11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Marco van Leeuwen

iMac flikkert wit na een bepaalde tijd

Beste mensen,

Ik heb al een tijdje last van dat mijn iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015) na een bepaalde tijd begint te flikkeren. Wanneer ik hem reset is het (tijdelijk) weg. Ik heb alle resets al een keer gedaan ook een clean install. Wellicht hebben jullie nog ideeën?

Bewegend beeld via GIPHY

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Je zou 5 jaar garantie op deze iMac moeten hebben (Consumentenrecht)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zet uit en start eens op met command-S of command-V. Er verschijnt witte tekst op zwart met mogelijk (hopelijk) een regel die je wegwijs zou kunnen maken als de fout in de hardware zit.

Wat de garantie betreft: Je hebt in de EU twee jaar onvoorwaardelijke garantie. In Nederland heb je langer garantie gebaseerd op de minimale duur dat een product redelijkerwijs moet blijven werken. (M.a.w: het mag niet overdreven snel stuk gaan).

Het is echter wel zo dat naarmate de tijd verstrijkt e.v.t. bewijslast zwaarder gaat wegen voor de klant en dat de kosten ook vaker bij de klant terechtkomen tenzij kan worden aangetoond dat het product feitelijk al ondeugdelijk was bij aankoop en het slechts een kwestie van tijd was voordat de eerste symptomen optraden.

Bijdrager
    Marco van Leeuwen

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 23 mei 2019 om 12:20</p>
    Zet uit en start eens op met command-S of command-V. Er verschijnt witte tekst op zwart met mogelijk (hopelijk) een regel die je wegwijs zou kunnen maken als de fout in de hardware zit.

Wat de garantie betreft: Je hebt in de EU twee jaar onvoorwaardelijke garantie. In Nederland heb je langer garantie gebaseerd op de minimale duur dat een product redelijkerwijs moet blijven werken. (M.a.w: het mag niet overdreven snel stuk gaan).

Het is echter wel zo dat naarmate de tijd verstrijkt e.v.t. bewijslast zwaarder gaat wegen voor de klant en dat de kosten ook vaker bij de klant terechtkomen tenzij kan worden aangetoond dat het product feitelijk al ondeugdelijk was bij aankoop en het slechts een kwestie van tijd was voordat de eerste symptomen optraden.

Ik heb dit gedaan maar ik weet niet waar ik op moet letten? Of kan ik dit rapport ergens vandaan halen en hier plaatsen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In dit geval moet je een foto maken van het scherm en die hier uiteindelijk plaatsen.

De meeste mensen begrijpen er weinig van maar als er sprake is van een hardware probleem zie je los van wat het betekend één of andere opvallende waarschuwing staan meestal in combinatie dus met het woord “error” of iets dergelijks. Zie je dat niet dan wordt het probleem niet gedetecteerd (je zei zelf al dat het na een reset even weg blijft) en zie je wel iets opvallends staan plaats het dan via die foto.

Bijdrager
    Marco van Leeuwen

Hier staat wel iets bij dev/disk

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is moeilijk te lezen maar ik betwijfel ten sterkste of dit iets met een disk te maken heeft. Dit is duidelijk een graphics probleem. Je moet maar even contact opnemen met de verkoper want dit kun je niet zelf oplossen.

Als je googled op dit probleem kom je voornamelijk iets tegen over een Macbook pro, maar geen iMac. En het flikkeren bij zo’n Macbook is ook anders dan bij jou en treed voornamelijk op bij intensief gebruik van de GPU. Jou probleem lijkt dus iets anders te zijn.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@hendrik ijzerbrood,

Het consumentenrecht in Nederland geeft garantie zolang de te verwachten levensduur is, wettelijk geregeld..

In de praktijk moet je soms wat bij betalen voor de periode dat dat het probleem nog niet optrad..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zei ik wat anders dan? Ik dacht het niet.

Die “levensduur” is geen scherp begrenst iets. Het mag duidelijk zijn dat dit voor een koffiezetapparaat heel anders is dan voor een wasmachine of computer of een paar schoenen. Daar bestaan ook geen echte afspraken over. Men stelt slechts dat iets redelijkerwijs een bepaalde tijd mee moet gaan voordat het stuk gaat. Dat kan 5 tot 7 jaar zijn maar is veel korter voor een paar schoenen.

Moderator
    Night

Twee jaar is toch wel het minimum bij Mac’s. Daar heeft zelfs Apple zich aan te houden in Europa. Maar bij vierjaar wordt het bij computers al anders. Die worden meestal na 3 jaar afgeschreven, hoewel de meesten het dan nog gewoon voortreffelijk doen.

Bijdrager
    Marco van Leeuwen

Ik heb nu ontdekt als hij gaat flikkeren en ik verbind mijn imac met Apple Tv en zet Apple Tv daarna weer uit dat het flikkeren stopt. Ik wilde dit proberen om te kijken of het software of hardware is. Zegt dit iets?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.