9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    noderunner

iMac G4 gaat niet meer aan

Beste forumleden,

Ik heb sinds enige tijd last van het volgende. Zo heel af en toe moet mijn iMac uit. Wil ik hem dan aandoen dan gebeurt er niets. De alleerste keer heb ik hem schoongemaakt en daarna deed hij het niet meer. Dat was zo’n 2 maanden geleden. Ik heb het daarna nog een keer gehad en met veel geduld weer aan gekregen. Nu is hij weer een aantal uren uitgeweest maar gaat niet meer aan. Ik heb hem weer schoongeblazen maar er is geen enkel teken van leven. Ik vermoed dat het iets hardwarematigs is. (Probleem bij de aan/uit toets)
    Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat was toen de remedie? (Afgezien van het kopen van een nieuwe Mac)
    Ik heb het hier over een iMac G4, 700 MHz met 640 MB RAM. De machine is voorzien van Mac OS X 10.3.9 en functioneert (als hij aan is) zonder problemen.
    Bij voorbaat dank voor jullie meedenken.

Bijdrager
    Maced.2

ik denk je voeding……

Bijdrager
    Oortjes

Spanning eraf, en daarna alle voedings delen in spuiten met contactspray. Die spray moet dus ook IN de schakelaar en IN de voeding worden gespoten. Daarna goed laten drogen, alles weer monteren en spanning er op.

Bijdrager
    Togassa
    ”Oortjes”

Spanning eraf, en daarna alle voedings delen in spuiten met contactspray. Die spray moet dus ook IN de schakelaar en IN de voeding worden gespoten. Daarna goed laten drogen, alles weer monteren en spanning er op.

Om vervolgens de voeding als chinees vuurwerk uiteen te zien spatten?
    Absoluut af te raden.

Contact-spray is voor contacten.
    Schakelaar, mischien OK.
    In de voeding, NOOIT.

Wat er wel aan de hand is, is mij onbekend, maar laat het bovenstaande alstublief uit je hoofd.

Bijdrager
    sypie

Ga eens een multi meter gebruiken:
    *Meet de trafo van de voeding door.

Als er iemand in jou kennissenkrijg is die iets verstand van electronica is, laat diegene dan even gaan meten met de stekker in het stopcontact. Op deze manier kun je eventueel kijken tot waar de spanning gaat, welk component.

Ga een brugje maken:
    *Ga de schakelaar overbruggen met een punttangetje, als de computer dan wel aanspringt, dan weet je dat je schakelaar verrot is.

Mocht je (niet onder spanning) een print er uit kunnen halen, probeer dat dan voorzichtig en ga de kopersporen onderzoeken op breuken/ oxidatie. Het lijkt mij dat je dat alleen in het voedingsgedeelte hoeft te doen. Daar waar het probleem zit.

Bijdrager
    noderunner

De iMac doet het weer. Ik kreeg op het werk een goede tip van een ander Mac gebruiker. De iMac heeft een ‘PMU reset’ button. PMU staat voor Power Management Unit. Deze microcontroller chip controleert alle power gerelateerde functies op het logic board, zoals aan/uit en sleep/awake.

Na een google op ‘PMU reset iMac’ vond ik de pagina op de Apple website http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95165 met daarop de werkinstructies. Na deze opgevolgd te hebben, heb ik vervolgens (met de ogen dicht) op de aan/uit knop gedrukt en hoorde de bevrijdende ‘Boing’.

Hij doet het nu weer. Desalniettemin, een ieder bedankt voor jullie bijdrage.

Bijdrager
    sypie

Maar ben je er nu ook achter hoe zo’n fout onstaan is? Het lijkt mij namelijk niet normaal om een ergelijke reset te moeten uitvoeren…

Bijdrager
    noderunner

Beste Sypie,

Ik heb op internet gekeken of er mogelijke oorzaken worden aangegeven die een PMU reset rechtvaardigen. Het kostte wat moeite om een verklaring te vinden, ook Apple zelf is niet erg duidelijk. Voor zover ik het nu heb kunnen achterhalen kan de Power Manager ontregeld raken door ‘power spikes, blackouts en brownouts’. (Het laatste is een korte periode van lage spanning) Geen van deze situaties was bij mij van toepassing. (Het op een normale manier uitzetten van je iMac lijkt mij geen blackout :wink: )
    Ik vermoed dat de leeftijd van de iMac (bijna 5 jaar) een rol heeft gespeeld bij het ontregeld raken vande Power Manager. Wellicht wijst dit op het langzaam opraken van de interne batterij.
    Ik hoop dat dit voldoende achtergrondinformatie is.

Bijdrager
    sypie

Super! Hopelijk gaat jouw oplossing / speurwerk nog een bron van info zijn voor andere lezers!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.