5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Grutty

iMac G5 geen geluid!

Hallo,

Ik begin steeds vaker het probleem te krijgen dat mijn iMac G5 (10.5.8) opstart zonder geluid. Het luidsprekertje is ook weg uit de menubalk!
    Meestal als ik de computer opnieuw opstart doet hij het wel weer. Maar dit is alsnog heel vervelend!
    Weet iemand misschien een oplossing of ondervindt iemand hetzelfde probleem?

Groetjes

Bijdrager
    chatsmit

Ik ken het probleem niet, maar is het geluidsicoontje weg, of is het lichtgrijs, zonder dat je schuifje kan verzetten? Weg wil zeggen dat je Mac denkt geen geluidskaart te hebben, licht grijs kun je krijgen als je bijvoorbeeld de mac digitaal hebt aangesloten op een HiFi, of dat de jackuitgang niet helemaal lekker is.

Bijdrager
    Ezri Dax

Het klinkt alsof hij de aanstuur software voor het geluid niet goed kan laden. Start hem eens op in veilige modus en kijk of hij het dan doet.

Bijdrager
    Grutty

Het hele icoontje is weg. Er zit een lege plek. Ernaast staat wel gewoon een icoontje! Het punt is dat het soms zo is en soms start hij op met geluid!
    Enig idee?

Bijdrager
    chatsmit

Kort gezegd kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:

– Hardwarematig is je geluidskaart kapot, los contact ofzo
    – Softwarematig is er wat met OSX aan de hand, of een ander programma dat je geluidskaart uitschakelt

Vandaar dat Atari zegt dat je in veiligemodus moet starten (meerdere keren) om uit te sluiten of het software of hardware is. Je komt daar zelf pas achter als je lang onderzoek doet. Een APR center kan zoiets ook wel voor je checken, maar dat gaat je onderzoekskosten kosten.

Dus start heel vaak op in veilige modus, totdat je merkt dat het daar ook niet werkt. Werkt het daar ook niet op dan is de kans aannemelijk groot dat het een hardwarefout is en je flinke kosten krijgt om het te fixen.

In geval van een hardwarefout kun je beter een externe geluidskaart (usb of firewire) kopen…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.