6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Imac G3 350 Voeding of moederbord?

Mijn Imac G3 kampt met een geheugenverlies.
    Het gebeurt als ik herstart dat hij gewoon uitdooft. Dan moet ik de stekker uit het stopcontact trekken en terug insteken. Dan pas start hij weer op.
    Ik vermoed dat het een probleem is met de voeding maar ben het niet zeker.
    Hij verliest ook zijn blauwe kleuren. Die komen wel terug voor twee seconden juist op het moment dat ik hem uitzet. Hieruit leid ik af dat het niet zozeer een probleem is van de monitor als wel van de voeding… Of is het toch het moederbord?
    Een CUDA reset en een nieuwe PRAM batterij helpen niet.
    Ik deed wel de laatste firmware update toen de PRAM batterij bijna leeg was. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
    Ik kan helaas die firmware update niet meer opnieuw doen…

Bijdrager
    lampje

Dat lijkt mij een probleem met het analoog-videobord, en dann specifiek de flyback-tranformer,
    daar zit de voeding van het beeldscherm op.

Er vanuit gaande dat je de PRAM batterij gecheckt hebt:

Als je iMac een aansluiting heeft voor een tweede beeldscherm (achterop, onderaan midden)
    moet je daar eens een ander beeldscherm aanhangen, kijken of je daar wel beeld op krijgt.
    Wel moet je eerst je iMac openschroeven om de interne beeldscherm-signaalkabel los te koppelen.

Klik
    Klik

Als je Mac dan gewoon werkt, is het je flyback, zo niet dan is het waarschijnlijk idd je voeding

Klik

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt.
    Mijn Imac is wel geen 233-333 revision a-d maar het zal wellicht wel datgene zijn wat je zegt.
    Jammer dat ik een leek ben op het vlak van techniek en daar zelf niet kan aan rammelen.
    Die eerste generatie Imacs zijn wel gemakkelijker te opnenen als je die kabell wil blootleggen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik krijg als ik opstart in Linux een melding:
    “Je batterij is bijna leeg.” Mijn machine is nochtans geen powerbook. Maar het kan wel een indicatie zijn dat hij te weinig stroom heeft.
    Zou dat dan wijzen naar de voeding?

Bijdrager
    Schimmeltje

Lijkt mij meer een defecte back-up batterij mede door de linux melding, dit kan je makkelijk controleren door de stekker eruit te halen als je hem uitzet.
    Als je hem de volgende keer aanzet na minstens 5 uur en hij is zijn tijd kwijt dan is dit het probleem.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Er zit nog maar een nieuwe PRAM batterij in!
    Ik heb de kabel er eens voor een uur uitgetrokken en had bij het opstarten de kleuren weer volledig. Maar na een tijdje was het blauw weer verdwenen…
    De datum was juist.

Moet ik voor een PMU reset de PRAM batterij eruit halen?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.