30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    TonHofmeester

Imac G4 flatpanel start niet meer op (opgelost) dank aan BTM

Hallo maccers,

Ik heb een Imac g4 flatpanel 17 ” met 256 MB geheugen. Omdat het systeem wel traag werd vandaag 512 bijgekocht: Kingston KVR 133x64sc3/412 (PC 133SODIMM CL3)
    Na installatie starte het systeem gewoon op maar liep vast toen ik bij “deze computer” wilde kijken of mijn mac het geheugen zag. Toen liep hij vast. Vervolgens met aan/uit knop systeem uit en weer aangezet. Starte weer normaal op en leek nu normaal te werken. Bij “deze comuter” werd het nieuw geinstalleerde geheugen nu ook herkend. Na enige tijd weer vastloper, systeem weer aan en uit maar bleef steeds vastlopen. Uiteindelijk heb ik de geheugenuitbreiding er weer uitgehaald maar nu start het systeem helemaal niet meer op en krijg ik een mooi egaal grijs scherm en verder helemaal niets. heft iemand tips voor mij hoe ik dit aan ga pakken?

Alvast bedankt voor de moeite en vriendelijke groet,
    Ton.

Bijdrager
    TonHofmeester

Nog even een aanvulling systeem komt met de bekende apple in het midden van het scherm en het draaiende cirkeltje, na verloop van tijd wordt het scherm blauw en dan gebeurt er verder niets meer

Inactief
    Anoniem

Als je het geheugen eruit haalt werkt het wel? Waarschijnlijk is het dan verkeerd of rot geheugen.

Bijdrager
    TonHofmeester

Nee dat werkt dus niet want ik heb het geheugen er al uitgehaald

Inactief
    Anoniem
    ”TonHofmeester”

Nee dat werkt dus niet want ik heb het geheugen er al uitgehaald

Het oude er ook weer ingedaan?

Bijdrager
    back2mac

LET OP STATISCHE ELEKTRICITEIT.
    scusi voor de grote letters, kan het niet vaak genoeg zeggen.

Als je je oude geheugen erin gedaan hebt.
    opstarten, pram c.q nv ram zappen (option + command + P + R ingedrukt houden direkt na aanzetten)
    2x boing en een klein schietgebedje.

door laten starten.

succes.

Bijdrager
    mvdenberg

Zoals de TS aangeeft in zijn verhaal, heeft hij het er weer in gedaan.

@TonHofmeester
    : ik zou controleren of alles goed vast zit (dus niet alleen het geheugen).
    vervolgens opstarten van cdrom en een hardwaretest uitvoeren. Daarna het nieuwe geheugen erin, en dan nog eens een hardwaretest.

Bijdrager
    TonHofmeester

het oude geheugen is er niet uitgeweest slot was nog leeg. Ik heb geprobeerd om op te starten met een de c toets ingedrukt lade gaat niet open dus kan er ook geen cd in proppen.
    Dat van de statische elektriciteit ik heb het gedaan volgens voorschrift dus 220 erop mac open gemaakt metalen deel aangeraakt 220 eraf en geheugen geinstalleerd, mac gesloten en toen begon de ellende

Bijdrager
    TonHofmeester

option +command+p+r gedaan inderdaad 2x boing maar…………..verder niets!!!
    jammer jammer jammer

Bijdrager
    TonHofmeester

misschien nog even ten overvloede, omdat er over het oude geheugen wordt gespoken. De 256 mb is vanuit de fabriek in het eerste slot geplaatst, dus gewoon de standaard config van appel. Het tweede slot is nooit gebruikt en gaat nu voor het eerst 512 mb 10.

Bijdrager
    back2mac

Wellicht heb je de onderstaande link reeds gevonden op het net.
    zoniet , lees even.

http://manuals.info.apple.com/n/imacfp.1ghz-mem-cip.pdf

Goed aandrukken van het geheugen kan inderdaad nooit kwaad, zoals ook wat andere aanwijzingen van de bovenstaande link.

denk ik in de tussentjd over je probleem na.

edit na overpeinzing.
    de nieuwe en de oude “bank”, zelfde type ?

Inactief
    Anoniem

Is het niet zo dat je twee gelijke modules moet plaatsen in de oude Mac’s?

