30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 71)
  • Q:

Bijdrager
    Chocolat

iMac G5 maakt stofzuiger geluid

Ik heb een iMac G5 maar hij maakt sinds kort een vervelend blazend geluid, het lijkt wel een stofzuiger af en toe. Voorheen had ik dat nooit, heb op internet wel een tip gekregen om de computer te ontkoppelen van alles en vervolgens weer aan te sluiten maar dit werkte niet.
    Iemand hetzelfde probleem of tips om dit op te lossen?

Bijdrager
    Xcode

Is het een iMac G5 17″? Wij hebben zelf ook een iMac G5 die nogal begint te “zuchten” als je iets te veel van ‘m vraagt. Start bijvoorbeeld Photoshop op en hij begint met opstijgen. Voor zover ik weet kan je er niks aan doen.

Bijdrager
    Frenco

blijft het geluid de hele tijd doorgaan of doet ie het af en toe?

Bijdrager
    Esquare

Start even het programma Activiteitenweergave op en kijk of er een (uit de hand gelopen) proces is dat 100% van je CPU vergt.

Bijdrager
    Chocolat

Inderdaad een iMac G5 17″ en hij maakt het geluid regelmatig dus niet altijd.
    Esquare, thx voor de tip, ga ik zsm even proberen, zit nu niet achter mijn iMac namelijk!

Bijdrager
    Xcode

Heb je het vóóral wanneer je vrij “zware” programma’s draait? Die van ons begint dan flink te klagen, maar voor de rest is het natuurlijk een fantastische Mac.

Bijdrager
    Frenco

ja dat kan als je ‘zware’ programma’s draait of stevige handelingen doet slaat hij wel even aan idd,maar als het daarna gewoon weer afneemt….. lijkt me dat vrij normaal.

Bijdrager
    Chocolat

Het is vaak als ik bv. een filmpje aan heb + nog een programma heb lopen. Als ik dan het programma + filmpje afsluit, neemt het geluid niet af.

Bijdrager
    Xcode

Precies, maar een normale Mac gooit niet gelijk z’n ventilator op volle snelheid aan.

Bijdrager
    Frenco
    ”Chocolat”

Het is vaak als ik bv. een filmpje aan heb + nog een programma heb lopen. Als ik dan het programma + filmpje afsluit, neemt het geluid niet af.

nee niet meteen waarschijnlijk, maar wel even daarna??? of duurt dat lang???
    want hij kan in de achtergrond natuurlijk nog best bezig zijn met zijn denkproces….

Bijdrager
    Xcode

Ik weet niet of Chocolat van hetzelfde probleem last heeft, maar hier begint de iMac 17″ 1.8 GHz (dacht ik) vrijwel direct te blazen. Ook blijft hij na het afsluiten van de programma’s doorloeien, het duurt een lange tijd voor hij pas door heeft dat er niks meer te doen heeft en dan schakelt hij pas een paar standen terug.

Bijdrager
    Chocolat

Ja dat klopt Mac Gamer, ik denk dat we hetzelfde probleem hebben. Het duurt heel erg lang voordat het blazen iets verminderd.

Bijdrager
    vincentvega
    ”Mac

Ik weet niet of Chocolat van hetzelfde probleem last heeft, maar hier begint de iMac 17″ 1.8 GHz (dacht ik) vrijwel direct te blazen. Ook blijft hij na het afsluiten van de programma’s door loeien, het duurt een lange tijd voor hij pas door heeft dat er niks meer te doen heeft en dan schakelt hij pas een paar standen terug.

ik heb een 17′ Imac 2 ghz en die doet dat ook. idd photoshop vind hij vervelend. maar qt-filpjes en flashanimaties vind ie niet leuk. Ik vind het persoonlijk erg irritant.
    Als je niet veel van je machine vraagt is hij fluisterstil, maar een simpel flashfilmpje kan de ventialors flink op stoom brengen!
    Ik heb mijn processor overigens wat teruggeschroefd door hem bij energiebeheer niet op de hoogste maar automatische stand te zetten. dat scheelt wel wat.

Bijdrager
    Frenco

wij hadden op het werk een computer en die bleef blazen,
    dat bleek toen een fout op het logic board ye zijn die is toen vervangen en probleem was toen over.

Bijdrager
    Xcode

Voor zover ik weet bestaat er geen oplossing voor dit probleem, of heeft iemand anders wel de oplossing gevonden? Misschien zal het processorgebruik terugschroeven een beetje helpen, maar het verhelpt niet het probleem.

