17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    vogel

iMac G5 gaat steeds uit – voeding stuk?

Onze adminstratie computer in de computer vertoont de laatste tijd vervelende kuren. Het is een 20″ iMac G5, die draait op 10.5.8.
    Hij schakelt zichzelf uit, op totaal onverwachte momenten. Het kan gebeuren direct na de “boing”, middenin een opstart, of als je er al twintig minuten mee aan het werk bent. Hij slaat zonder waarschuwing af, alsof je de stekker eruit trekt.
    Nu is er voor een net iets oudere serie een reparatieprogramma geweest, waarbij de voeding vervangen werd. Dit is echter eind 2008 stopgezet en het serienummer van deze Mac is net te hoog.
    Wat ik gedaan heb:
    PRAM reset
    SMU reset
    Stroom er een tijdje af en opnieuw aangesloten, werkt allemaal niet. Heb net de doe-het-zelf-handleiding gevonden voor deze operatie, ziet er niet heel moeilijk uit.
    Iemand een idee wat een nieuwe voeding kost en waar je zo’n ding kan kopen? (liefst in of in de buurt van Den Haag) En is het de voeding of kan dit aan iets anders liggen?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kijk eerst even wat je temparatuur is. Een G5 word aardig heet, en na al die jaren kan er flink wat stof ophopen. Hij kan dus ook afsluiten te beveiliging van je systeem.

Bijdrager
    Ezri Dax

Start hem eens op in veilige modus.Ik ben benieuwd of hij dan nog steeds herstart zonder menselijk interactie.

http://support.apple.com/kb/ht1455?viewlocale=nl_nl&locale=nl_nl

Bijdrager
    frogger

ff openen en schoonmaken wil wel eens helpen.

Bijdrager
    Lexis

Ook last van gehad. Het is waarschijnlijk stofophoping wat al is gezegd.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dit kan helpen: klik.
    Of dit draadje…

Bijdrager
    vogel

Hee, das eigenlijk goed nieuws! Hij loeit inderdaad heel snel als een stofzuiger, als ie aan blijft. Ik ga eens op pad voor een busje samengeperste lucht, oid.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb ooit geleerd dat samengeperste lucht zo’n beetje het slechtste is wat je je computer kunt aandoen.

Maar ja, ik hoor wel vaker wat…:lol:

Wat ik bij de G5 regelmatig deed:
    – Even op een doek op zijn buik leggen
    – Achterkant er af (hoera voor het fantastische ontwerp van de iMac G5)
    – Stofzuiger met borsteltje pakken
    – Stof voorzichtig wegzuigen

En zo kon hij er weer een jaartje tegen.

Moderator
    Poezenbeest

@Vogel… MyCom op de Grote Marktstraat heeft dat wel liggen, anders Computerland op de [s]Wagenstraat.[/s] Herengracht.

Bijdrager
    vogel

@KW, is dat harige stofzuigerborsteltje wel een goed idee?
    @Zerk, Herengracht zit op de route.:cool:

Bijdrager
    KarelWillem

Je moet wel een goede stofzuiger gebruiken natuurlijk.:lol:

Die spuitbussen blazen het stof werkelijk alle kanten op.
    Ook naar de plekken waar je nu juist het stof weg wilt hebben.

Een stofzuiger werkt veel gerichter en verwijdert stof, in plaats van het te verspreiden.
    Een enkel haartje in je Mac zou een stuk minder vervelend zijn dan een pak stof in alle hoeken en gaten.

Mijn G5 heeft het er vier jaar mee uitgehouden in ieder geval (en langer, want hij draait elders nog steeds).

Bijdrager
    Michel2010

Het best is om niet de stofzuiger te gebruiken, in ieder geval niet de apparatuur aanraken. Dat kan voor statische elektriciteit zorgen. Met perslucht het stof overal tussenuit blazen is het best.

In het geval van een busje perslucht, houdt deze niet op z’n kop, dan bevriest de boel en wordt de hardware dus vochtig.

Bijdrager
    vogel

Hmmm, de meningen zijn nogal verdeeld. Vandaag loopt ie goed en heb ik er geen tijd voor, wordt waarschijnlijk pas donderdag dat ik eraan kan beginnen. *maakt boodschappenlijst: een torx 8 schroevendraaier en een busje perslucht, legt een klein kruiskop schroevendraaiertje opzij en zet de stofzuiger alvast in de aanslag, totdat duidelijk is wat ik het beste kan doen*

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Voordat je gaat beginnen, kijk dan of je een rev . A (2004), rev. B (ALS), of rev. C (iSight) hebt. Een revisie C model gaat niet zo makkelijk open.

Bijdrager
    vogel

Er zit geen iSight in en hij is dikker dan de latere witte iMacs. Ik vermoed dat het een rev. B is, want het serienummer is hoger dan de iMacjes die in aanmerking kwamen voor het reparatieprogramma.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ok, een rev. B heeft een klein belletje onder het scherm (waar de luidsprekers zitten), dit is dus de ALS.
    Je kan met de rev. A en B modellen 3 of 4 schoerfjes loshalen, waarna je de achterkant kan verwijdeen. Ik denk zelf dat het gewoon stof is.

Bijdrager
    vogel

Er is een kerel, die veel handiger is dan ik, beziggeweest met die Mac en het was inderdaad de heat sink. Hij doet het nu perfect!:cool:

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.