4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    sjonnie

Imac G4? Powermac G4

Ik kom er niet uit!
    Heb een 2,5 jaar oude Ibook 500 mhz. met een 8 MB videokaart.
    Ben niet zo’n heavy user. Gebruik hem voor internetten, tekstverwerken, muziek branden en sporadisch een game! Ik zou tevens muziek willen kunnen opnemen en bewerken!
    Toen ik mijn Ibookje kocht dacht ik er redelijk mee vooruit te kunnen, maar toen ik warcraft 3 wilde aanschaffen kwam ik er achter dat mijn videokaart daar te weinig geheugen voor heeft. Toen ik een Imic kocht en mijn eigen gefreubel op gitaar e.d. wilde opnemen of analoge muziekopnamen van cassette of LP bleek dat ik (heb meerdere programma’s geprobeerd) het tikken van mijn hardeschijf er gratis bij kreeg in de opname. Ik heb tevens begrepen dat Quartz Extreme niet optimaal benut (of helemaal niet?) wordt met mijn configuratie!
    Nu dacht ik in eerste instantie (ik weet dat dat erg naief was): laat ik eens gaan upgraden, maar de plaatselijke apple dealer maakte mij ruw wakker uit mijn droom: “andere videokaart kan niet!”

Oke! Vervolgens viel mijn oog op de middelste Emac:

– superdrive!
    – 80 gig harde schijf!
    – 32 mb videokaart!
    – 17 inch beeldscherm!
    – Relatief goedkoop!

Toen las ik o.a. op MacOSX.nl:

– achterhaald SD-RAM!
    – achterhaald USB 1.1!
    – slechts 32 mb videokaart!
    – niet uitbreidbaar!

Toen dacht ik (wederom naief?): misschien een Imac?
    (middelste model)
    – 17 inch monitor
    – 64 mb videokaart
    – usb 2
    – G4 op 1,25 GH

Maar volgens mij kan ik hier, indien in de toekomst nodig, geen andere videokaart of dergelijke zaken inzetten.

Ik ben bang dat ik over een jaar of twee weer een nieuwe moet kopen!

Is een G4 voor mij een optie?
    Ik heb even bij de applestore gekeken en die zit (1,25 gh dual processor)
    op ongeveer dezelfde prijs als de Imac!
    Ik heb alleen geen losse monitor!
    De goedkoopste optie die apple mij biedt is ruim 800 eurie!
    Daarmee komt hij te ver boven mijn budget.
    Zijn er goedkopere monitoren die een goede weergave bieden in combinatie met die G4?
    Is een G4 Power Mac een goede keuze!
    Kan ik daar indien nodig t.z.t. een zwaardere videokaart in zetten?

Wat zouden jullie mij adviseren?

:?

Bijdrager
    zakalwe

Zijn er goedkopere monitoren die een goede weergave bieden in combinatie met die G4?
    Ja, eigenlijk werken alle VGA monitoren. Ga anders even in een rijk bemeten PC zaak kijken.

Is een G4 Power Mac een goede keuze!
    Prima machine en gaat nog een hele tijd prima mee. Lekker uitbreidbaar (vooral hardisken).

Kan ik daar indien nodig t.z.t. een zwaardere videokaart in zetten?
    Ja, soms zelfs marginaal duurder dan de PC versie. (Je kan soms ook een PC kaart ‘flashen’, zodat ie geschikt is voor de Mac).

Bijdrager
    ziggy

G4 is mooi, maar let wel op met uitbreiden en het kopen van een willekeurig beeldscherm. Een videokaart moet ook samen kunnen werken met je monitor. Ik ken iemand die een 64 MB kaart in zijn G4 heeft gezet om voordeel te hebben van Quartz extreme, bleek die kaart niet te werken met zijn (Apple!) Studio Display. 250 euro down the drain. Ik zou baidewee voor de iMac gaan. Mooi ontwerp, goede specs en die gaat echt wel langer mee dan twee jaar. Bovendien is die G4 dan ook weer ingehaald door andere macs, zodat je dan weer voor de moeilijke afweging staat: investeren in een oud beest of voor ietsje meer een hele nieuwe kopen. Als je een G4 koopt om uit te breiden, doe het dan zo snel mogelijk om er optimaal plezier van te hebben.
    greetz Ziggy

Bijdrager
    sjonnie

Ik weet nog niet precies wat ik ga doen maar bedankt voor de tips!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.