10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    LuukLG

iMac g3 Vraagjes

Beste Mensen,

Ik heb sinds een tijdje een iMac g3 Indigo gekocht om er een beetje mee te spelen als hobby.
    dit zit zijn de specificaties:

400 Mhz Processor
    256 Mb Ram
    20 GB HDD
    en OS x 10.4.11 (Tiger volgens mij)

Nu is het zo dat ik nieuw ben met Apple en het een wil proberen.
    maar ik kom er niet helemaal uit daarom een aantal vraagjes.

1.Ik wil graag de harde schijf vervangen i.v.m. veel lawaai, is bijna elke 3,5” ATA schijf onder de 128 Gb geschikt?

2. Ik zit te twijfelen om er vervolgens weer Mac os x op te zetten of Mac os9, wat raden jullie mij aan i.v.m mijn hardware?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen:)

Groet,

Luuk

Bijdrager
    Drixels

ik heb ook een imac g3 met vergelijkbare specs en daar past bijna elke ata schijf in naar mijn weten .
    en waarom laat je tiger er niet opstaan ?

Bijdrager
    Mr Macintosh

Schijven boven de 128GB kun je er ook inzetten, alleen zie je dan maar 128GB. Er is trouwens software waarmee je alsnog boven de 128GB kan komen –> SpeedTools ATA Hi-Capacity Driver. Die oude 3,5″ ATA schijven, maken inderdaad veel lawaai.

Ik zou er gewoon OS X op draaien, OS 9 is echt niet meer van deze tijd. Met Tiger kun je wel een beetje hobbyen.

Bijdrager
    LuukLG

@drixels Ik wist niet op mijn specs wel goed genoeg waren. vandaar misschien os 9.

Maar ik zit nu dan nog met een probleem.

Ik heb geen Tiger cd of dvd.

Ik weet ook niet zeker of ik dvd of cd drive heb want dvd+r en dvd films spuugt die uit zonder te lezen, ik las dat deze Mac’s alleen dvd-r konden lezen. maar misschien heb ik dus alleen cd speler.

Weet iemand misschien hoe ik aan een Tiger cd/dvd kom?

Alvast bedankt.

Groeten,

Luuk

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ook bij een 2e hands Mac behoor je de grijze cd mee te krijgen (die hoort er gewoon bij) zodat je een her-instal e.d. kunt doen. Jou iMac wordt geleverd met OS-9 dus Tiger moet je inderdaad kopen of vragen of de vorige eigenaar er van af wilt. Verder kan jou iMac inderdaad geen DVD’s lezen. Het max OS wat er op kan is Tiger 10.4.11 en daarvoor kun je b.v. op Marktplaats zoeken of 2ehandsmac. (Maar ik denk dat het vrij lastig wordt)
    (Het max geheugen wat in jou iMac kan is overigens 1GB.)

Bijdrager
    LuukLG

Ok, bedankt voor de info.

Ik moet dus op zoek naar Mac OS 10.4.11 Tiger op CD, hoeveel cdtjes zijn dit?

zijn Mac Os x cd’s trouwens in verschillende talen? of heb je altijd de juiste omdat je meerdere talen kunt?

Bedankt,

gr.

Luuk

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik vermoed dat het 2 CD’s zijn maar het kunnen er net zo goed 3 zijn, dat weet ik niet want ik had hem op DVD. Let wel op dat je de retail versie in handen krijgt en niet zo’n grijze die bij een Mac zat want daar heb je niks aan.
    OS-X is automatisch meertalig en kun je dus gewoon Nederlands kiezen tijdens het installeren. (Feitelijk is dat het eerste wat je moet instellen)

Bijdrager
    sedikit

Het zijn 4 cd’s. Voor zover ik me kan herinneren heb je ze niet allemaal nodig. Ik heb ze nog.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    LuukLG op 09 september 2012

@drixels Ik wist niet op mijn specs wel goed genoeg waren. vandaar misschien os 9.

Op mijn iMac G3 met 333 MHz (als ik het me goed herinner) werkt Panther zonder problemen. Tiger heb ik niet geprobeerd, maar die van jou kan zeker meer aan dan OS 9.

LuukLG op 09 september 2012

Ik weet ook niet zeker of ik dvd of cd drive heb want dvd+r en dvd films spuugt die uit zonder te lezen, ik las dat deze Mac\’s alleen dvd-r konden lezen. maar misschien heb ik dus alleen cd speler.

Kijk even op het etiket van de optische schijfeenheid als je toch de computer uit elkaar aan het halen bent om er een nieuwe harde schijf in te zetten:) De CD-/DVD-speler moet er daar toch voor uit.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Ja, het zijn inderdaad vier cd’s, waar je er maar 3 van nodig hebt om OS X te installeren. Ik heb ze ook nog ergens liggen, net als een stille ATA-schijf;-)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.