30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:

Bijdrager
    benneken

iMac g3

Op een 2e hands website ben ik op een iMac G3 uitgestoten.

Quote: apple imac, perfect werkende staat, met software: microsoft office 2004, sound studio 2.0,
    OS X 10.3
    leuke en degelijke computer.

cpu: powerpc 750
    cpu speed: 350 mhz
    fpu: integrated
    bus speed: 100 mhz
    data path: 64 bit
    ram type: 168 pin so-dimm 192 Mb SD-RAM
    mininum ram speed: 100 mhz
    ram slots: 2
    monitor: 15″
    6 mb sgram
    maximum resolution: 16 bit 1024×768

slot-loading optical drive: 24x cd-rom
    hard disk: 40 gb
    ata bus: eide
    ethernet: 10/100base-t
    usb: 2
    audio out: stereo 16 bit mini
    audio in: stereo 16 bit mini
    speaker(s): stereo, srs
    microphone: mono
    modem: 56 kbps

power: 80 watts
    weight: 40 lbs.
    dimensions: 15.8″ h x 15.2″ w x 17.6″ d

opgelet!! geen muis en toetsenbord bijgeleverd!!

Dit is de informatie, doe ik hier een goede koop als ik daar net geen 50 euro voor betaal?. Ik heb de computer nodig voor wat surfen, msn, wat internet, voor geen zwaar gebruik dus.

Kan ik trouwens deze computer op internet aansluiten en wat heb ik daar voor nodig. Ik heb reeds een Windows Pc maar ik zou heel graas Mac eens proberen en ook internet maar omdat ik niet zou van kabels hou zou ik het draadloos willen houden. Kan dit?

Bijdrager
    Juch

internet aansluiten, een UTP kabel in de Ethernet poort steken. Die kabel moet natuurlijk verbonden zijn met een router of internet modem.

50 euro lijkt me prima… maar het is wel een behoorlijk oude machine he;)

Moderator
    Pete.Z

Voor 50 euro is het net grappig,maar als je even doorzoekt denk ik dat je er ook 1 kan vinden met muis en toetsenbord voor dat geld.

Draadloos op internet kan,heb je een oud type airport kaart voor nodig,reken op minimaal 75 euro….

Het geheugen is te weinig om een beetje vlot OS-X op te draaien,zou eigenlijk minimaal 256 MB bij moeten,minimaal…..

Ik zou persoonlijk even verder kijken,want dit gaat geen fijne eerste Mac ervaring worden.

Bijdrager
    benneken

Niet kopen dus? :D

Bijdrager
    Juch

hoeveel ben je bereid uit te geven?

dit een optie voor 300 euro?

http://www.tweedehandsmac.nl/classifieds/classifieds.lasso?mid=1470&s=nl

Zit echter geen beeldscherm/toetsenbord of muis bij. maar met een KVB switch kun je je monitor/muis en keyboard van je huidige Windows delen.

Bijdrager
    Turbanus

Hij wil op wifi, dus wordt dit niks……:wink:

Bijdrager
    mbaert

Ik heb er een met 500 mhz en toetsenbord en muis voor 100.- gekocht met hetzelfde doel. Werkt perfect onder OSX. Voel me ook niet bekocht. Wel wat meer Ram erin dan deze. Dat helpt ook altijd natuurlijk.

Bijdrager
    t.leffers

Ik zou het niet doen. Het zal wel werken, maar het zal geen fijne ervaring qua snelheid zijn. Zeker met dit kleine ram geheugen, kun je het soepel draaien van 2 programma’s naast elkaar vergeten. Als je kennis wil maken met de Mac zou ik eerder iets meer uitgeven en kijken naar een goedkope iMac/eMac of PowerMac G4.

Bijdrager
    Torino

Op zich is die iMac, mits je wat meer geheugen bijprikt, heel goed geschikt voor datgene dat je wilt doen. Zelf werk ik met een 500 Mhz, en alles werkt prima, op sommige internet filmpjes na die wat schokkerig doen. Hetzelfde geldt voor de 400 Mhz van mijn broer.

Maar ik zou wel verder kijken naar een exemplaar met toetsenbord en muis, die kun je ook wel krijgen voor dat bedrag denk ik.

