17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    bakvis

imac g3

ik heb een imac 233 rev. A waar een nieuwe harde schijf in moet, en vervlogens nieuwe ramlatjes. maar nu is mijn vraag:
    hoe zit het met de firmware update. is die ook beslist nodig voor een nieuwe harde schijf, en vanaf welk os kan of moet dit? ik had namelijk gelezen dat het met 8.5 moet, maar kan het ook met 9.2?
    en weet iemand of zowel een ata100 of ata133 hardeschijf erin kan?

Bijdrager
    Nikita

Ach, die firmware kan je altijd wel installeren natuurlijk. Baat het niet, schaadt het niet, maar voor een hardeschijf lijkt het me niet nodig (correct me if I’m wrong).
    Let wel op de Ramlatjes, dat het SO-DIMMS zijn (laptopgeheugen) en ook nog ’s PC66; niet meer verkrijgbaar en tweedehands onwijs duur (als je het nog kan verkrijgen)

Anders kan je even hier kijken:
    http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_ab.html

Bijdrager
    bakvis

maar zou ik kan toch eerst osx kunnen installeren (met de minimale benodigde ram latjes) en daarna pas de firmware kunnen updaten. raken ze dan niet beschadigd?
    en moet het trouwens geen pc100 zijn?

Bijdrager
    Nikita
    ”bakvis”

maar zou ik kan toch eerst osx kunnen installeren (met de minimale benodigde ram latjes) en daarna pas de firmware kunnen updaten. raken ze dan niet beschadigd?
    en moet het trouwens geen pc100 zijn?

Nee die firmware update moet eerst worden geïnstalleerd, dan pas OSX. Maar op 233 mhz met 256 mb zou ik absoluut geen OSX zetten! En het is inderdaad geen PC100 (werkt wellicht wel, maar dan wel op 66 mhz)

Bijdrager
    bearwil

Extra geheugen voor de 233 is duur, maar wel te krijgen, kijk bijvoorbeeld maar op http://www.chipmunk.nl/Uitbreiden/index.html daar vind je ook de harde schijven die op 7200 tpm draaien. Mijn iMac 350 met 320mb RAM draait OSX zonder problemen en dankzij de snelle harde schijf ook vlot. Weet alleen niet wat de ondergrens is qua processorsnelheid. Maar deze iMac is voor €150 naar 333 mhz op te voeren.

Bijdrager
    Nikita
    ”bearwil”

Maar deze iMac is voor €150 naar 333 mhz op te voeren.

Voor € 150 kan je van Marktplaats.nl ook een 400 mhz iMac DV plukken… Dus dan is zo’n upgrade duurder, daarom zou ik die oude iMac’s ook niet upgraden, zonde van het geld eigelijk.

EDIT:
    Geheugen Uitbreiding 256 MB voor iMac: € 93,00 ex BTW bij Chipmunk.
    Inclusief BTW zou dat dan uitkomen op € 110,67. Hmm… En dan nog ’s een hardeschijf voor € 89,25 (120 GB, eveneens bij Chipmunk). Kom je uit op € 199,92. Ik zou het niet doen…

Bijdrager
    bearwil

Als de snellere iMacs inderdaad al voor deze spotprijsjes van de hand worden gedaan, kan ik Nikita alleen maar gelijk geven. Kun je er nog altijd een grotere en snellere harde schijf in zetten en (goedkoper) extra geheugen.

Bijdrager
    Nikita

Metname omdat vanaf de 350 mhz (geloof ik) het geheugen gewoon 168 pins PC100 is en dus nog veel makkelijker verkrijgbaar.

Hier op Marktplaats:

Aangeboden: IMac III 350 MHz
    Prijs: € 150,00
    Beschrijving: Perfecte iMac III Indigo G3 350 MHz 320 MB geheugen.
    HD: Ultra ATA 7 GB.
    CD-ROM speler.
    USB: 2x. Ethernet: 10/100BASE-T Ingebouwd modem 56K V.90
    ZONDER toetsenbord en muis.
    MET veel software: o.a. Mac OS 9, OS X 10.2.8 en OS X 10.3
    Office X, Roxio Toast 5, Norton Systemworks 2, iLife, Retrospect 5 en meer.Geïnstalleerd en probleemloos lopend.

