10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Huub_

iMac extern scherm uitschakelen zonder kabel los te halen?

Ik heb sinds kort mijn iMac aangesloten op mijn Full HD Sony Bravia. Dit heb ik aangesloten door middel van een mini-DVI naar DVI-kabel en dan nog een DVI naar HDMI-kabel. Dit werkt allemaal prima, en het ziet het prachtig uit!
    Nou is het alleen zo dat ik de externe monitor (tv) als primaire monitor heb ingesteld, zodat alle programma’s die ik open (voornamelijk XBMC) op de tv verschijnen.
    Wanneer ik echter klaar ben met het mediacenter en weer ‘gewoon’ op de iMac wil werken, moet ik nu steeds de mini-DVI stekker uit de imac halen, waardoor ik alleen de iMac nog als scherm heb.

Is het mogelijk om (door middel van een sneltoets) de externe monitor uit (en later natuurlijk weer aan) te schakelen zonder steeds de kabel erin en eruit te hoeven doen?

Bijdrager
    gtalien

Een sneltoets weet ik niet, maar zou je niet gewoon “Mirror Displays” aan kunnen zetten bij de System Preferences? Dan is je iMac toch je hoofdscherm en kun je je TV gewoon uitzetten…

Valt me nu pas in; m’n MacBook Pro heeft voor dat switchen wèl een sneltoets (bij F7), alleen weet ik niet of andere toetsenborden dat ook hebben (ik dacht van niet…)

Bijdrager
    Huub_

Ja, mijn ‘oudere’ MacBook heeft daar inderdaad een sneltoets voor (F7). De nieuwe iMac heeft dat voor zover ik kan zien niet.
    Ik heb deze toets ook nog nooit geprobeerd op mijn MacBook, maar ga ervan uit dat deze de functie heeft waar ik naar op zoek ben. (Dit zal ik vanavond even testen, ben nu nog op school.)

Mirrorren is eigenlijk ook niet de oplossing waar ik naar op zoek ben aangezien de TV een resolutie heeft van 1920*1080, terwijl de iMac een resolutie heeft van 1920*1200.
    Bij het mirrorren van het scherm wordt de resolutie automatisch aangepast aan de laagste resolutie van de 2 schermen, waardoor de resolutie op de iMac niet meer zou kloppen.

Bijdrager
    Huub_

Niemand een idee? :cry:

Bijdrager
    zoolies
    ”Huub_”

Ik heb sinds kort mijn iMac aangesloten op mijn Full HD Sony Bravia. Dit heb ik aangesloten door middel van een mini-DVI naar DVI-kabel en dan nog een DVI naar HDMI-kabel. Dit werkt allemaal prima, en het ziet het prachtig uit!
    Nou is het alleen zo dat ik de externe monitor (tv) als primaire monitor heb ingesteld, zodat alle programma’s die ik open (voornamelijk XBMC) op de tv verschijnen.
    Wanneer ik echter klaar ben met het mediacenter en weer ‘gewoon’ op de iMac wil werken, moet ik nu steeds de mini-DVI stekker uit de imac halen, waardoor ik alleen de iMac nog als scherm heb.

Is het mogelijk om (door middel van een sneltoets) de externe monitor uit (en later natuurlijk weer aan) te schakelen zonder steeds de kabel erin en eruit te hoeven doen?

Hoi,
    Onlangs ben ik ook aan het proberen om mijn iMac aan te sluiten op mijn TV (Loewe Concept L26). Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een mini-DVI naar Video adapter. En vanaf daar een s-video kabel richting een scart adapter (waar ik ook de geluidsstekkers in heb gestoken). Toen ik de boel aansloot schrok ik me rot, want de volledige resolutie van mijn beeldscherm veranderde en ook de output naar de TV is niet mooi. Terwijl ik juist op een mooie manier mijn films op mijn tv wil bekijken.
    Komt dit doordat ik een s-video kabel heb gebruikt ipv een DVI – HDMI kabel?
    En hoe komt het dat mijn iMac opeens andere beeldscherminstellingen overneemt? Als ik ook naar beeldschermvoorkeuren kijk, dan heb ik hele andere opties dan wanneer ik de mini DVI kabel eruit trek. Kan iemand me uitleggen hoe dat precies werkt ?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    MrHammond