Bijdrager
    back2mac
    ”MacApp”

Is het niet zo dat je twee gelijke modules moet plaatsen in de oude Mac’s?

dat bedoelde ik

Bijdrager
    TonHofmeester

het is wel hetzelfde type geheugen maar niet even groot in mac standaard 256 bijgeplaatst 512. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat kan.. het vreemde is dat mac in het begin na de eerste vastloper de mac geheugen ook heeft gezien en ok heeft bevonden. Nu is geheugen er weer uit dus originele config. Overigens link naar artikel had ik reeds gelezen voordat ik aan dit klusje begon.

Bijdrager
    back2mac
    ”TonHofmeester”

het is wel hetzelfde type geheugen maar niet even groot in mac standaard 256 bijgeplaatst 512. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat kan.. het vreemde is dat mac in het begin na de eerste vastloper de mac geheugen ook heeft gezien en ok heeft bevonden. Nu is geheugen er weer uit dus originele config. Overigens link naar artikel had ik reeds gelezen voordat ik aan dit klusje begon.

disclaimer: vooropgesteld ik ben geen certified apple engineer, ik heb het van huis tuin en keuken proberen.

gelukkig heb je je goed voorbereid
    512 + 256 = 768, vaker gezien , moet inderdaad kunnen werken.
    vreemd dat de oude situatie niet werkt terwijl er eigelijks niks is verandert behalve dat je de kast hebt open gehad.
    En dat kan nu juist deze situatie hebben veroorzaakt.
    Om te bepalen dat er niets anders ‘defect’ is geraakt zou de mac even moeten draaien.
    Ik doe dat of:

op te starten in de open firmware (command + option+ o+f)
    of
    opstarten in target mode (met de T ingedrukt)
    en even laten staan zo.

als de imac dan niet vastloopt is de kans vrij groot dat er niets anders ‘defect’ is.

zowel, tsjaa, ik ben dan bang dat er iets anders aan de hand is met de hardware.

(in de open firmware console is het ook weer mogelijk om de nv ram te resetten op een andere manier al p+r)

BTW

@TonHofmeester
    : ik zou controleren of alles goed vast zit (dus niet alleen het geheugen).
    vervolgens opstarten van cdrom en een hardwaretest uitvoeren. Daarna het nieuwe geheugen erin, en dan nog eens een hardwaretest.
    Is een helemaal goede tip !!!

Bijdrager
    TonHofmeester

heb opgestart met open firmware (command + option+ o+f) krijg dan melding om te booten heb ik gedaan, geen resultaat, ga nu nog even je tweede optie proberen!

Bijdrager
    TonHofmeester

In de target mode krijg ik het firewire symbool wandelend over het scherm te zien moet ik hem zo laten staan? en je laatste opmerking begrijp ik niet kun je me die nog even toelichten?

Bijdrager
    TonHofmeester

verder wordt er nog gezegd dat ik moet controleren of alles behalve het geheugen ook goed vast zit maar er zit verder niets dat los kan zitten volgens mij. Rebooten met cd lukt niet heb al geprobeerd op te starten met c ingedrukt cd zou open moeten gaan alleen dat gebeurt helaas niet.

Bijdrager
    back2mac

ok, even stap voor stap.

in open firmware gewoon even op de prompt laten staan.
    Dit om te kijken of de imac na verloop van tijd vastloopt.
    ongeveer even lang als de keer dat t ie vastliep toen die wel doorstartte.
    wat zal het zijn , kwartiertje ?

in de tussentijd leg ik weer wat uit aan de hand van je reaktie op dit bericht.

Bijdrager
    TonHofmeester

bedankt voor je reactie staat nu in open firmware mode en ik kan gewoon letters typen achter de prompt doe nu verder even helemaal niets !!! :-) want we blijven wel lachen natuurlijk het is ten slotte maar een machientje niet waar?

Bijdrager
    back2mac
    ”TonHofmeester”

bedankt voor je reactie staat nu in open firmware mode en ik kan gewoon letters typen achter de prompt doe nu verder even helemaal niets !!! :-) want we blijven wel lachen natuurlijk het is ten slotte maar een machientje niet waar?

Dacht ik ook.
    is de imac nog niet vastgelopen ?
    zoniet, hardware lijkt dan in orde.

op de prompt kan je diverse commando’s intypen bv om je cd lade te openen

van de apple site:
    Macintosh: schijven verwijderen als alle andere oplossingen niet werken
    Wanneer normale methoden om een cd of dvd te verwijderen niet werken, kunt u de schijf verwijderen met Open Firmware.

