21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Macmaniak

Imac G4 Bolletje

Hallo,

ik bezit sinds kort een tweedehands iMac G4 (bolletje). Persoonlijk ben ik van mening dat de ventilator veel geluid maakt. Vergelijkbaar met het suizen van de wind.

Imac G4 800 mhz

Kan iemand mij hier iets over vertellen? Misschien bevestigen/ontkennen?

Bedank!

Bijdrager
    JeePee

Zit er erg veel stof op de ventilator? Dat kan voor meer geluid zorgen. Vibreert hij via je tafelblad? Ik heb een iMac G4 800 Mhz 17″ en die hoor je ook. Zeker in verhouding tot de Macs die jij in je onderschrift noemt…:roll:

Bijdrager
    LEXY

Wat jij hoort is normaal. Vijf jaar geleden vond men hem in de tests nog uitermate stil, maar ja, tijden veranderen…!!!

Bijdrager
    Macmaniak

ok, duidelijk. Ik heb de ventilator met een sateprikker aan de bovenkant enkele seconden tegen gehouden. En ja de mac is dan fluisterstil, doodstil. Het is inderdaad de ventilator. Vergeleken met een willekurige pc (Intel pentium HD 3,2 ghz) is dit heilig.

Maar bedankt!

Bijdrager
    Macmaniak

Nog een vraag:

Hoeveel hebben de iMac G4 bezitters minimaal in het apparaat om lekker snel te kunnen functioneren.
    bezit zelf nu 265 draai 10.3.9 maar vind het vrij traag, zelfs al bij gewoon internetten via firefox.

Bijdrager
    michi_rishi

Die iMacs die werken prima vanaf 768mb int. geheugen. Ik geloof dat die van jou max. 1Gb ondersteunt. (de 1.25 Ghz kan geloof ik 2Gb aan)

Bijdrager
    nemcis

ik heb er ook een, de 1.25 en heb er 1gb geheugen in zitten werkt goed als je niet teveel adobe programma’s tegelijk open zet en ik krijg er binnenkort dan ook 1 gb bij. Ben er erg tevreden over, wel een LaCie erbij staan want 74 gb is niks natuurlijk als je gemiddeld 2 bladen per week moet afleveren.

Bijdrager
    JeePee

256 MB is veel te weinig, ik heb er 1024 inzitten (interne 256 vervangen door 512) en dat scheelt enorm. Tiger is ook dan prima te draaien.

Bijdrager
    Erik Joling

Mijn 17″ G4 iMac (1,25 GHz) is enorm opgeknapt toen ik anderhalf jaar geleden van 256 MB naar 768 MB ging (hoewel hij de laatste dagen erg sloom lijkt te zijn).

Bijdrager
    Aardbeihoofd

In de mijne zit ‘maar’ 256MB en hij doet het prima voor internet, word iPhoto, iTunes. Wat ik merk is dat hij veel sneller Boot dan mijn Powerbook G4 1,5Ghz met 1GB Ram, maar dat zal wel liggen aan het feit dat er slechts een Harde Schijf van 4800 RPM in zit.

Bijdrager
    JeePee

En welke snelheid heeft jouw processor, Aardbeihoofd?

Bijdrager
    Geedee

Hier een bolletje G4 / 800 MHz met daarin 768 MB en erop 10.3.9 en dat ding draait probleemloos Adobe CS (1) en alle bekende progjes van Apple. O ja, ook nog MS Office 2004. Enne, ik gebruik InDesign en PhotoShop en Illustrator aardig vaak én samen want ik maak een verenigingsblad waarvan wel wat verwacht wordt. Het bolletje doet dus flink zijn werk en geeft geen krimp. Prachtig apparaat.

Bijdrager
    Geedee

Nog even bij vertellen dat ik overweeg om – als ik het goedkoop tegenkom – 10.4 erop los te laten. Vele forumcollega’s raden mij dit trouwens aan. Voor 10.5 wacht ik dan maar tot ik een vervanger koop, maar dat kan nog een hele tijd duren.

