15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Franco Bollo

iMac G3 voor zus: wat te installeren om haar te bekeren?

Beste Maccers,

Mijn zus is grotendeels opgegroeid met Windows-systemen, en nog maar sinds kort is ook de gedeelde huiscomputer hier een iMac. Ik heb van mijn tante een oude G3 gekregen, die ik zou willen installeren in de kamer van mijn zus om haar zo een beetje bekend te maken met het systeem; ik had echter enkele vragen:

-Welk besturingssysteem kan ik op deze mac zetten? Ik veronderstel dat het een standaard uitgeruste G3 is.
    -Belangrijker is, welke software zet ik op de computer, om een vijftienjarige warm te maken voor Macintosh? Ze intellectueel geinteresseerd, leergierig, houdt uiteraard ook van een simpel spelletje en het sociale leven is natuurlijk zeer belangrijk.
    -Daarom wou ik ook vragen of het mogelijk is om een externe (draadloze) ADSL-modem met kabel aan de G3 te verbinden en hem zo in het thuisnetwerk te integreren.

Alvast Bedankt,

Thijs

[/i]

Bijdrager
    bastiaan1321

als je een mac met firewire hebt g3 dan kan je gewoon os x erop draaien, ik draai zelf op de imac g3 400mhz Panther, heb tiger niet geprobeerd.

ik zou er gewoon office op zetten, ilife e.d. alleen het gaat allemaal niet erg snel werken hoor.

ik weet niet wat je zelf gewend bent. maar als je zus altijd op een 2 ghz pctje heeft gewerkt, zal dit niet echt een mindblowing experience worden.

Bijdrager
    Franco Bollo

Wat ik nog wou toevoegen;

Ben ik de enige die het ongepast of op zijn minst raar vindt dat mensen in hun onderschrift al hun apparatuur invoegen? Recentelijk zag ik zelfs iemand die zijn GSM vermeldde. Als het zo doorgaat, krijgen we binnenkort zoiets te zien:

—————————————————————————————————————————————–
    20″ iMac G5, Mac OS X Tiger, 40Gb iPod Photo, Nokia N91, Signal Powerbrush tandenborstel

Bijdrager
    iDog

Ik heb het volgende gedaan (bij mij is het voor een nichtje:D )

Ik heb hier een oude G3 (Bondi Blue met 96 MB ram) staan en daarop draait OS X Panther (10.3.9).
    Nog redelijk vlot voor de specs van deze machine. Hoe meer processorkracht/geheugen je hebt, hoe vlotter het zal draaien natuurlijk.

Verder heb ik er Firefox en aMsn opgegooid. Ik zit nog te kijken om er Unison bij te zetten (voor het downloaden). De standaard mail is voldoende voor haar.

Dan nog Office for Mac en ze is vertrokken. Qua spelletjes moet mijn nichtje haar toevlucht maar nemen tot haar xbox

:P

Bijdrager
    iDog
    ”Franco

Wat ik nog wou toevoegen;

Ben ik de enige die het ongepast of op zijn minst raar vindt dat mensen in hun onderschrift al hun apparatuur invoegen? Recentelijk zag ik zelfs iemand die zijn GSM vermeldde. Als het zo doorgaat, krijgen we binnenkort zoiets te zien:

—————————————————————————————————————————————–
    20″ iMac G5, Mac OS X Tiger, 40Gb iPod Photo, Nokia N91, Signal Powerbrush tandenborstel

ohhhhhh, een echte Signal Powerbrush… * kwijl *

ach, laat ze toch, het is alleen maar handig denk ik dan. Stel dat je zelf ook zo’n tandenborstel hebt en je hebt een probleem ermee, dan kun je altijd vragen waar die andere persoon z’n opzetborsteltjes koopt .. ik noem maar een dwarsstraat.. Niet al te druk over maken dus, er zijn ergere dingen in de wereld :wink:

Bijdrager
    Esquare
    ”Franco

Ben ik de enige die het ongepast of op zijn minst raar vindt dat mensen in hun onderschrift al hun apparatuur invoegen?

Het is niet ongepast en al helemaal niet raar. Ik kan uit jouw vraag bijvoorbeeld helemaal niet afleiden om welke G3 het gaat. Heb je enig idee hoeveel verschillende er zijn? Het is juist vreselijk handig als in het onderschrift staat welk type het betreft. :)

Bijdrager
    Zweefvliegerke
    ”Esquare”
    ”Franco

Ben ik de enige die het ongepast of op zijn minst raar vindt dat mensen in hun onderschrift al hun apparatuur invoegen?

