21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Convicted

iMac en witte Motorola modem Casema

Hallo allemaal, eerst even een inleidend verhaaltje zodat jullie begrijpen wat er precies gaande is.

Mijn broer heeft een hele oude PC en nu wil hij een nieuwe kopen, uiteraard stel ik hem Mac voor en ik heb dus ook nu zijn internet het niet doet op zijn PC (omdat er wat kapot gegaan is softwarematig en heel Windows er weer op moet) mijn reserve iMac die toch niets te doen staat dan [email protected] data te crunchen bij hem neer gezet. Het is trouwens een 350 mhz blueberry iMac en er staat nu 10.2.8 op. Ik weet het, ik heb er echter totaal geen problemen mee gehad en het werkt allemaal prima.
    Trouwens mijn broer vind een nieuwe mac iets te duur, maar hij koopt maar eens in de 10 jaar een nieuwe computer en het enige wat ie doet is surfen en brieven erop schrijven geloof ik dus ehm… iemand nog suggesties of weet waar er een lekker goedkoop model te koop staat van een ‘nieuwere’ iMac? Ik sleur hem wel gewoon eens een keertje mee, want hij is toch best wel gevoelig voor kwaliteit en hoe iets eruit ziet en aanvoelt.

Nu komt het ECHTE ‘probleem’ wat ik wilde voorleggen.
    Mijn broer z’n internet deed het nog wel voordat z’n PC stuk ging maar nu is het tijdelijk eraf dus ik kan niet controleren of ik wel de juiste gegevens heb ingevoerd om verbinding te maken. Ja alles gaat tegelijk stuk lijkt wel.

In de casema help staat dat de witte modem zogenaamd niet zou werken met Mac, nu geloof ik daar dus geen ene r**t van… dus mijn vraag was. Zijn er mensen die Wanadoo Cable gebruiken en de witte Motorola modem aan hun mac hebben hangen?

Ik heb dus de instructies gebruikt op de casema website voor de zwarte com21 modem om mijn broer z’n account in te stellen en nu vraag ik mij dus af of er nu daadwerkelijk een verschil is tussen de instellingen van de witte en de zwarte modem.

Kortom om een lang verhaal kort te maken… zijn er verschillen tussen de instellingen van de zwarte en de witte modem van casema/wanadoo cable of berust dit verhaal wat in de help stond van casema weer op een sprookje?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    maceddy

@Home heeft dezelfde witte modems en werkt prima op een Mac…

Hier is het zo dat je in je Netwerk Prefs bij DHCP-Client ID een soort van code moet invoeren, zodat de kabelprovider weet wie je bent.

Ik denk dat dus Casema op dezelfde manier werkt.
    Vind dat nummer..

Zet je Netwerk instellingen op DHCP en voor dus dat nummer in bij de Client ID!

Dat moet werken!

Succes!

Bijdrager
    jackgr

Ik heb hier ook een wit motorola modem 4200 e. Werkt hier prima(multikabel). Maar pas op he, bij elke kabelaar is het anders.

Bijdrager
    crazy ivan

Een wit modem en een zwart modem zijn wel degelijk verschillend (ben ex-casema-wannadon’t-gebruiker) Hoelang heeft je broer die aansluiting al? Misschien dat het een modem uit het jaar 0 is. (Mijn ouders hebben destijds als 1 van de eersten een kabelaansluiting genomen. Zelfs nu met een nieuwe PC is het een crime om dat (witte)modem aan de praat te krijgen)

Bijdrager
    Convicted

De modem is amper een jaar oud. Het is niet het oude demos model die alleen op een com poort werkt maar de nieuwe Motorola EuroDocsis modem. Hij kreeg zijn modem vlak nadat ik de zwarte modem had gekregen als upgrade van zijn oude account.
    De modem en alles staat al gewoon aangesloten, ik wil alleen weten of ik iets speciaals moet instellen om het te laten werken of niet.
    Het ziet er namelijk wel naar uit dat de iMac en de modem met elkaar praten want de lampjes knipperen gewoon van de modem als ik probeer verbinding te maken maar omdat het weer eens allemaal offline is bij casema kan ik dus niet met zekerheid testen.

