9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Yuna

Imac G5 schone installatie vragen.

Ik heb hier nog een oude eerste generatie Imac G5 staan waar ik al jaren niks meer mee doe en ik zit er aan te denken um te verkopen. Aangezien ik niet wil dat de koper persoonlijke informatie van mij heeft wil ik een schone installatie doen voordat ik um verkoop.

Maar bij een schone installatie moet ik volgens mij nog steeds mijn gegevens invullen of niet?

En kan ik ook een schone installatie doen vanaf een externe cd/dvd diver want volgens mij was de interne cd/dvdspeler niet goed meer. En volgens mij moest ik een of andere toets ingedrukt houden voor een schone installatie?

Kortom hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je de originele installatieschijven nog?
    Zo ja, stop die erin, start op, kies Schijfhulpprogramma, en wis de interne schijf. Klaar.
    Als je paranoïde bent kun je zelfs nog kiezen om 6x of 36x te wissen (of was het 7x).

Bijdrager
    trabant
    Bijdrager
    GoeieDag

https://support.apple.com/nl-nl/HT5189

Op het moment dat je gegevens moet invullen, zet je het ding uit. Kan de volgende gebruiker zijn dingen invullen.

En een aantal keren wissen is natuurlijk niet zo paranoïde, maar gewoon verstandig.

Bijdrager
    Yuna

Ik ben niet paranoïde maar wel gesteld op mijn privacy. Ik ga de linkjes eens doorlezen.

Bijdrager
    Yuna

Ik zie net dat die link van apple maar gaat vanaf Lion en op de imac staat Leopard en toen ik de mac kocht was het nog Phanter. Maar ik neem aan dat het niet zo heel anders werkt.

Bijdrager
    Marius1976

1x wissen met nullen overschrijven is voldoende.

Dat tig keer overschrijven stamt uit de tijd dat lees/schrijf koppen groot en log waren, en dat de navigatie van de kop (veel) minder nauwkeurig was dan nu. De fysieke grootte van de bit op het magnetische oppervlak was toen ‘veel’ groter, en ook micrometers links en rechts van de track soms nog te herleiden. Dus overschrijven met nullen was in dat geval niet genoeg.

Tegenwoordig volstaat dat echt wel. Misschien dat ze bij een of ander supergeavanceerd bedrijf nog data kunnen terughalen (Vast wel) maar als je dat in je overwegingen meeneemt, dan kun je je computer beter niet verkopen, maar de harde schijf professioneel laten vernietigen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

“um”

Is dat een nieuw woord?

Bijdrager
    TheBigZ
    Yuna op 15 maart 2015

… was het nog Panther. Maar ik neem aan dat het niet zo heel anders werkt.

Werkt nog precies zo. Installatieschijf erin en gaan.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.