12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Ducky_Inc

iMac G4 in 2009?

Goede-avond,

Ik ben steeds meer verleid door de mooie iMac G4 machine. Wat een design, ongelooflijk.
    Is deze Mac nog bruikbaar voor hedendaags internetten en etc? Die flash support voor Mac is nog steeds verschrikkelijk ofniet?

Ik wil graag 1 of 2 van bolletjes kopen, maar wil ze ook nog gebruiken. Heb er ook al over nagedacht om een nieuwe Mac Mini in een G4 te bouwen. Maar dat kost vrij veel geld + heb ik dan niet de zelfde “feeling” meer.

Dus, is de iMac G4 nog bruikbaar voor hedendaags gebruik?

(Specificaties: 700 tot 1000mhz, 512mb tot 1gb intern geheugen)

Bijdrager
    63743 Master

Hij is dan niet heel snel, dus voor Photoshop en het wat zwaardere werk zou iik hem niet nemen.
    Maar als je alleen maar een beetje internet, email bennenhaalt en dat soort stuff, zou ik het doen als je hem echt zo mooi vind

Ik denk dat het voor een doorsnee gebruiker net iets te langzaam is. En hou er ook rekening mee dat je configuratie niet helemaal up-to-date is, dus er zullen steeds meer applicaties zijn die niet meer compitable zijn met jou iMac

maar het hangt er natuurlijk ook vanaf wat er er allemaal mee gaat doen…

Sleutelbeheerder
    Night

Ben het hier ten dele mee eens. Als je niet de nieuwste versies gebruikt van alle software, kun je zelfs op een iMac G4 prima Photoshoppen en zo. Iedere keer als er een snellere machine uitkomt verschijnen er ook nieuwe versies software, die meer aanspraak maken op de processorsnelheid en geheugen.
    Gebruik softwareversies, die uit waren op de hoogtijdagen van de G4 en je hebt een perfecte machine, die inderdaad met kop en schouders boven elke desktopcomputer uitsteekt die tot nu toe vervaardigd is qua design!

Bijdrager
    Chantal C.

Ik heb er nog eentje staan. Gebruik hem vnl als fileserver/iTunes-server. Maximale OS wat er op draait is Tiger 10.4. Voor de rest is hij voor mij te traag.

Moderator
    Pete.Z

Ik gebruik nog steeds een Mac Mini G4 (1.42 ghz) voor veel doeleinden, en ook internet werkt nog prima op dat machine.
    Ik zeg er eerlijk bij dat het niet de hoofdcomputer hier is, maar met Tiger erop is het een perfect bruikbaar ding.

Bijdrager
    Exquise

als je photoshop nodig hebt kan je nog altijd een oudere variant kopen (tweedehands) of er één downloaden, dan is die software zeker niet te zwaar voor op je iMac.

Let wel dat je het geheugen max kan uitbreiden met 2 latjes van 512!

Inactief
    Anoniem

ik heb thuis nog een PPC G4 quicksilver staan een 867 Mhz
    vanwege de specs kan deze Leopard draaien en dat doet hij dan ook,
    draait nog steeds als een zonnetje word ook nog vrij intensief gebruik in combinatie met photoshop CS2.

dus hij is zeker nog de moeite waard

Bijdrager
    trabant

In juli 2004 heeft mijn Apple Centre nog ergens een iMac G4 20″ uitgehaald omdat er toen officieel even geen iMac leverbaar was. De iMac G5 was vertraagd, maar op de geruchten over koelingsproblemen en ‘pizzadozen’ was ik niet gerust en omdat ik de Van Dale woordenboeken nodig had was ik wel tot een G4 veroordeeld omdat Virtual PC er nog niet voor een G5 was.
    Intussen zit in die machine een 500GB schijf en de volle 2 GB aan werkgeheugen en ze draait Tiger. Voor 10.5 vond ik de hardware te dicht bij de minimumspecs zitten.
    Ik werk en internet er nog dagelijks op – met veel plezier – maar de huidige Youtubefilmpjes trekt ze niet meer. Daar merk je toch dat de techniek alweer 6 jaar oud is.

Indertijd was de iMac G4 schofterig duur, en gemeten aan de rekenkracht zijn de huidige tweedehandsjes dat nog steeds.
    Maar ik ben het met je eens dat de zonnebloem een apparaat is dat je gerust in de woonkamer laat staan, wanneer die kapot is, zo mooi is ze.

Apple heeft sinds de iMac G5 de koers dat de iMac het design van de iPod/iPhone volgt. Maar de iMac is een computer, geen broekzakding. Ik heb ontdekt dat ik intussen open sta voor een ander merk hardware om OS X op te draaien. Een merk dat mij geen spiegelende schermen wil opdringen bijvoorbeeld. Of een merk dat mij nog zelf laat bepalen wat ik mooi vind.

Soms denk ik wel eens dat Jobs met de lever van Jonathan Ive rondloopt…

Bijdrager
    Wankei

Wat zijn de specs waaraan een G4 moet voldoen om er toch nog Leopard te kunnen op draaien?
    Dacht dat Leopard helemaal niet kon op G4 (da’s toch die halve basketbal hé?)

wankei

Bijdrager
    Exquise

Snowleopard kan helemaal niet (enkel intel), maar Leopard kan wel (als je in je iMac 1 GB geheugen hebt zitten natuurlijk)!

Bijdrager
    Nitro

System Requirements
    Min Processor Type PowerPC G4 – 867 MHz
    Min RAM Size 512 MB
    Min Hard Drive Space 9 GB
    Peripheral / Interface Devices DVD-ROM

Bijdrager
    Stro

We hebben er nog steeds heel veel plezier van! Een waardige oogstrelende machine die voor “standaard” gebruik nog een tijdje prima geschikt zal zijn. (20″, 1,25GHz, Leopard)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.