13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    markjuhhh

iMac G5 24 inch start niet op

Heb een iMac G5 met osx snow leopard 10.6.3 met oa parrales 6.0 met windows 7.
    De iMac start niet meer op. Krijg een enveloppe met een vraagteken in beeld. Op het moment dat ik de internetstekker er in doe gaat wordt het een wereldbol.
    Allerlei toetscombinaties gedaan de C ingedrukt houden met de dvd erin, de option toest ingedrukt houden en noem maar op maar niks werkt.
    Je hoort de boing en hoort dat hij de dvd leest en dan gaat de enveloppe knipperen.
    Met de toetscombinaties krijg ik niets inbeeld, waar kan dat aan liggen?

Wie helpt mij?

Bijdrager
    Nikita

Uhm even voor de correctheid… Het is een Intel iMac, geen G5 en dat wat je ziet is het icoon van een map.

Goed; in elk geval betekend het dat je iMac geen geschikte opstartschijf (of map) kan vinden, vervolgens probeert ‘ie van het netwerk op te starten ( = wereldbol) maar daar kan ‘ie natuurlijk verder ook niks vinden.

Verschijnt je HDD of DVD niet als je opstart met de Alt / Option knop ingedrukt? Wellicht is je hardeschijf defect; dat kan je verder controleren door van de installatie DVD op te starten, en dan bij Schijfhulpprogramma te checken of de schijf daar nog tussen staat. Zo niet, dan ben je waarschijnlijk de lul.

Bijdrager
    Flatchoo

Snow Leopard op een G5? Heb je die pas geïnstalleerd? Snow Leopard draait namelijk niet op een PowerPC. Misschien dat hier het probleem ligt? Heb je ook al de originele installatie DVD gebruikt, Tiger of Leopard?

Bijdrager
    Nikita

De installatie van Snow Leopard zou niet eens moeten starten op een PowerPC iMac. En als het inderdaad een 24″ iMac is, dan is het per definitie een Intel, want er is geen 24″ G5 geweest, maar da’s verder geneuzel in de kantlijn.

Als het inderdaad een PPC iMac is, dan kan het alleen via Target Mode geïnstalleerd zijn vanaf een Intel Mac, en da’s eigenlijk al een hele klus in zichzelf…

Maar goed, we zullen het zo wel horen:)

Bijdrager
    markjuhhh

Fout van mij het is een iMac 24 inch, komt dat beter in de buurt?

Bijdrager
    markjuhhh

BTW hoe kan het dat de toetscombinaties niet werken?

Bijdrager
    markjuhhh

Nikita, het is geen draadloos toetsenbord gewoon met een draadje, USB aansluiting.
    Is het dan vreemd dat i niet reageerd?

Bijdrager
    Nikita

Heb je al een ander toetsenbord geprobeerd? Kan ook een ‘standaard’ USB toetsenbord zijn voor Windows, en daar de ALT knop ingedrukt houden direct bij het opstarten (gelijk met de gong).

Bijdrager
    Vinhelper

Dus (even samengevat):

iMac 24” Intel Core 2 Duo…????
    Met:
    Snow Leopard die niet opstart, en een knipperend mapje met vraagteken in geeft. Dit betekent dat de softwarestructuur op de harde schijf dermate beschadigd is, dat er geen systeem meer op te starten valt.

Als de schijf ook niet in je scherm verschijnt als je met Option ingedrukt opstart, is er inderdaad flink wat mee mis. Maar van de (originele grijze) DVD zou je te alle tijde moeten kunnen opstarten.

Heb je een backup?

Bijdrager
    markjuhhh

De DVD die ik heb stop ik in de drive maar ik kan op de toetsen van het toetsenbord blijven drukken echter dat helpt niet.
    Maar hoe kan de software erg beschadigd zijn?
    Het enige wat er sinds 1 dag op stond was:
    Snow Leopard 10.6.3
    Parralels 6.0
    en Windows 7
    Alle up-dates geinstalleerd en bootcamp installatie op windows 7.
    Ook raar is, ethernetkabel in iMac tijdje grijsscherm dan de knipperde wereldbol.
    De kabel eruit knipperd vraagteken.
    Ik heb waarschijnlijk gekozen voor opstarten van netwerk, wat er dus niet is.
    Alleen nu kan ik elke toets indrukken zonder enig resultaat of ander scherm te zien.
    DVD leest hij en via de ejectknop komt deze er netjes uit.
    Misschien ben ik zo iets duidelijker.

Bijdrager
    Vinhelper

Het is onmogelijk dat de Mac niet opstart in het keuzemenu, waar je kan kiezen voor de opstartschijf.

Pak eens een atlas, woordenboek of ander zwaar voorwerp, waarmee je alleen de Option-toets permanent kan indrukken. (let op, de toets zoals op onderstaande plaatjes)

[size=4]?[/size] = het teken wat er ook vaak op staat.

Start dan de Mac nog eens op en kijk of je echt niet een scherm zoals dit ziet:

Bijdrager
    markjuhhh

Nou ik denk dat het bij mij toch echt mogelijk is. Advies opgevolgd maar nog steeds het knipperende ding.
    Zal het aan het toetsenbord liggen of toch echt aan de pc?
    Ander toetsenbord, van windows, doet het ook niet…

Bijdrager
    markjuhhh

Beste mensen,

Het is gelukt ik heb toch nog eens het toetsenbord van windows aangesloten de alt knop ingedruk wachtwoord ingevoerd en hij doet het weer.
    Wel raar want ik had hem eerder aangesloten en toen doet hij het niet.

Maar het is gelukt bedant voor jullie hulp!!!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.