Bijdrager
    mac lover
    ”Macmaniak”

Nog een vraag:

Hoeveel hebben de iMac G4 bezitters minimaal in het apparaat om lekker snel te kunnen functioneren.
    bezit zelf nu 265 draai 10.3.9 maar vind het vrij traag, zelfs al bij gewoon internetten via firefox.

aaaaaaaahhhh… in mijn G3 blue and white met 10.3.9 zit nog meer ram in… waarschijnlijk is al het ram wat erin zit constant in gebruik. sinds ik 512mb erin heb is hij veel sneller geworden:) dus ik zou zeggen prik er wat extra ram in en je draait weer als een vorst

Bijdrager
    Geedee

Ontdek net dat als je 256 MB op het moederbord heb, je niet meer dan 512 kan toevoegen = totaal van 768 MB. 1 GB zit er dan dus niet in. Dat is afhankelijk van het model. Als je 512 op het mbord hebt, kun je uiteraard wel naar 1 GB. Ik vraag me trouwens af of je het verschil tss 768 MB en 1 GB merkt. Wat denken jullie?

Bijdrager
    tommy666

op de mac weet ik neit of je het merkt,maar ik heb vorige maand het ram geheugen in m’n pc uitgebreid van 768 MB naar 1GB en dat verschil merk je duidelijk(intel pentium core duo)
    hij draait nu wel nog alleen als server,kheb de pc ingeruild voor de imac 17″ en nog geen seconde spijt van gehad:D

Bijdrager
    michi_rishi
    ”Geedee”

Ontdek net dat als je 256 MB op het moederbord heb, je niet meer dan 512 kan toevoegen = totaal van 768 MB. 1 GB zit er dan dus niet in. Dat is afhankelijk van het model. Als je 512 op het mbord hebt, kun je uiteraard wel naar 1 GB. Ik vraag me trouwens af of je het verschil tss 768 MB en 1 GB merkt. Wat denken jullie?

Er zijn twee geheugenbankjes: één op het moederbord en één onder de iMac.
    Die onder de iMac kun je heel eenvoudig zelf bij.
    De andere kun je door een Apple reseller laten doen. Totaal kan er dan 2x512mb in.

Bijdrager
    Geedee

@mvdlande

Je bedoelt dat je die op het moederbord kan laten vervangen? Dat gaat dan wel flink wat kosten, schat ik. En ik ben bang dat deze op het moederbord precies de 256 MB is en dat geeft dus het probleem, tenzij je dan, zoals jij voorstelt, hem laat vervangen. Enig idee welk prijskaartje daar aanhangt?

Bijdrager
    JeePee

Gewoon even mailen of bellen met je dealer. Ik meen dat ik rond de 100 euro kwijt was, ook spoten ze even het stof eruit, viel me reuze mee en maximaal geheugen is altijd een aanrader. 8)

Bijdrager
    trabant

Het bolletje is de moeilijkste computer om weer terug in elkaar te zetten: een foutje met de koelpasta en de machine raakt oververhit en dan is het snel einde oefening. Als je er geen ervaring mee hebt, zou ik het factory-geheugenslot òp het moederbord (waar bij de 800MHz versies een gewone 168pins module in gaat) ook niet zelf verwisselen, maar dit door een ASP laten doen. Die hebben ook een mooi wiegje waar de machine tijdens de werkzaamheden veilig inligt. En zelf doen alleen met een officiële Service Manual en koelpasta erbij, de aanwijzingen die je op internet vindt zijn vaak te beknopt. Het onderste geheugenslot (bij de 800 MHz is dat 144pins laptopgeheugen) kun je zelf doen, Apple geeft daar ook instructies voor.

Alle 700 en 800 Mhz bolletjes kunnen maximaal 2x512MB=1GB aan RAM hebben.
    De eerste 17″ 1Ghz (feb-sept 2003) kan officieus 1,5 GB aan RAM adresseren en vanaf USB2.0 modellen slikken ze 2 GB aan geheugen, maar Apple zelf heeft die hogere cijfers nooit officieel bevestigd en blijft de 1 GB als max. noemen.

Het blijft een kwestie van budget en rendement, maar je kunt overwegen om naast het maximum aan geheugen (in elk geval voor het bovenste slot) en het laten schoonmaken meteen een grotere harddisk en evt een DVD brander laten inbouwen.

Bijdrager
    Geedee

Die superdrive zit er bij mij al in. Ik ga dus even bij de dealer langs om uit te zoeken wat een upgrade naar 1 G mij zal kosten.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.