Oh ja, aan een oude airportkaart alleen heb je niet genoeg op die iMacs, je hebt ook nog een adapter nodig. Die zijn nauwelijks te vinden op internet en ze worden niet meer gemaakt… :(

Bijdrager
    Nikita

De 350 MHz modellen hebben geen Airport slot, dus zou je moeten werken met een van de schaarse OSX-compatible USB-Wifi sticks. Geen echt pretje. Daarbij komt dat de combo van 350 MHz met 192 MB en OSX ook niet de meest ideale is.
    Ik heb zelf een iMac G3 500 MHz met 640 MB geheugen (met Airportkaart) met Mac OSX 10.4 en dat gaat allemaal prima, maar ook niet bepaald snel. Maar erg veel moet je ook niet meer verwachten van die machines. Ik heb trouwens alles bij elkaar nu 261 euro er aan uitgegeven (100 euro voor de iMac, 71 euro voor de Airportkaart + Adapter, 40 euro voor 512 MB extra geheugen en tenslotte nog 50 euro voor een 7200 rpm 80 gig hardeschijf).
    Voor 260 euro had ik ook een andere (betere?) Mac kunnen kopen, maar ’t is maar wat je hobby is he 8)

Oja, er staat dat ‘ie 6 MB videogeheugen heeft, maar de 350 MHz heeft 8 MB. De modellen met 6 MB zijn maximaal 333 MHz. Er staat ook dat het een slot-loading model is, dus dan is het waarschijnlijk inderdaad een 350 MHz model, want de 333 MHz is alleen in tray-loading verkocht.

Voor 50 euro is het niet slecht, maar een toetsenbord en muis zou wel handig zijn :)

Bijdrager
    Electr0n

Ik zal als ik jou was toch voor een eMac gaan of een iMac g4.
    Die zijn toch wat beter, sneller en kan je een Wifi kaartje instoppen.

Bijdrager
    Nikita

Nou die dingen zijn gelijk weer iets van 500 euro! Dus als het alleen maar gaat om te snuffelen aan de Mac, zou ik je inderdaad een iMac G3 aanraden, maar dan wel minstens een 500 of 600 MHz. Die kan je zo’n beetje krijgen voor rond de 150 euro. Zorg wel dat dat ding minsten 512 MB geheugen heeft, anders loopt OSX ook niet echt prettig. Wil je gelijk meer snelheid, kijk dan ’s naar een Mac mini G4, die moeten te vinden zijn voor 300 euro.

Bijdrager
    benneken

Ik heb ondertussen reeds een mailtje gestuurd naar de desbetreffende persoon om te zeggen dat ik het toestel niet neem :? . Ik ga doorsparen voor eventueel een emac (kvind die trouwens ook mooier) een vraag die mij toch nog steeds bezig houdt (en in twijfel stelt) is dat draadloos surfen.

Op de site van apple zie je “met airport surft u draadloos” etc maar wat is airport? Hoe werkt het? En zijn er ook goedkopere alternatieven en moet je er een geleerde voor zijn om dat allemaal te installeren en een heel belangrijke vraag, hoeveel kost het want op de apple site staan verschillende airport prullen dus ik heb geen flauw benul welke eventueel goed zou zijn voor een emac.

Bijdrager
    mvdenberg

Een draadloze netwerkkaart noemt Apple een Airport Extreme kaart. Deze interne kaart kun je in de mac stoppen zodat je gebruik kunt maken van draadloos internet.
    Als je al een draadloos netwerk hebt, ben je klaar: de airport extreme communiceert hier gewoon mee.
    Heb je dit nog niet, dan kun je zo’n router kopen van ieder ander merk, of van Apple.
    Apple heeft sindskort 3 modellen: zo’n stekker, waarmee je ook draadloos je muziek kunt streamen en beluisteren op je radio. Je hebt model ‘ufo’. heeft iets betere specs dan de stekker, maar geen mogelijkheid om muziek te streamen. En sindskort een wit kastje: hier kun je ook bekabelde pc’s en macs op aansluiten.

Bijdrager
    benneken

Ah, dat lijkt me moeilijk dus mss toch met kabels maar ook daar zit ik vol vragen.

Ik heb nu een windows computer die is aangeloten op internet, deze zou ik graag houden ook voor op internet ed. Ik heb een motorola modem en een internet abbonement bij telenet. De modem is via bekabeling verbonden met een zwart kastje aan de tv en met een andere kabel met de pc.