Bijdrager
    crazy ivan

Hmmm you leave me puzzeled… :(

Wannadon’t helpdesk?

Bijdrager
    Convicted

Ik vraag het juist hier omdat ik geen zin heb om weer die helpdesk te bellen, 10 ct per minuut te moeten betalen en 20 minuten moet wachten voor zo’n vraag.

Bijdrager
    crazy ivan

Je hebt gelijk – Zit bij demon, helpdesk is gratis… sorry. Beetje onattent. De helpdesk is wellicht ook per email te bereiken?

Bijdrager
    jackgr

Hier bij multikabel moet het modem de eerste keer eenmalig aangemeld worden met het password en username van de klant. Hierna staat ’t mac adres van het modem geregistreerd op naam van die klant en kan je erachter hangen wat je wilt (netwerkje, router id).
    Echter de eerste keer aanmelden gaat niet met een mac, dat moet met een windows pc gebeuren. Dat doe ik dan als monteur zijnde, daarna kun je er macs aanhangen. Of dit bij casema hetzelfde is durf ik te betwijfelen.

Bijdrager
    Convicted

Het is helaas een feit, de witte motorola modem werkt dus NIET met Macintosh computers tenzij je er een router tussen hangt of iets van een LPT geval ergens invuld (ik heb maar niet verder gevraagd).

Een andere provider lijkt steeds dichterbij te komen, vooral nu Demon toch goedkoper blijkt te zijn.

Mijn broer heeft dus nu toch maar een PC gekocht, het scheelde een paar 100 euro. Maar in ieder geval heeft hij van de mac wereld geproefd maar helaas niet lang genoeg…

Bijdrager
    erwin

Bij het aanvragen van een internet aansluiting heb ik duidelijke vermeld dat ik een mac heb staan. Jullie raden het al. Het verkeerde modem werd opgestuurd en zat vanaf dat moment met een probleem. Helpdesk bellen heeft geen zin na verschillende telefoontjes en een toezegging dat het modem zou worden omgeruild zat ik nog steeds met het surfboard modem.

Dan zelf maar een oplossing zoeken.

Heb toen een 4ports routertje gekocht voor 60 euro van sitecom (dc-202).
    Na een firmware upgrade kon ik een beetje internetten, maar nog niet zonder problemen (beveiligde sites zoals internet-bankieren werkte niet). Heb een meeljte gestuurd naar sitecom en het probleem voorgelegd, kreeg diezelfde dag nog een nieuwe firmware. Het werkt nu al een paar maanden probleemloos. Er zit zelf een wat simple firewall in die mijn macje een beetje beschermt.

Kan me voorstellen dat dit voor een leek niet te doen is en op hulp van casema hoef je al helemaal niet te rekenen.

Bijdrager
    Convicted

Het is inderdaad slecht dat casema zo met hun klanten omspringt.
    Een andere provider lijkt mij ook een reeële optie nu, vooral omdat Demon ADSL én sneller én goedkoper is dan casema.

Alleen het probleem is nog een telefoonkabel naar boven te trekken, moet een splitter perse bij telefoonaansluiting zitten?

Bijdrager
    crazy ivan

De spliter moet de telefoonlijn splitsten, dus in die zin ja. Moet bij de telefoonaansluiting zitten. Veder moet de lijn gesplitst worden voor dat er telefoon afgetapt wordt.

Bijdrager
    maceddy
    ”Convicted”

Het is helaas een feit, de witte motorola modem werkt dus NIET met Macintosh computers tenzij je er een router tussen hangt of iets van een LPT geval ergens invuld (ik heb maar niet verder gevraagd).

Dit is dus absoluut niet waar!

Heb zelf hetzelfde witte Motorola modem met @Home (zie aantal posts naar boven) en dan werkt ie op een Mac prima!!

Ethernetje inpluggen, DHCP aanzetten, client ID instellen en gaan met die Chiquita banaan (is dat reclame??:P )

Bijdrager
    erwin

Dit klopt ik ken verschillende mensen met @home en een surfboard modem en dat werkt als een trein.
    Het heeft alleen betrekking op de casema(wanadoo) internet aansluiting.

