14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    appleimacg5

imac G5 20″ overbelast

Hoi allemaal.

Mijn imac G5 is de laatste tijd vrij traag. Ik weet niet waarom maar de strandbal komt vaak in beeld. Terwijl ik gewoon wat aan het intenetten ben en podcasts aan het downloaden ben loopt de processormeter soms op 100 %. Wat doe ik fout en hoe kan ik dit veranderen ???
    Wat kan ik testen met en met welk programma ?

Bijdrager
    Floriaan

In activiteitenoverzicht kun je alle processen zien. Je vind in de map programma’s en dan hulpprogramma’s.
    Ik heb soms ook dat gevoel, meestal herstart ik dan, één keer heb ik ook reïnstall gedaan.
    Floriaan

Bijdrager
    remcodb2

Programma’s>Hulpprogramma’s>Activiteitenweergave en dan kun je zien wie de boosdoener is.

Bijdrager
    Joffry

‘Applejack’ downloaden bij Mac Update de Readme file lezen en printen en dan eens toepassen. Zou best eens kunnen helpen.

Bijdrager
    Hobbes

Hersarten help meestal wel, kijk ook eens of je HD niet bijna vol staat, laatste tijd ook wat vertraging gemerkt even 15Gb rommel (geen idee van waar die kwam:lol: ) weggesmeten en gaat weer wat sneller.

Bijdrager
    iRik

Als je veel bestanden op je desktop hebt staan dan komt meestal dat strandballetje tevoorschijn…
    Dus die kun je dan beter in een mapje doen om de snelheid te verbeteren :)

Bijdrager
    PietjePuk
    ”Hobbes”

Hersarten help meestal wel, kijk ook eens of je HD niet bijna vol staat, laatste tijd ook wat vertraging gemerkt even 15Gb rommel (geen idee van waar die kwam:lol: ) weggesmeten en gaat weer wat sneller.

Hoe heb je die rommel dan gevonden?

Bijdrager
    Doede
    ”iRik”

Als je veel bestanden op je desktop hebt staan dan komt meestal dat strandballetje tevoorschijn…
    Dus die kun je dan beter in een mapje doen om de snelheid te verbeteren :)

Ik heb op mijn Cube (640 Mb) veel spul op ’t bureaublad en vrijwel nooit een strandbal. Bij mijn pa op de zaak komt regelmatig de strandbal voorbij op de 3 aanwezige Macs: 1 Ghz iBook (512 Mb), 800 Mhz iMac (256Mb) en zijn 1.8 Ghz Intelmac (512 Mb). Ik heb e.e.a. al eens opgeschoond, maar ik vind het maar vaag blijven, want de strandbal komt na verloop van tijd terug. De iMac G4 had ik zelfs geformatteerd, en was binnen ca. 2 weken weer terug bij af. Vandaag belde een vriend dat zijn 2 Ghz G5 iMac (2 Gb RAM) ook vaak de strandbal gaf.

Hoe kan dit toch? Dit zou toch niets te maken mogen hebben met voorwerpen op je bureaublad, de vrije schijfruimte (>5 Gb vrij is echt meer dan zat!). En ook niet de schijffragmentatie, want men beweert altijd dat HFS+ met journalling fragmentatie tegen gaat (overigens is de schijf in mijn Cube >35% gefragementeerd, rara?).

Kortom: ’t komt op mij allemaal vreemd over. Alsof je niet teveel op je computer moet zetten, omdat hij dan trager wordt. Is MacOS X dan niet zo goed als wordt beweerd?

Groeten,
    –Doede

Bijdrager
    pako

Nou, als je je HD ongeveer 5Gig vrij houdt wordt je system inderdaad trager. Ik heb hetzelfde. Je ‘moet’ toch wel omgeveer 10% van je HD vrij houden. Dit ivm wegschrijven van documenten, caching etc.
    Jouw iMac werd/wordt met 150 Gb geleverd toch? Dat betekent dus 15 Gb vrijhouden (Of 80G? nouja dan 8 dus.)Ik ga binnenkort een 200 of 250G aanschaffen, en ik hoop dat die een tijdje genoeg vrije ruimte heeft om ongestoord te kunenn werken!

Bijdrager
    Doede

Is het echt 10%, of is het een absolute hoeveelheid Gb’s? Van alle computers in bovengenoemd bericht is overigens >10% ruimte vrij.

Inhakende op mijn vraag in dit bericht: stel dat je een schijf van 200 Gb hebt, dan is er dus 20 Gb ‘swap’ruimte nodig. Maar maakt eenzelfde computer met grotere schijf grotere wisselbestanden aan? Ik bedoel, wanneer je allemaal OS 10.4 draait, heeft de ene computer toch niet meer van die ruimte nodig dan de andere? Mijn cube heeft van de 80 meestal maar 3 vrij (ik leef “always on the edge”). Mijn vorige schijf van 20 had ook rond de 3 vrij, en in beide gevallen gaat het goed.

Ik blijf het gewoon vreemd vinden. Een computer hoort niet te strandballen. En allerlei truukjes als bureaublad opruimen, meer ram erbij, snellere schijf, minder volle schijf, Macaroni draaien, schijf formatteren, pram zappen… een normaal werkend mens wordt daar gek van. Ik zou het in elk geval worden…!

Vraag voor mij blijft: waar ligt het aan en hoe komt het?

Bijdrager
    Oppie
    ”pako”

Je ‘moet’ toch wel omgeveer 10% van je HD vrij houden. Dit ivm wegschrijven van documenten, caching etc.

Heb je een bron?

Bijdrager
    appleimacg5

Ik heb een 250 gb harde schijf. Er is nog meer dan 100 gb vrij dus daar ligt het niet aan.
    Maar het gaat ne weer veel beter…. Hoe kun je zien welke programma’s er opd e achtergrond draaien zonder dat je dat merkt ? En vooral hoe kun je die (automatisch geladen) programma’a uitschakelen?

Bijdrager
    Doede

Waarom zou je allerlei achtergrondprocessen willen uitschakelen? OS X draait die toch niet voor niets? Als je computer sneller moet worden van het uischakelen van dit soort processen, dan klopt er gewoon iets niet als je het mij vraagt. Een Mac moet gewoon werken, klaar, geen gedoe. Een iMac heeft zoveel brute rekenkracht volgens Apple, daarvan mag je toch wel e.e.a. verwachten.

Moderator
    unSOUND

In je map met programma’s zit een map genaamd “hulpprogramma’s”.
    Daarin zit het programma “activiteitenweergave”.

Start dat eens op,
    kies dan in het menu voor “activiteitenvenster”,
    kies voor “alle processen”,
    en klik dan bijvoorbeeld op het tabje % processor,

dan zie je in 1 keer welk proces zoveel van je CPU vraagt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.