Bij de kabel van de modem naar de pc is slecht 1 poort (de kabel past dus maar in 1 van de voorziene openingen dus 2 dezelfde kabels aansluiten voor een andere computer is niet mogelijk).

Nu als ik dus een emac wil aansluiten op het internet, heb ik dan een nieuwe modem nodig met 2 uitgangen voor de computer of moet ik een router of zoiets hebben want ik snap er zo goed als niets van.

Bijdrager
    mvdenberg

Je kunt inderdaad kiezen om een nieuw modem te kopen. Maar je kunt ook een Router kopen: die zou ik kiezen: dan heb je meteen extra lan aansluitingen (de meeste routers hebben 4 lan poorten) en de kans is groot dat de router ook een wireless functie heeft: weer makkelijk voor in de toekomst.

Ik weet niet hoe het met telenet zit, maar ik heb mijn kabelmodem van UPC in bruikleen. Dat betekend dat bij een defect ik UPC kan bellen en dat ik kosteloos een nieuuw/ander kabelmodem krijg. Misschien heeft telenet dit ook en dan hoef je geen geld uit te geven aan een nieuw modem/router.

Bijdrager
    mvdenberg

Je kunt inderdaad kiezen om een nieuw modem te kopen. Maar je kunt ook een Router kopen: die zou ik kiezen: dan heb je meteen extra lan aansluitingen (de meeste routers hebben 4 lan poorten) en de kans is groot dat de router ook een wireless functie heeft: weer makkelijk voor in de toekomst.

Ik weet niet hoe het met telenet zit, maar ik heb mijn kabelmodem van UPC in bruikleen. Dat betekend dat bij een defect ik UPC kan bellen en dat ik kosteloos een nieuuw/ander kabelmodem krijg. Misschien heeft telenet dit ook en dan hoef je geen geld uit te geven aan een nieuw modem/router.

Bijdrager
    benneken

Ik koop dit pakket: http://www.pixmania.be/be/nl/172053/art/d-link/pakket-wifi-108g-draadloz.html# . Dat sluit ik aan op de windows pc met zo’n kabel: http://www.pixmania.be/be/nl/82983/art/pixmania/ethernet-kabel-rj45-rood.html# (is die in dat pakket inbegrepen, want in die andere motoralo modem die ik nu heb is ook aangsloten met zo’n kabel dus dit is hoogst waarschijnlijk dezelfde). Dan sluit ik die usb stick aan in die emac en ik ben klaar, de oude motorola modem leg ik op zolder?

Bijdrager
    mvdenberg

Die router die je koopt, D-link, sluit je aan op je huidige motorola modem. Je hebt dan een (klein) utp kabeltje nodig: deze kabel zit nu op je pc aangesloten. die kabel haal je los, vervang je eventueel voor een kortere kabel (ligt eraan waar je je D-link wil neerzetten), en die kabel sluit je aan op de WAN poort van de D-link. Vanaf de D-link ga je op LAN poort1 met een kabel naar je netwerkkaart van je huidige pc (is dezelfde poort waar momenteel je kabel in zit die uit je motorola komt). Nu is je pc klaar voor het internet.
    Het USB apparaatje stop je inderdaad in je toekomstige mac. Ik weet niet of D-link werkt op een mac; ik heb daar geen ervaring mee. Misschien kun je op dit forum eens zoeken.

Ik weet niet precies hoe het in belgie zit, maar met mijn internet provider moet ik bij de provider ook iets aanpassen: mijn provider deelt ip adressen uit op basis van mac adressen. ALs je een router plaatst, heeft deze een ander mac adres dan je huidige pc. Het kan zijn dat je je mac adres van je huidige pc moet ‘klonen’ (instellen) in je d-link router.
    Je kunt misschien ook de setup pagina van je provider opnieuw doorlopen om daar je nieuwe mac adres door te geven.
    Maar het kan ook zijn dat dit allemaal niet nodig is bij je huidige provider.