Bijdrager
    maceddy

Ok,

maar dan ligt het dus niet aan het modem (hardware) maar aan de kant van Casema lijkt mij….

Bijdrager
    mdd

Is die client id niet he mac adres van je netwerkkaart?

Bij de meeste providers kijkt het kabelmodem naar het mac adres van je netwerkkaart.

Als je dan een andere computer eraan hangt met een andere netwerkkaart komt het mac adres niet meer overeen met die in je kabelmodem staat.

Bij de ene provider is het voldoende om even het kabelmodem aan en uit te zetten (Multikabel/Quicknet bijv.). Bij de andere moet je je weer opnieuw registeren op de website van je provider (Chello bijv.).

Zelf heb ik nu nog Quicknet met een Motorola Surfboard. Bij de aanvraag kon ik netjes opgeven of ik een mac of pc had. De monteur vroeg zelfs of ik het kabelmodem op de mac wou of op mijn (toenmalige) pc.

Maar binnenkort is mijn Demon ADSL opgeleverd. Heb je tenminste 512 KB Upstream i.p.v. 128 bij Multikabel.

Bijdrager
    erwin

Het ligt ook niet aan het modem, maar aan Casema. Het enige wat zij doen een heel veel adverteren en mooie praatjes verkopen. Vooral aan mensen die leek zijn op dit gebied en die daarna met een kluitje het riet in worden gestuurd. De consumentenbond heeft ook al een keer aan de noodrem getrokken en het zal me niets verbazen als ze dit weer doen.

Maar waar het omgaat het is dus mogelijk om een surfboard modem i.c.m casema internet aansluiting aan een mac te hangen, maar dan heb je wel een router nodig. Vaak staat er op de site van fabrikant die de router verkoopt wat de instellingen zijn om alles aan de praat te krijgen.

Het kabelmodem kijkt niet naar het mac adres van je netwerkkaart als het een internet aansluiting van casema betreft.

Bijdrager
    Convicted

Jammer maar bij casema is alles toch iets anders dan bij @home blijkbaar want volgens de helpdesk werkt het gewoon niet.
    De Com21 modem (zwart) doet het gewoon wel.

Wanadoo/casema heeft inderdaad een erg prettige reputatie en hoewel het het afgelopen jaar nog best meeviel gaat het nu plotseling weer helemaal bergafwaarts. Daar heb ik dus geen zin meer in want in tegenstelling tot de rest van de familie ben ik in verband met mijn opleiding erg afhankelijk van de provider. Alle communicatie gaat tegenwoordig via e-mail met mijn school. Overigens hoorde ik dat nog wat meer mensen in mijn omgeving internet bij wanadoo afzeggen en dan vervolgens geen enkele reactie krijgen.
    Misschien een beetje erg druk met al die mensen die het afzeggen?

Ondertussen kijken we hier naar wat voor kosten het met zich mee kan brengen als we naar Demon overstappen want er zal toch wel een aparte telefoonlijn naar boven moeten getrokken. Een Wireless router is natuurlijk een optie maar ik denk dat ie het toch echt net niet trekt door 2 verdiepingen en muren heen te verbinden en dan nog te bedenken dat er dan nog een Wireless Access Point bij moet want veel zin heb ik niet om mijn 10/100 HUB en 100 Mbit netwerk te vervangen want het is wel zo lekker met grote datatransfers.
    Wireless is mij toch net iets te duur voor zo’n geintje.

Bijdrager
    mdd

Wat voor kabel heb je naar boven lopen?

Als dat een utp kabel is, kan je je adsl splitter + adsl modem (ethernet) in de meterkast aansluiten en je utp kabel vanaf je adsl modem naar je mac laten gaan.

En wie zei dat ADSl niet over kabel kon?

Komt van http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/812456/10

:D

Bijdrager
    Convicted

een telefoonlijn gaat tot de 1ste verdieping, op dit moment zit de kabel modem op een coax aansluiting. Vanaf de eerste verdieping loopt er vanaf de router een ethernet kabel naar een hub naar de 2e verdieping, daar is vervolgens alles nog verder verdeeld.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.