13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Quazar

iMac G5 loopt erg vaak spontaan vast

Heb hier een iMac G5 17″/1.8Ghz (Panther) staan die vaak vastloopt op momenten dat er niet op gewerkt wordt. Hij slaat soms ook vast als je wel ergens mee bezig bent. Dit gebeurt soms na een kwartier en soms pas na een hele tijd. Het vastlopen gaat gepaard met het aanslaan van de fans en de kat begint dus te blazen. Het beeld bevriest dan en de muiscursor is dan weg. De enige optie die je dan nog hebt is de Mac uit zetten en dan weer aan. Machine is up-to-date en draait zonder extra randapparatuur. De enige extra software die geinstalleerd is Office 2004 NL. Overweeg Tiger te installeren (schone install) maar wil eerst zeker weten of er geen hardware probleem is want daar lijkt het naar mijn idee wel op. Apple hardware test CD vind geen fouten. Iemand enig idee wat er loos is?

Bijdrager
    macluc

wat een toeval:-) zie mijn draadje van vandaag “imac begint te blazen als een kat” ……. de symptomen lijken veel op elkaar!

Bijdrager
    Quazar

Had je berichtje al gelezen maar jou machine loopt toch niet vast of wel?

Bijdrager
    macluc

jawel, door jouw bericht werd ik getriggert dat de volgorde van mijn probleem wel eens zou kunnen zijn eerst vastlopen – scherm is zwart – vents beginnen te blazen. Als ik de muis beweeg of op spatie duw komt het beeld op maar ik kan niets. Vervolgens zoals jou aan/uit en het loopt weer ……

Bijdrager
    macpro

Heb je extra geheugen aan die Mac toegevoegd?
    Meestal wil dat wel eens de oorzaak zijn van dit soort problemen.
    Ook als de Hardware Test aangeeft dat er geen problemen zijn.

Haal eens een van de twee reepjes geheugen uit de Mac en kijk of het probleem verdwijnt.

Bijdrager
    JeePee

En kijk ook eens via Console naar een Panic.log e.d. Misschien staat er info bij, waaruit je op kunt maken wat er aan de hand is.:?

Bijdrager
    macluc

waar kan ik die panic.log dan vinden in m’n console???? zie hem er niet bij staan….

Bijdrager
    BenHVL

Ik heb een identiek probleem gekend met Imac G4 17″.
    Onder garantie : nieuw moederbord , HD , ram geheugen geplaatst door knoeier van dealer .
    Dan naar apple nogmaals gebeld . Computer opgehaald en wat bleek :
    De aansluiting waar de ram wordt gemonteerd was defect .
    Nogmaals nieuw moederbord en werkt perfect nu .
    Zelfs de hardware test gaf geen resultaat : moederbord defect .

Verwijder eventueel de extra ram en kijk of hij het dan doet .
    Anders apple bellen en binnen doen voor nazicht .

Bijdrager
    Quazar

Met een G4 bolletje heb ik het zelfde probleem ook al eens gehad zoals BenHVL dat schrijft. De problemen deden zich achteraf al bij nieuwstaat voor in dat geval. Nu met de iMac G5 is het probleem pas sinds kort en er is niets veranderd aan de machine. Het extra geplaatste geheugen zit er vanaf nieuw in en heeft ogenschijnlijk altijd goed gewerkt. Ik zal het bankje er uit halen en met behulp van een PC en Memtest86 gaan testen. Hoop dat dit het probleem is want anders gaat mijn gedachte ook snel uit naar een defect moederbord :(

Overigens niet de eerste Mac die het net buiten de garantie begeeft…. :sealed:

Bijdrager
    Quazar

Heb Techtool Pro van de computer gemikt. Dit was laatst geinstalleerd en ik zag nu in de log files dat het systeem was vastgelopen op dit programma. Ga nu weer even afwachten of hij nu wel weer netjes blijft draaien

Bijdrager
    JeePee

Wat heb je TechTool Pro 4 automatisch laten doen op de achtergrond? Was het versie 4.1.1? Misschien kwam TechTool Pro 4.1.1 iets tegen wat niet goed was?:D

Ik gebruik TechTool Pro 4.1.1 regelmatig (af en toe bij mezelf en af en toe bij anderen, in ieder geval repareer ik de directory voor bijna iedere systeemupdate), maar ik laat het eigenlijk geen acties meer op de achtergrond uitvoeren. Een enkele keer bemerk je wat vertraging (iBook G3 of iMac G4)en dan irriteer je je toch wat.:D Verder vind ik het een prima pakket.

Bijdrager
    Quazar

Techtool (TT) was ff tijdelijk… ahum kuch :innocent: geinstalleerd omdat er problemen waren met het de werking van de brander. TT moest er dus ook maar weer vanaf :wink:
    Opzich was TT (niet bewust) ingesteld om iets op de achtergrond te draaien.
    Overigens deed het probleem na het verwijderen van TT nog steeds voord dus TT zal niet de veroorzaker zijn geweest. Heb het geheugen met Memtest86 in een PC getest en dat (b)lijkt goed te zijn. Draai nu op één module in het eerste slot. Nog geen vastloper. Heb ook even gedraait met één moddule in het tweede slot, wel een vastloper:(
    Ga zo alle opties maar af om te tackelen wat nu echt de boosdoener is.

Bijdrager
    Quazar

iMac heeft het hele weekend goed gewerkt. Nu alleen een 512Mb dimm in het eerste slot. Had daarvoor dezelfde dimm in het tweede slot en daarmee liep hij heel snel vast. Ik heb het vermoeden dat er iets aan de hand is met het Mobo/geheugen controller:(

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.