11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    died.sonnaville

iMac G3

Ik heb een iMac G3 gekregen, alleen staat er nu OS 8.6 op en dit is zeer oud, hebben jullie enig idee waar ik een nieuwere kan downloaden of kopen voor een laag bedrag?

Bijdrager
    Bezierman

Vertel even wat de specificaties zijn van je G3. Hoeveel Mhz en hoeveel geheugen, firewire? Dan kunnen we je het juiste OS voostellen.

Bijdrager
    KR1275
    ”died.sonnaville”

Ik heb een iMac G3 gekregen, alleen staat er nu OS 8.6 op en dit is zeer oud, hebben jullie enig idee waar ik een nieuwere kan downloaden of kopen voor een laag bedrag?

Op marktplaats wordt het vast genoeg aangeboden voor een schappelijke prijs. Misschien tweedehandsmac.nl, maar daar wordt je al gauw een poot uitgedraaid. Men denkt nog wel eens dat alles waar Apple op staat gekoppeld is aan de goudprijs.

Bijdrager
    trabant
    ”died.sonnaville”

iMac G3 … OS 8.6

Dat is dan op zijn jongst een machine uit juli 2000. oftewel een iMac DV 350 of 400, de eerste slot-loader.
    vanaf juli 2000 werden ze al met systeem 9.0.4. geleverd (iMac DV SE)
    Download de MacTracker eens: http://www.mactracker.ca/
    Heeft jouw iMac al een firewirepoort? Dan behoort OS 10.4 Tiger zelfs tot de mogelijkheden.

Zonder FiWipoort (en met CD-lade ipv CD-gleuf) heb je een rev A t/m D. Die hebben laptopgeheugenreepjes, hetgeen upgraden onrendabel maakt.

@Kruizinga: de koopjes op tweedehandsmac.nl zijn meestal meteen weer weg en wat bljft staan zijn de veel te duur geprijsde artikelen. i.t.t. de zakelijke tweedehandsmacverkopers hebben particulieren vaak grote moeite met de begrippen veroudering en afschrijving.

Bijdrager
    died.sonnaville

hij komt uit 1998, en heeft geen firewire,
    64mb werkgeheugen

en heet idd zo’n cd lader niet eentje waarbij je de cd er zo inschuift

Bijdrager
    JeePee

Als je OS X wilt draaien, dan moet je in ieder geval een Firmware update doen en ja, 64 MB is eigenlijk wel wat te weinig…:? Hoeveel Mhz is de iMac? 333 Mhz?

Bijdrager
    died.sonnaville

hoe doe je zo’n firmware update dan ?

Bijdrager
    JeePee

Ik meen dat die op elke OS X CD staat en dat je in OS 9, maar waarschijnlijk ook in OS 8.6 deze update moet draaien, dus gewoon installeren. Die installatie moet je niet afbreken, Firmware updaten is een belangrijk en serieus klusje.
    Wellicht weten anderen hier meer van.:|

Bijdrager
    died.sonnaville

enig probleem is dat ik bij deze iMac geen software of cd-roms meegekregen heb,

ik weet wel wat meer specificaties;

4gb harddisk
    233 Mhz
    32mb werkgeheugen., overigens geef de iMac 64 mb aan

nogal traag dus, maar ik heb dit ding omdat ik twijfel over aanschaf van een mac, en ik weet dat bootcamp bestaat.

Ik heb gebeld met Apple klantenservice, en die vertelde mij dat ik mac osx er niet op kreeg, maarja dat zijn natuurlijk wel de standaart eisen van Apple..

Bijdrager
    JeePee

Ik denk dat je Mac OS X er wel op kunt draaien (het programmaatje MacTracker heeft het over maximaal 10.3.9), maar ook al stop je er een boel geheugen bij, dan nog denk ik niet dat het echt geweldig zal draaien. Ikzelf heb geen ervaring met een 233 Mhz, mijn vroegere iMac G3 350 Mhz draait 10.3.9 prima.

Mocht je een ander systeem willen gaan draaien, dan zul je dat officieel legaal moeten aanschaffen.

Boot Camp klinkt inderdaad erg leuk, maar is voor een iMac met een PowerPC (dus geen Intel) niet interessant. Boot Camp draait alleen op Intel, dus daar heb je helaas niets aan. Mocht je op jouw iMacje Windows willen draaien, dan heb je Virtual PC nodig en tja, dan is Windows niet vooruit te branden.

Mocht je echt willen proberen om OS X er op te draaien, dan moet je in ieder geval zoveel mogelijk geheugen er bij plaatsen en dan proberen aan Panther (10.3) te komen en deze te updaten naar 10.3.9. Maar mocht Tiger (10.4) er toch op kunnen draaien, dat zal op een wat omslachtiger manier moeten gebeuren, omdat Apple Tiger alleen laat installeren op een Mac met FireWire, dan krijg je natuurlijk een beter beeld van datgene wat Apple op dit moment biedt (op de snelheid na dan).:D

Mocht je bang zijn dat je na de aanschaf van een nieuwe Mac (met Intel) toch niet tevreden bent met Mac OS X, dan kan Boot Camp een uitkomst zijn of Parallels Workstation, daarmee draait je Tiger naast Windows en dan hoef je dus niet opnieuw op te starten. De nieuwste Macs kunnen dus Linux, Windows en Mac OS X draaien, veiliger kan niet. 8)

Bijdrager
    TandMac
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.