5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Ron op Macosx

iMac G3 wil niet opstarten

Wie kan mij helpen met het volgende probleem.

Ik heb een nieuwe 40 GB HD in mijn iMac G3 333Mhz geplaatst en geprobeerd systeem MacosX Panther erop te krijgen. Dit ging niet. Na wat rondvragen kreeg ik de tip om hem in mijn G4 te instaleren en klaar te maken en wel zo dat je een systeempartitie krijgt van rond de 5 GB en een restpartitie.

Zo gezegd zo gedaan. Hij starte op in mijn G4 maar niet in mijn iMac. Daar blijft ie vragen om de opstartschijf. Het rare is dat hij die wel ziet als ik opstart vanaf de cd en dan kies voor opstartschijf. Hij ziet ‘m, ik kan ‘m aanklikken maar als ik dan herstart komt ie weer met de vraag van waar is de opstartschijf.

Kan het zijn dat ik de HD op master of slave moet zetten of is het de firmware? De oude schijf van 6 GB werkte ook op Panther en er was niets aan de hand.

Wie heeft de oplossing???

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Je kunt alleen OSX starten van een master drive
    En de schijf wordt best geformatteerd door de computer die je zult gebruiken.
    Ik vermoed dat de ATA van je sneller is dan van die Imac.
    Bovendien denk ik dat de systeembestanden van een G3 en een G4 wel wat zullen verschillen?

Bijdrager
    Ron op Macosx

Dank voor je reaktie.

Ja, dat vermoeden wat de snelheid van de HD betreft dat zal wel kloppen, dat heb ik me al laten vertellen. Het moet werken zoals ik het gedaan heb is mij duidelijk gemaakt. Nog maar een keer de iMac uit elkaar en op master zetten, wie weet zijn we er dan. Een vriend van me heeft ooit ook een nieuwe hd in zijn iMac gemikt en zelfs het bruggetje voor master/slave weggehaald. Niets aan de hand, alles werkt???

Wat ik ook kan doen is misschien eerst er opnieuw een systeem overheen zetten, dat kan wel heb ik gezien alleen ben ik bang dat er hetzelfde zal gebeuren.

Toch maar eerst HD op master zetten. Staat nu op optie 3 je hebt master en slave en nog een derde. Waar is die derde dan voor?

Bijdrager
    trabant

Ik gok op Cable select. Of een 32MB begrenzer voor hele oude biossen. Als je merk&model had gegeven had ik het zekerder kunnen antwoorden.

Bijdrager
    Ron op Macosx

Alles opgelost. Harddisk op Master gezet, hielp niet, toen maar opnieuw systeem erop gezet maar deze keer kon ik het wel op de iMac zelf doen. Probleem opgelost, werkt nu als een zonnetje:D

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.