S-video is de oude analoge aansluiting, die ondersteund géén HD! Dus dat je beeld brak is, klopt. Verder moet je even kijken naar wat gtalien heeft uitgelegd: haal het vinkje bij “Mirror Displays” weg (‘k weet even niet uit m’n hoofd wat dat in het Nederlands is). Lees de bovenstaande reacties maar even, dan wordt het je wel duidelijk.

Wil je wél goed beeld, dan zul je toch echt voor een HDMI-kabel moeten gaan.

Bijdrager
    zoolies

Hi, Dank voor je snelle reactie. Heb vanmiddag gelijk een andere adapter gekocht mini-DVI naar DVI en een DVI/HDMI kabel besteld (hadden ze helaas niet op voorraad).

Het het inderdaad ontdekt van het synchroniseren van de beeldschermen. Dat is wel fijn dat je niet iedere keer de stekker eruit hoeft te trekken.

Maar ik begrijp dus dat het hele concept gebaseerd is op het kopieren van je Mac scherm naar je televisie. En dat afhankelijk van de volgorde je de programma’s die je opent op het ene scherm wel ziet en op het andere niet. Weer wat geleerd!

Nu afwachten op mijn HDMI kabel en hopen dat ik de beeldkwaliteit en de schermafmetingen goed krijg. Ik probeer dit in Plex voor elkaar te krijgen, maar ik heb al gezien dat ik waarschijnlijk een tv heb die bij het aansluiten in een soort van ‘PC modus’ schiet. Heb ook al wat vragen uitstaan bij Loewe zelf, maar ik ben bang dat ik ‘Advanced Display’ stappen die Plex beschreven heeft zal moet gaan gebruiken.

http://wiki.plexapp.com/index.php/Advanced_Display

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bijdrager
    zoolies

Heb vandaag mijn DVI/HDMI kabel opgehaald en vanavond getest. En …. het is verschrikkelijk! Ik krijg op mijn televisiescherm allemaal rode pikkeltjes die continue knipperen. Heel naar om naar te kijken.

Ben aan de slag gegaan met die Advanced Display settings van de Plex site in de hoop dat dit het probleem zou verhelpen. Het formaat en volgens mij de resolutie krijg ik wel goed, maar ik wordt echt knettergek van al die knetterende rode puntjes op mijn scherm. Ze blijven zelfs als ik de resolutie op 800 x 600 zet waar ie eerst met de S-video kabel naartoe sprong.

Waar heb ik het verkeerd gedaan? Heb ik een kabel of adapter die stuk is? (het beeld met de S-video kabel was dan stukken beter, maar die kabel heb ik weer teruggebracht dus ik kan het niet meer testen). Het ik niet de juiste kabel?

Kan iemand mij alsjeblieft helpen!!

Bijdrager
    zoolies

Ok, ik had dus niet de juiste kabel. Ben vandaag weer op pad geweest en heb de kabel gewisseld voor een HDMI – DVI-D kabel. En dit is stukken beter!

Nu nog een beetje rommelen met het beeldschermprofiel, want het is nog niet helemaal perfect, maar we kunnen nu tenminste met goed fatsoen kijken. Nu kijken hoe ik echt die 1080p kan gaan halen voor de films.

Weet iemand hoe ik dat kan checken?

Bijdrager
    MrHammond

Check je resolutie voor het externe scherm: die zou 1920×1080 moeten zijn. Dat kun je ook zien aan de beeldkwaliteit van computerobjecten (tekst, venstertjes, muispointer): die moeten scherp zijn, net als op je ingebouwde scherm.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.