13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Chrissie

iMac G3 start niet vanaf schijf

Heb gisteren een tweedehands iMac ( G3 400 Mhz, 128 mb ) gekregen met nog wat oude software en voorkeuren van de vorige eigenaar erop. Mijn plan was om HD te wissen en opnieuw OS 9 te installeren, maar dat liep even anders……….

Bij de eerste keer opstarten kreeg ik de mededeling ” Het document “iMac firmware updater kan niet worden geopend, omdat het programma waarmee het is aangemaakt onvindbaar is “, bovendien stond de tijd op 0.00 en was het jaartal er 1 uit de vorige eeuw :?

Omdat er op het bureaublad wel een icoon iMac firmware updater stond heb ik dat aangeklikt en de update uitgevoerd ( hoezo onvindbaar ??????? ) in de hoop van die mededeling af te zijn na herstart…….niet dus.

Vervolgens heb ik het PRAM een keer gereset in de hoop dat de datum en tijdweergave weer goed zouden zijn maar dat hielp ook al niet.

Ik besloot dit alles maar te negeren en gewoon de OS 9 CD erin te stoppen en vanaf schijf op te starten om HD te kunnen wissen en OS 9 terug te zetten maar hij wil niet opstarten vanaf CD. Als ik de C toets ingedrukt hou start hij gewoon vanaf HD op en dat doet ‘ie ook als ik in het regelpaneel opstartschijf de OS 9 CD selecteer en herstart.

Wie helpt mij ????? Ik kom hier niet uit………. Alvast dank!!!!!!

[/quote]

Bijdrager
    Hans.

Als je een Mac Os X cd heb, zal ik die eens proberen, mss werkt die wel.

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”Chrissie”

bovendien stond de tijd op 0.00 en was het jaartal er 1 uit de vorige eeuw

Waarschijnlijk is de batterij voor de klok dood. Ik zou inderdaad ook een OS X cd proberen.

Bijdrager
    Chrissie

Hmmmm, heb alleen een OS X DVD…….:(

Bijdrager
    Chrissie

Zit nog ff verder te denken maar de G3 heeft wel een firewire-poort. Als ik nou ‘ns een kabel hang tussen mijn iMac G5 ( met DVD lezer ) en de G3……………

Blijft alleen 1 probleem over: werkt dit ook met bij de G5 gekregen versie van Panther ( geen retail dus ), want da’s de enige versie van OS X die ik heb liggen ?

Bijdrager
    Sebas2517
    ”Chrissie”

Zit nog ff verder te denken maar de G3 heeft wel een firewire-poort. Als ik nou ‘ns een kabel hang tussen mijn iMac G5 ( met DVD lezer ) en de G3……………

Blijft alleen 1 probleem over: werkt dit ook met bij de G5 gekregen versie van Panther ( geen retail dus ), want da’s de enige versie van OS X die ik heb liggen ?

Als je de G5 gebruikt als externe DVD speler voor je G3 en het zo op de G3 wil installeren, dan gaat dat zeker niet werken. Daar heb je een retail versie voor nodig.

Als je de G3 opstart als externe harde schijf en dan Panther installeert via je G5 (uiteraard wel op de externe schijf, oftewel die van je G3 en NIET op die van je G5), zou het volgens mij wel moeten lukken.

Uit ervaring kan ik zeggen dat op dat model iMac bepaalde dingen (films afspelen, internet) een stuk prettiger en zelfs sneller werken onder OSX 10.4 Tiger dan onder OS9. Zorg alleen wel voor wat extra RAM.

Bijdrager
    Chrissie

Okay, dus dan start ik gewoon het installatieprogramma op m’n G5 en als om het doelvolume wordt gevraagd selecteer ik de HD van de G3 ?

Bijdrager
    Sebas2517

Ik ga het binnenkort zelf voor het eerst proberen, maar als het goed is werkt het. Hier staat een goede beschrijving van hoe het werkt. Ik weet alleen niet of in dit voorbeeld een retail of OEM versie van OSX is gebruikt, maar volgens mij maakt dat niet uit als je de installatie op deze manier doet.

Ik hoop ook dat dit je problemen uit je first post oplost.

Bijdrager
    Chrissie

Nou, ik heb vanmiddag Panther ( ik heb geen Tiger ) geïnstalleerd via mijn G5, op mijn G3. Het ging superrrr. Alle problemen opgelost, zelfs de klok deed het gewoon weer.
    Bedankt allemaal voor jullie reacties. Jullie zijn geweldig:wink:

Moderator
    Poezenbeest

Panther op een G3-300MHz…

Ik hoop dat je een hoop geduld hebt!

Mocht je toch naar OS9 willen, dan is de koppeling via FW ook geschikt om gewoon een systeemmap van de G5 over te zetten. Vanuit daar een installer voor OS9 opstarten en ondertussen de schijf wissen.

Die firmware-updater had trouwens opgestart moeten worden door de rest-knop ingedrukt te houden tijdens het opstarten tot je een pieptoon hoort.

Bijdrager
    milann

sorry dat ik in dit topic begin,
    maar ik heb een probleempje met mijn oude imac.

het is nog een 266 mhz versie in het groen..

hij start niet meer op? als ik hem aan wil doen gebeurd er helemaal niets?

iemand een idee wat dit is?

misschien de voeding?

Moderator
    Poezenbeest

Goh, ik zit dit topic nog eens door te lezen en bedenk me ineens dat een firmware-update opgestart dient te worden door de reset-knop vijf seconde ingedrukt te houden bij het opstarten… tot je een piep hoort of zoiets. Zoek even in de Apple-site naar firmware-update OS9.

Voor wat beteeft de bumper: Als je de stekker er goed in hebt zitten en ook intern de kabels goed iin het moederbord hebt zitten, zou je na het opstarten in ieder geval een klik moeten horen van de HD die onder spanning komt te staan. Als je die klik niet hoort en ook geen gespin (prr-prr van de harde schijf) dan is de voeding waarschijnlijk dood.

Je kan de iMac via het toetsenbord aanzetten en via de knop onder het beeldscherm, als beide methodes niet werken, is het waarschijnlijk de voeding. Probeer ook eens een ander netsnoer of ander stopcontact.

Als beide niet werken, kan je misschien eens proberen langs een Apple-servicepunt gaan met een eigen technische dienst…. die willen vaak nog wel kosteloos –kijken– naar dit soort oude Macs, vinden ze vooral leuk. Als het geld gaat kosten, heb je pech gehad… dan zet je hem maar op tweedehandsmac.nl.

Overigens oort dit hele topic thuis onder Hardware.

Bijdrager
    trabant
    ”milann”

oude imac.
    het is nog een 266 mhz versie in het groen..
    als ik hem aan wil doen gebeurd er helemaal niets?

Oud beestje kan wel eens op zijn… Ik heb net even gekeken, en de manual (van 9207 KB) van die iMac Rev. A t/m D is hier nog steeds te downloaden. Neem de waarschuwingen omtrent (ont)ladingen van beeldbuis en voeding wel ter harte.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.