Het is niet ongepast en al helemaal niet raar.

ik denk dat Franco Bollo de randapparatuur zoals GSM, printer, scanner… bedoelt. (ironie van de Signal Powerbrush?)

Ik vind dan ook weer wel dat hij mag aangeven om welke G3 het gaat… Welke processor, hoeveelheid RAM, grootte HD en zo van die dingen…

Bijdrager
    Esquare
    ”Zweefvliegerke”

ik denk dat Franco Bollo de randapparatuur zoals GSM, printer, scanner… bedoelt. (ironie van de Signal Powerbrush?

Randapparatuur zal niet altijd van belang zijn, maar printers en scanners die er permanent aan hangen noemen kan toch ook geen kwaad. Tandenborstels mogen alleen genoemd worden indien ze van een USB-aansluiting voorzien zijn. :wink:

Bijdrager
    Dick de Roos

Maar om weer even bij de les te blijven:
    Bij mij thuis staat o.a. een G3 400 DV. Daarop draait OSX 10.4.x, Mail, Safari , Firefox en Office 2004 NL dagelijks. En verrassend soepel.
    Skype gaat ook goed, evenals Photoshop Elements 2.0. Misschien latere versies Ph. E. ook wel, maar die heb ik niet.
    Voorheen gebruikte ik onder OS-9 zwaardere applicaties op deze machine, incl FCP 2.0, maar daar heb ik nu een andere Mac voor.
    Het is maar wat je hebt en wat je (of jouw zus) wil(t).
    Van spelletjes enz. weet ik niets.
    Wel weet ik dat de Mac nog nooit door z’n knieen is gegaan.

Bijdrager
    JeePee

Zo’n iMac G3 moet je in ieder geval voldoende RAM geven om lekker te draaien en Panther is dan prima, maar via een omweg kan Tiger waarschijnlijk ook, ik weet alleen niet of die ook net zo snel draait als Panther op zo’n iMac.:?

En verder hangt het af van wat je zus wil, maar denk aan alle basiszaken om te surfen, mailen, chatten, muziek te beluisteren en tekst te kunnen verwerken.:D

Bijdrager
    Oppie
    ”Franco

Wat ik nog wou toevoegen… <knip>

Vreemd, iemand die zijn eigen topic gaat verknallen door gigantisch off-topic te gaan…:?

Bijdrager
    trabant

kwestie van even zoeken, dunkt me.

volgorde:

type iMac vaststellen (als het een rev. A t/m D is loont geld investeren zich doorgaans niet)
      firmwareversie vaststellen en zonodig updaten
      eventueel harde schijf & geheugen uitbreiden
      Panther of Tiger (afh, van type iMac) installeren.[/list:u:d6ab7f4c3a]

Bijdrager
      Jakko Westerbeke
      ”Franco

Ik ben het wel met Esquare eens dat het het alleen maar makkelijker maakt als mensen iets vragen. Dan hoef je tenminste niet elke keer te zeggen “Welk model iMac is het?” of iets in die trant.

”Franco

Recentelijk zag ik zelfs iemand die zijn GSM vermeldde. Als het zo doorgaat, krijgen we binnenkort zoiets te zien:

Aan de andere kant geef ik je wel gelijk. Om precies die reden ziet mijn eigen .sig er hier al langere tijd zo uit als hij nu doet — wat denk je dat een FX-82B is?;) (Hoewel ik wel de Sony WM-FX463 er weer uit gehaald heb, die er eerst ook bij stond, maar dat was vooral omdat ik wat bytes nodig had …).

Bijdrager
      Franco Bollo

Om eerst even het Off-topic gedeelte af te werken…

Ik ben het vooral eens met iDog, die zei dat er ergere dingen in de wereld zijn. Ik denk dat het aan de verschrikkelijke hitte hier ligt. ’t Is inderdaad handig om te weten op welke machine iemand werkt als er een vraag komt, maar ik blijf bij dat het ‘er soms over gaat’. Ik zet toch ook niet in mijn onderschrift dat ik in een Ferrari Enzo rijd omdat ik mijn iPod er soms in aansluit?
      Ik had natuurlijk zoals Jakko iets subtieler kunnen zijn. De Sony WM-FX463 is overigens een heerlijke Walkman, heb er zelf ook nog eentje gehad. Nu ja, Topic Closed of hoe noem je zoiets.

…om het dan weer verder te gaan

Alvast bedant voor de vele reacties. Ik post binnenkort nog wel een keer de juiste specs etc. Nu ga ik proberen te slapen, ’t is elf uur ’s avonds en wel 34 graden.

Bijdrager
      Franco Bollo

zoek maar eens naar het onderschrift van Brammutje.

(excuus)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.