20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    JolikeImac G5

Imac G5 1,66 Ghz ziet harde schijf niet

Ik ben zo langzamerhand ten einde raad….Ik heb deze Imac G5 overgenomen van iemand die geen gebruikersnaam en wachtwoord meer kende. Dus ik dacht, ik wis de schijf partioneer ‘m en doe een schone installatie…Nou ‘no way’ …de Imac G5 ziet de harde schijf niet. Ook spuugt de full version van Leopard uit…De harde schijf aan een Macbook gehangen en die herkent ‘m prima…Er zit 512 Mb geheugen in…

Wie weet een oplossing?

Bijdrager
    Brombeer

Mogelijk is de verbinding tussen schijf en computer stuk.
    Of het loont om dat bij zo’n elf tot dertien jaar oude pizzadoos nog te repareren?

Bijdrager
    JolikeImac G5

:-D maar de G5 deed het gewoon prima, alleen ik kon niks doen zonder gebruikersnaam en wachtwoord. Verder heb ik niks bijzonders gedaan, het zou een nieuwe installatie moeten worden

Bijdrager
    McPherson

Zoeken in Terminal naar de schijf en daar formatteren.

diskutil list

dan krijg je zoiets te zien

/dev/disk0
    #: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
    0: Apple_partition_scheme *74.5 Gi disk0
    1: Apple_partition_map 31.5 Ki disk0s1
    2: Apple_HFS Macintosh HD 74.4 Gi disk0s3
    /dev/disk1
    #: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
    0: CD_partition_scheme *718.1 Mi disk1
    1: Apple_partition_scheme 625.3 Mi disk1s1
    2: Apple_partition_map 31.5 Ki disk1s1s1
    3: Apple_HFS Dungeon Siege Disc 2 625.0 Mi disk1s1s2

hier kan je precies de stappen volgen om de schijf te formatteren naar JHFS+.

Succes!

Bijdrager
    JolikeImac G5

Okay zodra ik thuis ben, ga ik dat proberen,

thks, ik laat het weten….

Bijdrager
    stel maar

Hoe heb je de schijf geportioneerd? via de iMac zelf of via je MacBook?
    Sinds Intel wordt er een andere partitie-indeling gebruikt, GUID. Deze werkt niet met PPC.

Bijdrager
    JolikeImac G5

Met Apple partitie indeling

Maar ik ben ‘m zat, is er iemand die ‘m wil hebben tegen een goede fles rode wijn (Merlot)?

Bijdrager
    Multimediaknaller

Ach, wat een schatje:)

Bijdrager
    KarelWillem

Het is de allereerste en allergoedkoopste versie van de iMac G5.
    En helaas is vooral die 512MB de bottleneck.

En hier 2x 1GB voor vinden en kopen is echt een beetje zonde van je tijd en geld.

Bijdrager
    computer space
    KarelWillem op 19 december 2017

En hier 2x 1GB voor vinden en kopen is echt een beetje zonde van je tijd en geld.

Precies, je hebt al een Core2Duo witte iMac onder de 100€ en daar kan heel veel meer mee. Hoop dat je er niet te veel voor hebt betaald. Maar goed formateren en installeren is makkelijkste in Target Disk Mode. Houdt T ingedrukt bij aanzetten en plug m in op andere mac. DVD lezen gaat hws niet omdat bijna al deze macs een kapotte drive hebben na zoveel jaar.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  computer space.

Bijdrager
    JolikeImac G5

Ik heb er 25 euro voor betaald, dus dat is niet veel, alleen ik ben er al weken mee bezig, overigens hij leest wel DVD’s dus drive is niet kapot

Bijdrager
    TheBigZ

Dat is dan toch veel uren plezier gehad voor een klein bedrag!:-)

Bijdrager
    KarelWillem

Weken stress voor € 25,-.:-P

Bijdrager
    klaariskees

Hallo, ik heb hier nog een G5 1.8 met strepen op het scherm (defecte videokaart). Compleet met werkende harddisk en 1, 5 gig geheugen.
    Je mag hem gratis komen halen.

groet, Kees

Bijdrager
    fixar

Heeft iemand daar écht nog 25 euro voor gevraagd ? Voor een computer uit 2004 met een antieke processor? Ai.

Nou ja, het toetsenbord en de muis zijn wellicht nog wel te gebruiken bij de eenvoudige intel iMac of MacMini die veel meer kunnen.
    Heb hier nog wel wat oude Core Duo machines staan… met verschillende kleine issues of in ieder geval een lang geleefd leven. Als je ze komt halen zijn ze voor jou gratis… heb je weer een weekje klusjes in huis;-)

Bijdrager
    stel maar

Volgende week weer kerstvakantie!! Een weekje “klussen met je Mac ertussen” haha!!
    Laatst nog een klein 32GB SSDtje in een Macmini G4 gezet, werkt weer perfect voor simpele taken. Is altijd leuk om zo bezig te zijn en soms kan je er nog iemand mee blij maken ook :-D, maar dan moet het tegenwoordig toch wel een intel zijn.
    Ik weet niet waar het op te halen is?

Bijdrager
    JolikeImac G5

in Rotterdam, zit overigens geen toetsenbord en muis bij

Bijdrager
    KarelWillem

De muis en het toetsenbord zijn bij die sets nu juist het meest waardevol.

Laatst nog een eMac en iMac G4 in huis gehad, met toetsenborden en muizen die zo uit de verpakking leken te komen.

Bijdrager
    JolikeImac G5

Bijdrager
    JolikeImac G5

Ben blij dat het een hobby is en ik er plezier aan beleef, bovendien ben ik een heel stuk ‘wijzer’ geworden….mijn motto is ‘geef nooit op’, tenzij er echt iets wezelijk stuk is

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.