27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    iMac G3

iMac G3 loopt vaak vast

Als ik op mijn iMac aan het werken ben valt het programma steeds uit. Ik heb dit probleem bij alle programma’s en het is steeds als ik er al een tijdje aan het werk ben…

mijn iMac:
    G3 500MHz
    256 MB
    DVD
    Mac OS 10.4
    het is een SE Graphite :finderoud:

Bijdrager
    awi

iets meer info misschien? welk programma loopt vast? houdt de voeding er mee op?

Bijdrager
    mvdenberg

Is dit probleem sindskort? en is er iets aan de hardware veranderd?
    Je zou het volgende kunnen proberen:
    * de hardwaretest uitvoeren
    * user permissies herstellen
    * probeer eens een nieuwe gebruiker aan te maken: is het probleem dan nog steeds aanwezig?

Bijdrager
    iMac G3

Nee het is sinds kort, ik heb geen extra programma’s of hardware geinstalleerd. Het probleem treed bij alle programma’s op: office 04, iTunes, Iphoto, Safari etc.

Bijdrager
    Freek.

Zit je schijf tjokvol, iets niet goed met je (krappe hoeveelheid) RAM-geheugen? Is het ook als je gewoon maar 1 programma open hebt staan (dus niet meerdere)?.

Bijdrager
    iMac G3

Ja het is ook bij 1 programma en mijn ram geheugen is eigenlijk 512 (srry foutje).
    En mijn HD heeft zo’n 9 GB vrije ruimte

Bijdrager
    Freek.
    ”iMac

het is steeds als ik er al een tijdje aan het werk ben…

Kan op een extreem groot swap-bestand duiden. Je RAM-geheugen kan eea niet trekken en gaat informatie wegschrijven naar je HD. Als die volloopt kan een programma er uit gegooid worden.
    Je kunt dit in de gaten houden door MenuMeters te installeren.

Je hebt ondertussen overigens niet iets als LimeWire lopen. Iik ben al vaker tegengekomen dat LimeWire onopvallend een systeem ongelukkig maakt ?.

Bijdrager
    iMac G3

nee, ik heb geen limewire

Bijdrager
    Freek.

MenuMeters kan geen kwaad om eea in de gaten te houden. En wellicht toch maar even Schijfhulpprogramma laten lopen.

Bijdrager
    iMac G3

ok bedankt! :)

Bijdrager
    Nikita

Defect geheugen kan vaak de oorzaak zijn van een vastlopend of instabiel systeem.

Bijdrager
    MacBeer

Krijg je een foutmelding te zien? Zo ja, welke?
    Denk dat Freek gelijk heeft als hij zegt dat het wel eens te maken kan hebben met ‘swapfiles’. Zeker omdat de programma’s uitvallen als je al langer bezig bent.
    512 Mb is zeer weinig geheugen. Als je tegelijkertijd veel programma’s open hebt staan dan slokken die geheugen op. Is dat vol dan snoepen ze ruimte van je harde schijf weg dat ze dan simuleren als RAM. En dat snoepen gaat met gigabytes tegelijk.. en 9 gig aan vrije ruimte is zo weg.

Probeer eens te testen met slechts 1 programma open en kijk eens of je veel langer kan doorwerken of dat het probleem helemaal niet meer optreedt.

Bijdrager
    iMac G3

ik krijg geen foutmelding te zien, het verdwijnt gewoon ineens

Bijdrager
    iMac G3

Ik gebruik alleen Safari op dit moment en hij loopt steeds vast als ik bezig ben… zonder enige andere programma’s.

Toen ik 10.2 had deet ie dit ook bij 10.3 ook en nu nog steeds! :cry:

Bijdrager
    505

Dan vrees ik toch dat er, zoals Nikita al zei, iets met je ram aan de hand is.

Bijdrager
    vogel
    ”iMac

Ik gebruik alleen Safari op dit moment en hij loopt steeds vast als ik bezig ben… zonder enige andere programma’s.

Toen ik 10.2 had deet ie dit ook bij 10.3 ook en nu nog steeds! :cry:

En je komt het nu melden? 10.2 is meer dan vier jaar oud…
    Bevriest ie, klapt het programma eruit of krijg je een melding dat je moet herstarten? Een blik in het programmaatje Activiteitenweergave lijkt me geen slecht idee.

Bijdrager
    iMac G3

Ik heb het ram nu vervangen en hij doet het nog steeds!! :x

Bijdrager
    505

Heb je de Hardwaretest al uitgevoerd?

Kan je doen met de originele CD als je die hebt.

Het is inderdaad vreemd dat het niet aan het ram lag, dat is de meest voor de hand liggende oorzaak. Maar je hebt het wel uitgesloten, maar aan wat het dan wel ligt durf ik niet te zeggen.

Heb je randapparatuur eraf gehaald? Gebeurd het misschien alleen als er een bepaalde schijf oid aan hangt?

Bijdrager
    iMac G3

Ja, dat heb ik gedaan. Geen problemen mee!!

Ik heb alweer al het geheugen vervangen en hij loopt nog steeds vast!@!#

Bijdrager
    505

Misschien je hardeschijf?

Probeer eens Mac OS X op een andere interne hardeschijf of een FireWire externe hardeschijf te installeren.

Bijdrager
    iMac G3

Hij werkt op eens weer normaal :P .

Geen idee wat er mis was… Bedankt voor de hulp! :D

Bijdrager
    Obi

hmm

een andere mogelijke oorzaak.
    (Oudere) computers hebben de eigenschap om stof aan te trekken, mogelijk dat er stof opgehoopt zit
    in de koeling van de computer.

Het kan nooit kwaad om de mac een keer uit te stoffen..

obi

Bijdrager
    iMac G3

Nah, mijn iMac gaat erg moeilijk open.

Misschien gaat ie wel stuk als ik het doe :P

Bijdrager
    iMac G3

Het is weer zo ver… :cry:

Ik baal er echt van.
    Ik heb em dus leeg gemaakt, hardware-test gedaan
    en toen, (niet lachen) OS 9.2.4 er op gezet.
    En zelfs in OS 9 loopt ie steeds vast!!!

Ik heb dus in MAC-Help gekeken, en wat meer geheugen aan de programma’s toegewezen.
    Maarja, nu kan ik dus alle programma’s geheugen toe gaan wijzen…

Ik kan ook geen programma’s tegelijk draaien…

Bijdrager
    candykane

soms onder osx moet ej gewoon opstarten van cd/ dvd en het systeem hulpprogramma runnen hier kun je namelijk prefs en rechten laten repareren gebeurd ook wel eens bij mijn Imac g5 dat die vast loopt na dit alles werkt die weer prima.

Bijdrager
    iMac G3

Ik heb hem nu leeg gemaakt en 10.2 erop gezet maar hij loopt nog steeds vast. Regelmatieg na een tijdje (als hij warmgedraaid is).

Ik heb ook het geheugen al vervangen (al 3 keer)
    Hardware test gedaan
    Ander systeem er op gezet
    Harde schijf Leeg gemaakt

Nog iemand een idee…?

Bijdrager
    back2mac

Wat staat er in je log bestanden ?

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.