Om een schijf te verwijderen met Open Firmware-commando’s, gaat u als volgt te werk:
    1. Start de computer opnieuw op.
    2. Zodra u het opstartgeluid hoort, drukt u op de toetscombinatie Command-Option-O-F.
    Opmerking: de Command-toets is de toets met het Apple symbool.
    3. Laat de toetsencombinatie los zodra u een wit scherm ziet met de tekst ‘Welcome to Open Firmware’.
    4. Bij de prompt typt u: eject cd
    5. Druk op de Return-toets en wacht enkele seconden. Indien er een schijf in de eenheid aanwezig is, wordt deze nu verwijderd. Zodra de opdracht is uitgevoerd, verschijnt de tekst ‘ok’ achter het commando.

onderstaande nog even niet !!
    6. Typ: mac-boot
    7. Druk op de Return-toets.

DUS
    op de open firmware prompt eject cd intypen
    enter drukken.

tot zo.

Bijdrager
    TonHofmeester

kijk dat is dus gelukt, cd lade staat nu open

Bijdrager
    back2mac
    ”TonHofmeester”

kijk dat is dus gelukt, cd lade staat nu open

mooi.
    ten eerste
    install cd /dvd erin en sluiten.
    dan
    je nv ram resetten en doorstarten.

weer een stukje van de apple site:
    Instead of typing “mac-boot” at the Open Firmware prompt, type: reset-nvram
    Press Return.
    At the Open Firmware prompt, type: reset-all
    Press Return.

Example
    0 > reset-nvram
    Press Return
    0 > reset-all
    Press Return

The reset-all command should restart your Mac. If so, you have successfully reset the Open Firmware settings.

Hiermee probeer je alsnog de imac door te starten.

mocht dit niet lukken dan kan je altijd weer opstarten van de cd.
    (opstarten met c ingedrukt)
    succes, tot zo.

Bijdrager
    TonHofmeester

Mac OSX wordt nu opnieuw geinstalleerd dat is toch goed he?

Bijdrager
    TonHofmeester

Het systeem geeft nu aan dat ik geen oudere versie over nieuwere kan installeren. PM wordt het niet een beetje te laat voor je? Voor mij niet hoor:-)

Bijdrager
    back2mac
    ”TonHofmeester”

Mac OSX wordt nu opnieuw geinstalleerd dat is toch goed he?

het is wat jij wil natuurlijk.
    Pas op dat je niets belangrijk kwijt raakt, toch ?
    In ieder geval doet de imac het !!

Wat het geheugen betreft nog ‘tips’ nodig ?

Bijdrager
    back2mac
    ”TonHofmeester”

Het systeem geeft nu aan dat ik geen oudere versie over nieuwere kan installeren. PM wordt het niet een beetje te laat voor je? Voor mij niet hoor:-)

Kan nog wel even.
    Een medemaccer had het eerder over het uitvoeren van de hardware test. daar heb je de originele cd’s voor nodig.
    Heb je die nog ?

Bijdrager
    TonHofmeester

jjjjjaaaaa super heb Mac is weer gestart van de harde schijf ben benieuwd of hij het nu blijft doen! super bedankt en als ik ooit iets terg kan doen…………

Mijn geheugenuitbreiding durf ik er nu niet meer in te doen ik denk maar dat ik hem terug breng en op mijn 256 blijf draaien, wat denkt u ervan?

Bijdrager
    TonHofmeester

ik heb originele cd’s :
    developer Tools,
    programma’s,
    installatie MacOS 9
    en Mac OSX
    programmatuurherstel 1 t/m 5

Bijdrager
    back2mac
    ”TonHofmeester”

jjjjjaaaaa super heb Mac is weer gestart van de harde schijf ben benieuwd of hij het nu blijft doen! super bedankt en als ik ooit iets terg kan doen…………

Mijn geheugenuitbreiding durf ik er nu niet meer in te doen ik denk maar dat ik hem terug breng en op mijn 256 blijf draaien, wat denkt u ervan?

Ik wil een iphone !!!!!! maar ja jij ook waarschijnlijk :wink:
    (ik zeg maar jij tegen u)
    Als je os x tiger hebt dan loopt het beter op 512mb of meer , 1 gb is nog beter.
    Het moet kunnen, 512 en 256, alleen is het zo dat sommige machines kieskeurig zijn met het soort geheugen. Vooral de combinatie moet dan goed zijn.
    Zoek op het net goed na wat de bijzonderheden hierin zijn.
    Navragen bij een apple center kan natuurlijk ook.
    Ook de database van macosx is uitgebreid en ervaringen van medemaccers kunnen wellicht een ander licht werpen op je vragen. (de zoekfunctie van dit forum)
    maw gewoon doen, het uitbreiden van het geheugen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.