7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Aardbei

iMac G5 (1ste gen) – start pas na 5 keer herstarten op

Hoi,

Mijn iMac G5, eerste generatie doet sinds een paar weken een beetje moeilijk met opstarten.
    Als ik hem aanzet, gaat hij opstarten en net bij het te voorschijn komen van het welkom bij… dan gaat het display flikkeren en krijg ik allemaal strepen op het beeld en schakelt de mac zichzelf uit.
    Dit gebeurt zo’n 5 keer waarna hij dus óf wel in opstart of helemaal niet meer vanzelf aangaat en ik hem handmatig weer moet opstarten en dan doet ie het in zo’n 2 keer…
    Dan krijg ik wanneer hij net klaar is en mijn desktop te zien is was strepen over het beeld schuiven en na een minuut of 2 a 3 is hij weer goed.

Dus… niet tof!
    Hardware is oke, valt niet onder het speciale iMac G5 rep. programma.
    Wat het rare is, als hij al aan is geweest en herstart moet worden (dus warm) start hij wel in 1x op!

Dus het lijkt door kou, nou het is de laatste paar weken niet onder de 19.5˚ geweest en erg vochtig is het ook niet.
    Dus daardoor is het ook niet.

Ik wilde hem aanbieden in Utrecht, maar ik moest eerst €85 betalen omdat hij ouder dan 3 jaar is.
    Dan krijg ik te horen wat er aan de hand is en daarna gaan ze hem repareren wat daar nog eens bovenop komt, dus dat stemde mij niet vrolijk.
    Als die €85 vervalt als ik overga op reparatie en moet betalen als ik niet wil laten repareren vind ik logisch maar dit stuit mij toch ff tegen de borst.

Dus vandaar de vraag heeft iemand anders dit weleens gehad en wat was er dan aan de hand?

Dank jullie!

Bijdrager
    Hansi2124

Misschien is de voeding langzaam kapot aan het gaan? Heb je een Apple Hardware Test gedaan?

Bijdrager
    Aardbei

Yep! daar had ie niets gevonden, ik zelf denk aan de voeding of de videokaart, voeding is nog te doen maar videokaart niet.
    Die kost €550,- ongeveer, vandaar dat ik graag wil weten of iemand het herkend zeg maar voeding kan ik er zelf wel inzetten maar de videokaart wordt wat lastiger en dan neem ik liever een nieuwe:)

Bijdrager
    Hansi2124

Als de AHT niets heeft gevonden, zou de videokaart ook okay moeten zijn, toch?
    En als hij eenmaal is doorgestart en je kan beginnen: blijft hij dan ook aan de hele tijd? En laat je hem dan ook weleens meer dan 8 uur achter elkaar aanstaan?

Bijdrager
    Aardbei

Dat denk ik dus ook maarja.. omdat hij al een stuk is geweest, toen was er zo’n hele serie iMac met het probleem ben ik er een beetje bang voor.

De mac gaat s ‘ochtends aan en s ‘avonds uit.
    Nu blijft hij s ‘nachts ook aan want elke keer het afslaan is super slecht voor de HD natuurlijk.

Bijdrager
    defores

Heb je al eens alle randapparatuur los gekoppeld en dan opgestart?

Dat is wat ik als eerste doe als mijn iMac moeilijk doet met het opstarten.
    En dit was tot nu toe elke keer de oorzaak bij mij.

Bij mij word soms opstart problemen veroorzaakt door een externe TV Tuner , EvolutionTV sinds deze gebruik maakt van de nieuwste versie van EyeTV.

Bijdrager
    Dr. Maddox

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.