Bijdrager
    Frenco

nee, zou ook geen oplossing weten, je kan altijd nog navraag doen bij apple dealer/reperateur…

Bijdrager
    Xcode

Ja, dat zou kunnen. Het bijkomdende probleem is dat je de eventuele oplossing nu wel uit eigen zak moet gaan betalen. Ik denk namelijk dat voor iedereen met zo’n iMac de garantie al is verlopen.

Bijdrager
    Frenco

ja dat is waar, maar met een belletje weet je dan misschien wel de oorzaak…
    ook wel wat waard…

Bijdrager
    koen

Kan door stof-ophoping komen, waardoor de CPU heter wordt en dus de ventilator harder gaat blazen. Even schoonmaken zou kunnen helpen: http://web.mac.com/sjef.broere/iWeb/Hot_iMac_G5/Cleaning.html

Bijdrager
    Frenco

ja idd hele goei info koen! ik wist dat ik dat ook ergens gelezen had maar kon de info niet meer terugvinden!:D

Bijdrager
    Xcode

Het is het proberen waard, maar ik vraag me af of het écht ’t probleem op gaat lossen en of dat ook de oorzaak is van het zucht-probleem.

Bijdrager
    koen
    ”Mac

Het is het proberen waard, maar ik vraag me af of het écht ’t probleem op gaat lossen en of dat ook de oorzaak is van het zucht-probleem.

Graag of niet. Zucht… :?

Bijdrager
    corneeltje

De mijne heeft dat ook af en toe en reeds van in de eerste week dat ik hem kocht (dus stof is volgens mij niet de oorzaak). In de winkel zegden ze mij: kan af en toe gebeuren, laten uitblazen. Maar ik trek dan doorgaans de stekker uit. Het duurt me echt te lang en ik hou niet van het stofzuig-geluid. Na heropstarten is het blazen gedaan. Waar het aan ligt weet ik niet – misschien even gebruskeerd, of ergens een mis-interpretatie/bug – maar het komt nog zeer zelden voor bij mij. Mijn iMac staat bijna permanent aan, moet ik wel zeggen. In het begin -zeker de eerste week- schrok ik wel even, maar stroom uittrekken werkt echt bij mij. Wel eerst even opslaan, natuurlijk.

Bijdrager
    Xcode

Ik herken het probleem, want onze iMac G5 17″ deed dat ook al een beetje in het begin. Een paar weken later, toen er echt van ‘m werd verwacht om te werken, begon het “zuchten”.

Bijdrager
    Esquare
    ”corneeltje”

ik trek dan doorgaans de stekker uit.

Dat is bijzonder slecht voor je Mac. Zelfs al sla je alles netjes op, het systeem sluit niet alles netjes af. Niet doen: het is vragen om moeilijkheden.

En afgezien daar van, zelfs al staat hij te blazen, dan hoeft toch niet de stekker eruit? Je kunt hem toch gewoon uitzetten? :?

Bijdrager
    Frenco

ja dacht ik ook al, maar ja is een belg he….:wink: geintje hoor corneeltje:D

Bijdrager
    corneeltje

Ik heb dat nog maar een keer of vier gedaan hoor, zo de stekker eruit. En een paar keer per ongeluk (door mijn scherm omhoog te doen terwijl het snoer niet mee kon…). Ik weet wel dat dat niet de meest aangewezen manier is, maar ik vermoed niet dat ik er ooit al extra problemen door gekregen heb. Trouwens, een computer zou toch op een stroompanne voorzien moeten zijn? Ik heb bij de iBook ook al een paar keer het contact met de batterij verbroken omdat ik vast was gelopen en niet meer normaal kon afsluiten (voor zover ik weet). Nu, mijn macjes lopen meestal als een trein, hoor, daar niet van. Maar soms wordt het wel eens teveel vermoed ik (zeker als mijn vrouw er wat veel aan zitten klikken heeft… of de kinderen…). Ik denk dat de reden telkens was omdat ik er niet zomaar onmiddellijk in sloeg propertjes af te sluiten. Met die ronddraaiende regenboog enz.

Bijdrager
    Frenco

kun je altijd nog appeltje-alt-esc indrukken en forceren om te stoppen….
    als het echt niet meer lukt en het regenboogje maar blijft draaien…

Bijdrager
    corneeltje

Zal ik volgende keer eens proberen…
    Maar, gewoon stroom uittrekken werkt dus ook !:roll:

Bijdrager
    J.Baauw

Ik heb dit dus nadat ik een nieuw main logic board heb gekregen.

Maar dat kan dus ook de oorzaak zijn begrijp ik???

grt,
    JNN

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 71)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.