Zou je eventueel zelf nog een grotere HD d’r in kunnen zetten, maar OSX zal hier prima op draaien in principe…

Bijdrager
    bearwil

Inderdaad vanaf de 350 kost 256 mb extra RAM rond de 50 eurietjes in plaats van het dubbele. Tel uit je winst.

Bijdrager
    Nikita
    ”bearwil”

Inderdaad vanaf de 350 kost 256 mb extra RAM rond de 50 eurietjes in plaats van het dubbele. Tel uit je winst.

Jep, ik heb zelf een DV+ 450 MHz en laatst nog via eBay 2x 256 MB gekocht voor 60 euro… Overigens merk ik het verschil niet zo ontzettend met de vorige 2x 128 MB die er in zat…

Bijdrager
    Robert de Groot

Ik heb mijn iMac (Rev.D, 333Mhz) ook een schoonheidsbehandeling gegeven. Harde schijfje van de eMac erin (40GB, 5400 rpm). Daar werd hij echt een stuk sneller van en stiller, wat ook niet onbelangrijk is. Daarnaast op de tweedehandsmarkt het geheugen gekocht (128 MB voor 20 euro) en nu draait hij met 256 MB RAM Panther. Laatste stap was een USB dongle om hem draadloos te laten surfen (was goedkoper dan 30 meter UTP).
    Werkt allemaal nog prima en leuk om mee te surfen.

Bijdrager
    bearwil

Als ik die iMac 350 voor €150 zie, zou ik dat onmiddellijk doen. Toetsenbord en muis kost je zo’n €40 extra (of je gebruikt gewoon je oude) en geheugen heeft hij al genoeg. Waar de echte snelheidswinst zit, heb ik gemerkt, is het vervangen van de oude 5400 tpm harde schijf door een snelle jongen, dan gaat een nieuwe wereld voor je open. Is best betaalbaar 120 Gb 7200 tpm voor €79 (ex BTW) bij Chipmunk en misschien zijn andere nog goedkoper. Heb je voor €250 een perfect OSX draaiend lekker snel Maccie en, zoals ik zag, nog aardig wat progjes erbij.

Bijdrager
    Robert de Groot

Dat vind ik wel te rooskleurig. Zo’n iMac heeft zijn beperkingen. Grafische rekenkracht is er eentje van. Exposé en ‘Geest in fles’-effecten gaan toch wat schokkerig met 6 MB VRAM.

Als ik Safari browse met 7 tabs, msn, iChat, iTunes open heb staan wordt af en toe mijn geduld op de proef gesteld. Zal vast komen omdat ik als verwend joch op een g5 werk.
    Toch is laat die G3 je nooit in de steek en hij ziet er zoooo cooool uit dat je het hem vergeeft. :apple: :finderoud:

Ik heb overigens voor mijn iMac 90 euro betaald (vraagprijs was 150). Geheugen was 20 zoals gezegd en USB-dongle was 35. De HDD had ik nog liggen.

Bijdrager
    Nikita

De 350 MHz heeft 8 MB videoram, best genoeg voor Exposé en minimaliseringseffect. Ik spreek uit ervaring aangezien m’n iMac DV+ het ook heeft (en 100 mhz meer processorkracht, ok…)

Bijdrager
    Robert de Groot

Ze doen zeker nog wat ze moeten doen. Dat is het belangrijkste. Dat het niet de rapste meer zijn is niet zo gek. Mijn Rev.D is ook uit 1999.

Bijdrager
    bearwil

Okay, verwend joch op een G5. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar stel je voor dat je van een 233 iMac komt en dan de switch maakt, dan word je in één keer een stuk vrolijker. Zeker als je bekijkt wat een G5 kost en wat je in dit geval kwijt bent. En ik moet zeggen, ik heb van die traagheid geen last, maar ik heb ook nooit zoveel zaken tegelijk open staan.

Bijdrager
    Robert de Groot

Ik kwam van een 750 Mhz pentium 3 en switchte naar een 1,25 Ghz G4 (eMac). Kan ik niks aan doen dat daar de bliksem na 6 weken al insloeg :evil: . De G3 heb ik pas na de G5 gekocht.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.