Bijdrager
    benneken

Ik heb me er ondertussen weer wat mee bezig gehouden en mijn budjet met het 3 dubbele veruimt (nu 150 euro) en ben op zoek gegaan naar een zwaardere iMac g3:

Specificaties:
    – 600 Mhz PowerPC G3 Processor.
    – 256 MB SDRAM
    – 40 GB Ultra ATA Harde Schijf
    – ATI RAGE 128 Pro 2 videokaart met 16MB SDRAM-geheugen
    – Slot-loading CD/RW
    – 2x USB (12Mbps elk)
    – 2x FireWire
    – 56K-modem
    – 10/100BASE-T Ethernetpoort
    – 15 inch CRT scherm
    – Ge├»ntegreerde Harman/Kardon Odyssey audio
    – Ingebouwde microfoon

Tis een eindmodel van de reeks dus al veel beter dan het model dat ik eerst in gedachten had. Gaat hier OS X (Tiger) soepel en snel op lopen en zal ik meerdere programma’s tegelijk kunnen draaien.

Momenteel heb ik deze PC (Met XP op):
    is dit vergelijkbaar want in Apple norm heb ik nu kwa GHz een Mac Pro maar dat is totaal niet waar. Hoe wordt die GHz bij apple berekent?

Bijdrager
    Nikita

Ha, m’n pa heeft ook zo’n zelfde XP bak, maar dan met 512 Mb geheugen. Mijn moeder heeft mijn oude iMac G3 (een 500 MHz) met 640 Mb geheugen en ze zegt dat ze de iMac sneller vindt werken dan de XP computer!

De snelheden tussen de PPC en de Intel processors zijn moeilijk vergelijkbaar (zoek eens op “Megahertz Myth” in Google). Vooral het geheugen is belangrijk, meet 256 MB loopt OSX 10.3 nog aardig, maar 10.4 heeft liever toch wat meer, zeker i.c.m. een langzamer systeem zoals de iMac G3.

(Tussen twee haakjes; de MacPro heeft dus wel een dual-core dual-processor he:wink: Niet zomaar een 2,4 GHz processor)

Bijdrager
    benneken

Ahja, computers binnenin, nooit m’n sterkste vak geweest. Dus ik ben best dat ik als ik hem koop ram geheugen bijkoop, hoe werkt dit precies? Ik heb me laten wijsmaken dat je die G3 kan openen met een euromuntje? En dat Ram geheugen plaatsen even makkelijk is in die computer dan een simkaart in een Gsm steken?

Bijdrager
    Nikita

Ja, zo ongeveer. Onderop zit een luikje, waar onder het geheugen zit. Het is standaard geheugen van het type PC100, 168 Pins, SDRAM.

Bijdrager
    mvdenberg

@ benneken: Hier kun je op de Apple site zien hoe e.e.a. in zijn werk gaat:
    http://www.apple.com/nl/support/imac/g3/doityourself/

Een 600MHz PPC, of een 2400MHz intel windows Xp: ik weet niet welke programma’s je gebruikt, maar de windows machine zou toch sneller moeten zijn. Ik bedoel: hij is kwa megaherzen 4 keer sneller. Ik dacht dat je bij de mhz myth je een factor 2 moest gebruiken, dus zou de 600Mhz PPC even snel moeten zijn als een 1200 Mhz intel met windows erop.

Wat ga je met je windowsmachine doen? Hij lijkt me aadig recent: volgens mij kun je hier nog aardig wat voor terug krijgen.

Ik heb een half jaar geleden een iBook G3 gehad, 800 Mhz met 256Mb intern geheugen. Dat machientje was erg rap: geen problemen met meerdere programma’s open: safari, mail, word en excel. Alles werkte onder Panther.

Bijdrager
    benneken

De computer die ik nu heb ben ik van plan te houden. Het is er een uit begin 2003 dus toch al een tijdje uit. Moets ik die trouwens verkopen, hoeveel zou ik daar voor krijgen (harde schijf wel maar aan de krappe kant, 20 gig, wel een DVD writer)?

Wat de mac betreft, jullie doen me wel twijfelen hoor, de ene zegt dat die snel gaat zijn, de andere eerder aan de trage kant … ik wist het in het begin al niet goed, nu ga ik het zeker niet weten. :) .

Even de volledige advertentie kopieren:

Prefect werkende iMac. Eindmodel van de eerste generatie CRT-iMacs (zomer 2001). Inclusief Apple Pro Keyboard en Apple Pro Mouse. In de originele verpakking, met documentatie en de originele install-CD’s. De laatste versie van Mac OS X (v. 10.4 – Tiger) meegeleverd op originele CD’s.

