18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Daan

iMac G3 opstart problemen

Mijn iMac heeft sinds een tijdje opstart problemen. Het is een iMac G3 Blondi 233 mHz 128mb RAM. De computer wou soms niet aan maar als ik dan de stroom er 2 a 3 uur uithaalde en dan er weer in deed werkte hij weer super alleen stond de tijd weer fout (ik denk legen PRAM)(niet echt een groot probleem voor mij), nu wil ie helemaal niet meer aan. Ik heb de stroom er 1 maand gehad; niks! Weten jullie raad, ik vind het leuk om aan deze Mac te knutselen.

Alvast bedankt

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Mijn idee is dat je eens moet kijken of de batterij op het moederboard nog wel genoeg spanning geeft. Aangezien je zegt dat je wilt knutselen aan deze computer neem ik aan dat je weet hoe je daarbij kunt komen?:)

Lees wel eerst over het vervangen van de batterij, want als ik het me goed herinner mag je die in elk geval op een PowerMac G4 niet zomaar eruit trekken en gelijk een nieuwe erin doen.

Bijdrager
    Daan

Oke maar moet ik niet eerst de PRAM batterij vervangen?

Bijdrager
    Ostinato

Blondi

:lol:

Moderator
    Pete.Z

Batterij moederboard/PRAM is hetzelfde in dit geval, even vervangen en je G3 werkt waarschijnlijk weer perfect.

Bijdrager
    Daan

Dank voor al jullie reacties, maar hoe kan ik zelf de PRAM batterij vervangen, is daar een filmpje of een handleiding voor?

Bijdrager
    Ostinato
    Bijdrager
    Daan

Heel erg bedankt! Weet iemand toevallig nog dat filmpje van Apple waar ze in laten zien hoe je het geheugen kan verhogen/vervangen? Want dan kan ik ook het PRAM batterijtje vervangen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Geen filmpje, wel instructies. Ook moet aan een servicehandboek te komen zijn, lijkt me.

Bijdrager
    Daan

Dus openmaken oude eruit halen nieuwe erin en dan ? Moet ik nog ergens op drukken ofzo of kan ik hem weer in ekkaar zetten, en opstarten? Kan ik zoon batterijtje bij de Office center kopen? Of weten jullie anders een goede zaak om zo iets te kopen (ik woon in Nijmegen, dus we hebben een Apple Store Xando).

Bijdrager
    Ostinato

Daan: als je zelf niks uitzoekt, zal de hulp hier snel verdampen. Nu, zo ongeveer.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De iMac G3 is wel één van de makkelijkste computers die er zijn om open te maken: één schroef eruit en de achterklep gaat eraf, nog een paar schroeven en een kabel los en je bent bij bij het moederboard (terug in elkaar zetten kost wat meer moeite omdat je goed op moet letten dat alles ook echt op z’n plek schuift — niet forceren dus). Dan kijk je welk type batterij er inzit en ga je daarnaar op zoek, lijkt me …

Bijdrager
    Vinhelper

En die soort batterijen hebben ze niet bij een Apple Store (de iets jongere medewerkers zouden niet weten wat je bedoelt als je over een G3 begint)

Kijk wat er op de oude batterij voor nummer/type staat en zoek of vraag het na bij de kleinere elektronicazaak.

Bijdrager
    mark-a-mac

Bijdrager
    mark-a-mac
    Jakko op 25 januari 2011

De iMac G3 is wel één van de makkelijkste computers die er zijn om open te maken: één schroef eruit en de achterklep gaat eraf, nog een paar schroeven en een kabel los en je bent bij bij het moederboard (terug in elkaar zetten kost wat meer moeite omdat je goed op moet letten dat alles ook echt op z\’n plek schuift — niet forceren dus). Dan kijk je welk type batterij er inzit en ga je daarnaar op zoek, lijkt me …

Nou… een MacPro/PowerMac en een gemiddelde tower-pc is ’n stuk eenvoudiger hoor! Vergeleken bij latere iMacs heb je gelijk. Maar zelfs bij een G3 moet je voorzichtig te werk gaan. Met name wanneer je de bovenkant van de behuizing optilt. Doe dat eerst aan de achterkant en maak beheerst een soort scharnierende beweging naar voren.

Bijdrager
    Daan

@vinhelper heel erg bedankt heb het al op macstuff.nl gevonden 3,6 volt 1/2AA
    @mark-a-mac ik heb net weer het filmpje gevonden wat ik zocht, dus weet precies hoe het moet: Adding Memory to iMac (CRT)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    mark-a-mac op 25 januari 2011

Nou… een MacPro/PowerMac en een gemiddelde tower-pc is \’n stuk eenvoudiger hoor! Vergeleken bij latere iMacs heb je gelijk.

Klopt, vergeleken met een PowerMac is een iMac G3 moeilijk open te maken. Ik zat echter meer te denken aan de grijze kasten-PC’s waarbij je eerst een hele rij schroeven eruit moet draaien en dan moet proberen een stuk staalplaat eraf te wrikken:)

Mijn ervaring met dit model iMac is dat het vooral een ellende is om het binnenwerk weer netjes op z’n plaats te schuiven (vooral ook zo dat de CD-ROM-speler goed zit) en om de plastic kap er weer op te krijgen.

Bijdrager
    Daan

PRAM vervangen hij werkt weer iedereen bedankt!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.