8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    mulderd

iMac G5, problemen met inloggen ** ZEER TRAAG **

Hoi medemaccers,

Mijn G5, die uitsluitend voor Internet en e-mail gebruikt wordt kampt met een probleem.
    Het opstarten, tot aan het inlogscherm duurt ca. 10 minuten.
    Als ik inlog onder mijn gebruikersnaam duurt het soms wel een uur voor ik iets kan doen. Na een simpele klik om terminal op te starten slaat de iMac vast, zelfs de klok op het scherm draait niet door. Soms, na een paar minuten gebeurt er weer een actie naar aanleiding van mijn wilde geklik uit frustratie. De muis doet het gek genoeg wel altijd, alleen kan ik zo weinig uitvoeren.

Ik heb gister een keer mail opgestart gekregen, maar die gaf een vage melding over dat mail niet verder kon, omdat de gebruikers directory vol zou zitten. Mijn dir heeft slechts 15Gb aan info en dat lijkt mij geen bottleneck.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen ? Als ik een permissiecheck via de GUI zou moeten doen, ben ik een paar dagen verder ben ik bang. Voor ik iets kan aanklikken (zelfs als ik als root inlog) duurt het zooooo lang.

– Dennis

update: ik weet nog wel dat het laatste wat ik gedownload heb, een update van Microsoft Office was.

Bijdrager
    svdf

Heb je deze problemen ook als je je netwerk kabel niet hebt aangesloten? misschien is er iets flink mis met je netwerk (misschien een router die hapert?)

Als dat niets uitmaakt probeer dan in safe mode te booten (shift ingedrukt houden nadat je de boing gehoord hebt, let op! het starten hiervan duurt erg lang, maar dat hoort)

Probeer in safe boot dan de permissies te checken en misschien een s.m.a.r.t. check via schijfhulp…

Maakt dat ook niets uit, dan kan je een archive and install van osx proberen, dan behoud je alle gebruikers instellingen (applicaties en home directory etc) maar wordt osx opnieuw geinstalleerd…

Bijdrager
    Oppie

Hoe is je HD geformatteerd (als het goed is Mac OS Uitgebreid (Journaled))?
    Wat is de S.M.A.R.T.-status van de HD?

Beiden te zien in Schijfhulpprogramma.

BTW: je hoeft niet op te starten met C-toets ingedrukt; als je de cd/dvd erin hebt kun je ‘m openen en op de ‘Install Mac OS X etc’ klikken, dan zal ie netjes herstarten vanaf de install cd; òf je kijkt bij Systeemvoorkeur>Opstartschijf en klikt daar op de cd en herstart.

Bijdrager
    Oppie

Van Zaske, uit een ander draadje:

”Zakske”

Lees net dat het een iMac G5 is… valt hij toevallig in de onderstaande range?
    iMac G5 Repair Extension Program for Video and Power Issues

Bijdrager
    mulderd

Ik ga er vanavond mee aan de slag. Dank voor de reacties zover.

– Dennis

Anoniem

Als deze ook een kaduuk moederbord heeft is dat al de derde iMac G5 hier vandaag… :sealed:

Bijdrager
    mulderd

Het moederbord is niet kaduuk, tenminste niet op basis van het serienummer.

Een SAFE opstart heeft me in staat gesteld om een permissiecheck te doen.
    De SMART status is Verified en alles na een Volumecheck OK.
    Na de reboot helemaal niets meer. Zelfs geen inlogscherm meer.
    Na wat checken op Macfixit ga ik ook eens kijken of Spotlight niet de boosdoener is.
    http://www.macfixit.com/article.php?story=20061109235901299&query=Troubleshooting+Spotlight
    Applejack gedownload en ga die ook installeren.

The story continues…

Bijdrager
    mulderd

Het probleem is hoogstwaarschijnlijk getraceerd.

Ik heb eindelijk AppleJack kunnen installeren en die zijn werk kunnen laten doen in Singel User Mode. Daarna herstart. In Terminal met cpio, tar en cp -R een backup getracht te maken naar een externe disk.
    De volgende foutmeldig triggerde me: tar: /Library/Mail/Envelope Index: Read error at byte 219648, reading 10240 bytes: Operation timed out

Dit geeft een diskprobleem aan. Ik heb de foute bestanden verwijderd, vervolgens de Mac weer herstart. Hij draait weer redelijk, ofschoon ik de schijf niet vertrouw. Dus gelijk een afspraak gemaakt bij Machouse om de schijf te laten vervangen.

Ik ga ervan uit dat hiermee het probleem is opgelost.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.