-up berichten van programma’s die crashen en/of ik een bugrapport naar Apple wil sturen.
    Ook kan ik het dock wel zien maar dat werkt ook niet meer .
    Weet iemand wat er hier fout kan zijn?

Inactief
    Anoniem

Heb je back-ups van je bestanden??

Sleutelbeheerder
    Night

Plaats je originele OSX cd /dvd in je mac en startop vanaf die disk. Dan vanaf CD de schijf herstellen.

Bijdrager
    1984

Na zulke flinke crashes is het altijd verstandig een Safe boot te doen:

Safe boot: de eerste keus bij systeem-problemen.?Start de Mac op met de Shift-toets ingedrukt. ‘Automatisch inlogggen’ wordt uitgeschakeld (wachtwoord!) en je ziet ‘safe mode’ staan in het inlogscherm. Een ‘safe boot’ dwingt het systeem tot het controleren van het bestandssysteem van je opstartschijf. Het opstarten duurt daarom langer dan normaal. (NB: voor de UNIX-geeks onder ons: Safe boot voert het ‘fsck’ commando uit)?Mac OS X laadt in safe mode alleen Apple eigen systeem-toevoegingen, de zgn. ‘kernel-extensies. Dit betekent dat wanneer een probleem niet optreedt in ‘safe mode’, het bij third party software ligt. Let op: in ‘safe mode’ werkt de Mac wellicht niet zoals je gewend bent. Herstart de machine nadien op de normale wijze.

Miep

Bijdrager
    lapcode

Ik heb safe boot gedaan met de shift toets en dan geeft hij aan dat hij de onderdelen controleerd maar uiteindelijk komt het lege scherm zonder de icoontjes er weer uit..
    Ik weet dat ik via de opstart cd/dvd het opnieuw kan installeren maar er zijn zoveel bestanden die ik niet bewaard heb waaronder een gehele website die bijna af was en nog andere inderdelen die ook duur en erg belangrijk voor me zijn.

Ik hoop dat ik het op de één of andere manier nog redden kan. Ik weet het ook niet .
    Er zijn ook enkele die beweren dat oftewel mijn harde schijf is beschadigd of kapot of het geheugen is niet in orde.

Enige suggesties, ik zit op het moment met een Macbook, om alles nog in orde te krijgen en om geen achterstand erbij te krijgen. Maar die begint nu al raar te doen als ik het losse toetsenboard aansluit en ik klik in het Safari adresbalkje dan hoor ik een irriterend bromgeluid, alsof er een kortsluiting of iets dergelijks de laptop stoort.

Bijdrager
    1984

Heb je een Firewire kabel liggen…..?
    Die zou je dan aan tussen de IMac en de Macbook kunnen aansluiten en via de Migratie-assistent (hulpprogramma’s) belangrijke gegevens veilig kunnen stellen. :sealed:

Bijdrager
    lapcode

Heb ik ook al geproberd maar het probleem is dat niets bereikbaar is op het scherm en als ik hem opstart dan doet hij helemaal niets en zie ik ook het Firewire symbool niet verschijnen.
    Nu zie ik een lichtblauw scherm en zie je het roterende opstart symbooltje ronddraaien maar hij start nu helemaal niet meer op, alsof hij blijft zoeken naar het systeem.

”1984″

Heb je een Firewire kabel liggen…..?
    Die zou je dan aan tussen de IMac en de Macbook kunnen aansluiten en via de Migratie-assistent (hulpprogramma’s) belangrijke gegevens veilig kunnen stellen. :sealed:

Bijdrager
    sypie

Ik ben bang dat OF je OSX systeem aan gort is OF dat je hdd aan het aftakelen is. Mocht je opstarten in de T mode (voor de FireWire) Houdt deze dan net zolang ingedrukt dat je het FireWire symbool ziet, dus niet “maar” 5 seconden.

Op het moment dat je bijvoorbeeld een nieuwe systeem wilt installeren kun je ook kiezen voor een Install and Archive, daarbij wordt de oude data bewaard in een aparte map. Dat is dus redelijk veilig.

Bijdrager
    1984

Mac OS X: opstartproblemen oplossen, Symptoom II: er verschijnt een blauw scherm tijdens het opstarten en de cursor wordt als een draaiende schijf weergegeven.
    Koppel alle randapparatuur los

Kijk eventueel ook hier,, KLIK

Bijdrager
    pdamen82

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en val gelijk maar in huis met een probleem.

Ik ben in het bezit van een G5 met nog de powerchip, heeft altijd prima gewerkt tot vorige maand. Het begon met de zelfde opstart problemen als hier boven beschreven. Heb alles opnieuw geinstalleerd en toen ging het een halve dag goed. Maar vervolgens liep het weer vast. Ik ben toen naar de MacHouse in Woerden gegaan met mijn opstart schijf. Die vertelde mij dat me schijf aan zijn einde was en dat ik een nieuwe moest aanschaffen. Nou dus een nieuwe schijf gekocht en alles weer opnieuw geinstalleerd. Tot gister liep die prima, ik zag af en toe nog wel een vraag teken in een folder staan met opstarten.

Nu heb ik hier eerst van alles gelezen over hoe ik dit probleem kan aan pakken. Ook op de apple site zelf waar de link naar verwijst. Echter reageerd mijn G5 op niets, kan shift in houden maar doet niets. Zelfde geld voor als ik van de cd wil installeren door d in te houden.

Vraag dus of iemand mij nog verder kan helpen? Anders zou ik hem toch echt moeten wegbrengen naar de MacHouse in Woerden. Ik zit midden in me afstuderen en heb me Mac hard nodig.

Alvast bedankt.

Groeten, Paul

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.