Specificaties:
    – 600 Mhz PowerPC G3 Processor.
    – 256 MB SDRAM
    – 40 GB Ultra ATA Harde Schijf
    – ATI RAGE 128 Pro 2 videokaart met 16MB SDRAM-geheugen
    – Slot-loading CD/RW
    – 2x USB (12Mbps elk)
    – 2x FireWire
    – 56K-modem
    – 10/100BASE-T Ethernetpoort
    – 15 inch CRT scherm
    – Ge├»ntegreerde Harman/Kardon Odyssey audio
    – Ingebouwde microfoon
    Prijs: 169 euro

Bijdrager
    505

Die zou ik niet kopen.

Persoonlijk vind ik hem te duur.

Ik heb een witte iMac op de kop kunnen tikken met 500Mhz, 512MB en 40GB voor 100 euro.

Je koopt een Mac met een G3 processor en te weinig geheugen, te weinig hardeschijf.

Bijdrager
    mvdenberg

@ benneken:
    Wat je voor je huidige pc kan vragen, daar zou ik even voor op marktplaats kijken als ik jou was. Het hangt ook af welk merk je pc is, en de windows xp licentie (legaal/illegaal).
    Ik denk dat 100 euro wel moet lukken.

Hoe snel de imac is, kun je het beste zelf bepalen:misschien kun je eens gaan kijken bij de verkoper, zodat je er over kunt nadenken?

Ik zie op tweedehandsmac.nl een emac staan voor 200 euro. Het is een G4, 700 Mhz, 384Mb, 40 Gb. Verkoper: ene Ron uit Amsterdam.
    Ik zou eerder voor een G4 gaan, mac mini, of een oudere powermac dan een G3.

Misschien om over na te denken: het volgende besturingssysteem van Apple, Leopard, dat in oktober wordt verwacht, zal niet meer op een G3 werken.

Bijdrager
    benneken

Ook ik kijk al een tijdje op Tweedehandsmac.nl en had die eMac ook al opgemerkt. Het enige probleem dat ik heb is dat Amsterdam nu niet echt dicht te noemen is. Dus zou die man al moeten verzenden en dat zie ik hem eerlijk gezegt niet doen. Dus het zou al een emac moeten zijn uit Belgi├ź en hier zijn ze niet echt gul en durven ze al eens 400 euro vragen voor een gelijkaardig model dat die Ron aanbied. De verkoper (van die iMac) woont in Antwerpen, ik in Zottegem (zo’n 80 km) en het vervoer moet volledig van zijn kant komen. Dus even die man 80 km laten rijden en dan beslissen niet te nemen zie ik mij ook niet doen. Ik moet dus zeker zijn van mijn stuk vooraleer ik kan aankopen.

Bijdrager
    mvdenberg

Ah. Excuses. Ik had niet gezien dat je in Belgie woont.
    Het wordt een stuk lastiger als de verkoper van de iMac naar jou moet komen (80km), en als het inderdaad tegenvalt, heeft die verkoper voor niets gereden.
    Voor internet, brieven typen, mail, iTunes, is die iMac goed genoeg.

Bijdrager
    benneken
    ”mvdenberg”

Ah. Excuses. Ik had niet gezien dat je in Belgie woont.
    Het wordt een stuk lastiger als de verkoper van de iMac naar jou moet komen (80km), en als het inderdaad tegenvalt, heeft die verkoper voor niets gereden.
    Voor internet, brieven typen, mail, iTunes, is die iMac goed genoeg.

Dat is dan ook het enige waarvoor ik de computer wil gebruiken. Dus nogmaals zware 3D games zijn niet aan mij besteed. Nieuwe super technieken al evenmin. Voor mijn budjet lijkt die iMac g3 dus het meest geschikte. Het is een tussenoplossing om later dan eventueel terug door te verkopen en zo dan binnen een jaar of 2 een iMac g4 of g5 aan een dumpprijs te kopen (en begin nu niet dat ik daar binnen 2 jaar niet veel meer van zal krijgen want dat besef ik natuurlijk ook).

De dingen die mvdenberg opnoent zijn de zaken waarvoor ik hem wil gebruiken dus lijkt mij die computer ideaal.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.