8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Wiebo

iMac G3 dood?

Beste Maccers,

ik heb wat hulp nodig bij een oude iMac G3.
    Wanneer ik em probeer op te starten begint het lampje onder de power button te gloeien en hoor ik een zacht tikken, na een paar seconden houdt het tikken op en gaat het lampje weer uit. Mijn eerste reactie was een schijf die op sterven is. Echter, na de schijf getest te hebben in een andere machine lijkt daar niks mis mee. Ik heb nu een andere schijf in de iMac geplaatst en hetzelfde doet zich voor, vrij vlotte maar zachte tikken. Het scherm blijft overigens volledig uit.

Heeft iemand een idee waar dit op zou kunnen duiden of wat ik nog kan proberen?

groet Wiebo

Bijdrager
    Len

Het lampje is dus oranje, niet groen? Waar komt het getik vandaan? Geeft ie wel een opstartgeluid?

Dit doet mij denken aan een kapotte monitoraansturing, als dat inderdaad zo is kun je hem beter meteen wegdoen… Reparatie is duur omdat dan het hele voeding/monitor bord vervangen moet worden en als je niet weet hoe je met een beeldbuis om moet gaan is het zelf proberen te repareren levensgevaarlijk.

Bijdrager
    Wiebo

Het lampje is geel/groen, niet oranje. Het beeldscherm doet helemaal niks en ik krijg ook geen opstart geluid. Einde oefening begrijp ik?

Bijdrager
    Len

Ik ben bang van wel…

Je zou nog even alle randapparatuur (inclusief toetsenbord) er af kunnen halen, intern de kabels voor zowel de harde schijf als CD-ROM speler losmaken. Verwijder dan ook de batterij van het moederbord.

Dan start je het ‘kale’ logicboard op (het gemis van een HD of CD speler is geen probleem, geeft ie gewoon een mapje met een vraagteken op het scherm… als ie het doet).

Krijgen de CD speler en harde schijf stroom (hoor je deze opspinnen)? Indien het kleine voedingsprintje dat op het moederbord zit het defect is heb je geluk, die heb ik nog liggen.

Probeer sowieso de bron van het getik te achterhalen…

Bijdrager
    Wiebo

Ok, nou ik heb het volgende geprobeerd:

Alle interne kabels losgemaakt (CD en HD), batterij verwijderd
    -> Resultaat: geen zacht getik meer, lampje onder de power button brandt constant groen, scherm geeft geen enkele reactie, geen opstartgeluid. Na een tiental seconden dooft alles en is de computer weer uit.

CD kabel los, HD aangesloten, batterij verwijderd
    -> Resultaat: zacht getik, lampje onder de power button brandt op zelfde ritme van getik zachter of feller groen, scherm geeft geen enkele reactie, geen opstartgeluid. Na een tiental seconden dooft alles en is de computer weer uit.

CD kabel aangesloten, HD kabel los, batterij verwijderd
    -> Resultaat: geen getik, CD speler maakt hoorbaar één spin en alles dooft weer uit.

CD kabel los, HD kabel los, batterij en RAM verwijderd
    -> Resultaat: geen enkel geluid, lampje onder de power licht heel even op en gaat weer uit. De boxen geven een (gebruikelijk) zacht tikje wanneer de spanning er weer af gaat.

Bijdrager
    Len

Het getik was dus een hardeschijf die heel even een stroompje krijgt…

Het ziet er naar uit dat de voeding het niet trekt, maar welke het is… En óf het de voeding is is ook de vraag, een defect component op het moederbord kan ook de oorzaak zijn.

Het kleine voedingsprintje dat aan het moederbord vast zit kun je gemakkelijk nakijken. Hiervoor moet je het moederbord verwijderen (dat is makkelijk).

Zoals je op dit plaatje kunt zien is het hier bovenste afgebeelde deel van het bord de voeding:
    [URL=http://img167.imageshack.us/my.php?image=imaciiiiilogicow4.jpg][/URL]

Dit is het losse voedingsprintje:
    [URL=http://imageshack.us][/URL]

Alle iMac II/III G3 machines zitten overigens zo in elkaar. De eerste iMac, met een cd-lade in plaats van sleuf, zit heel anders in elkaar.

Op het voedingsprintje en het moederbord kun je kijken naar bijvoorbeeld een leeggelopen or bol opgezet ‘tonnetje’, een component dat ontbreekt of verschroeid is of dat soort dingetjes.

Maak de behuizing in geen geval verder open (laat de doorzichtige kap er op zitten), bij de achterkant van de beeldbuis zit nog een grote voedingsprint, maar die beeldbuis is levensgevaarlijk. Bovendien is die print toch niet meer voor een normaal bedrag te krijgen…

Bijdrager
    Wiebo

Bedankt!,

ik heb gelijk even de boel uit elkaar gedraaid maar zie helemaak niks bijzonders aan het voedingsprintje, geen tekenen van doorbranden oid..
    Dan blijft een defect aan moederbord of andere voedingsprint over..

Bedankt voor je hulp in ieder geval. Leerzaam traject:-)

Bijdrager
    Len

Het is altijd leuk om spullen uit elkaar te halen ;). Wel jammer dat het niet mogelijk is het ding makkelijk te repareren…

Hoewel je niets kunt zien kan er toch iets mis zijn, maar ik verwachtte eigenlijk ook dat er iets op de grote voedingsprint mis zou zijn. In 95% van de gevallen is dat het eerste component dat het opgeeft in die iMacs.

Misschien is dit iets als vrije tijdsproject:
    http://www.cryogenius.com/hardware/imac/
    http://www.marathoncomputer.com/imaconatx.html

En de kast:
    http://imacquarium.cool-mac.com/pics.html

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.