17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

iMac G3 sneller?

M’n dochter heeft een iMac G3/400 – 384 Mb / OS 10.3.9. Het ding is 6 jaar oud en heeft altijd goede diensten bewezen. Nu beklaagt zij er zich over dat ie traag is geworden en als én Safari én MS Word én msn openstaan een of ander er steeds vlotjes uitknalt waarbij vooral Safari het onderspit delft. Kunnen we dit op de ene of andere manier oplossen of is de iMac klaar voor het rusthuis?

Bijdrager
    computer space

Klinkt als een geheugentekort. Kijk eens of er meer inpast. 512-768mb zal zeker nog helpen.

Bijdrager
    Geedee
    ”Martiniman”

Klinkt als een geheugentekort. Kijk eens of er meer inpast. 512-768mb zal zeker nog helpen.

In die richting had ik al even gedacht, maar is het toestel die investering nog waard? Bovendien zitten de slots vol.

Bijdrager
    Erikaatje

ik denk niet dat het investeren nog waard is… investeren in een nieuwe mac lijkt me een beter plan:)

Bijdrager
    thijsbrg

Safari vliegt er nogal eens uit in 10.3, toen ik ging upgraden naar 10.4 was dit niet meer. Ik vond dat 10.4 de boel ook wel wat sneller maakte, je kan het proberen. Ik heb zelf dezelfde iMac nog staan naast mijn eMac.

Bijdrager
    Mac Cloud

Mijn dochter heeft dezelfde iMac, zelfde geheugen, wel met 10.4 er op, maar dat draait heel goed.

Als je die ene geheugenstrip van 128 vervangt door een 512 kom je op 768, en is het weer een raket.

Probeer anders Firefox ipv Safari,veeel sneller op die oudjes…..

Heeft de harddisk nog voldoende vrije ruimte ? OSX gebruikt wel tot 5 GB aan virtueel geheugen…

Bijdrager
    ya_nn

De harddisk kan inderdaad erg veel uitmaken, toen ik mijn stock 10gb schijf ruilde voor een nieuwe 120gb werd de iMac onder OS 10.3 plots vele malen sneller. En indien je later een nieuwe computer zou kopen kan je de schijf nog steeds gebruiken dus het is zeker geen verloren investering.

Bijdrager
    Geedee

Tnx folks. Als ie dus toch nog te goed is voor het rusthuis zal ik eens rondbellen om na te vragen hoeveel zo’n reep van 512 MB me zal kosten. Helaas verlies ik dan wel 128 MB maar dat zal ik er dan moeten voor over hebben zeker.

Moderator
    Pete.Z

Schrik niet van de prijzen voor 512 mb geheugen voor een G3.
    100 euro ben je zo maar kwijt……

Beste optie is zoeken op Ebay en dergelijke,maar ook daar zal je geen koopje vinden voor 512 mb.

Bijdrager
    Geedee
    ”Pete.Z”

Schrik niet van de prijzen voor 512 mb geheugen voor een G3.
    100 euro ben je zo maar kwijt……

Beste optie is zoeken op Ebay en dergelijke,maar ook daar zal je geen koopje vinden voor 512 mb.

Oei, dat bedoelde ik nu met ‘Is ie de investering nog waard?’.

Bijdrager
    hansenonline

ik weet niet of het nog bestaat, maar er waren ooit g4 upgrades voor de imac. koste iets van €250.

Bijdrager
    Geedee
    ”hansenonline”

ik weet niet of het nog bestaat, maar er waren ooit g4 upgrades voor de imac. koste iets van €250.

Interessant! Maar euh … nog véél duurder …

Bijdrager
    @iMen

82,11 ben je kwijt voor 512 bij mail a mac, dan kan je beter een oude G4 kopen denk ik:)

Bijdrager
    505

Waar haal je G4’s voor 82 euro? Die wil ook wel een dan. :evil:

Een iMac G4 is nog veel duurder!

Bijdrager
    Geedee

Nog één vraagje:

helpt het als ik de iMac opschoon door een clean install te doen?

Bijdrager
    Freek.
    ”Geedee”

helpt het als ik de iMac opschoon door een clean install te doen?

Kan sowieso een keer schelen. Direct de vreemde talen en vele printerdrivers achterwege laten.

Maar ik heb een vergelijkbaar bakkie staan voor mijn zoon. Met 768MB (128 en 512) doet ie het prima op 10.4.7. HD zo leeg mogelijk houden en liefst niet 3 programma’s tegelijk open. Safari en msn gaat prima samen. Photoshop Elements draait ook redelijk.

En dat geheugen.. moet je gewoon ergens bij wijze van spreke gratis zien te scoren. We hadden hier op een gegeven moment nog wat RAM liggen dat er in paste. Voor nop uiteraard…

PS: gratis ram is niet meer in voorraad:lol:

Bijdrager
    Geedee

Oke, ga ik even een clean install doen. Geheugen bijprikken lijkt me sowieso net te duur voor deze ‘oude’ Mac. Kan ondertussen nog een iBook G3 /500 overnemen (lenen) van iemand die hem niet meer gebruikt. Samen met de iMac G3 (de ene voor internet en de andere voor het andere werk) lijkt me alles opgelost.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.