19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Anoniem

Dit was een domme vraag

Dit was volgens een van de mede-OMT-ers een erg domme vraag. Ik heb ‘m dus maar weggehaald om verdere ergernis te voorkomen.

Bijdrager
    surrelmar

Ik weet niet waar je kijkt, maar in de kolom ‘Failed’ staat bij elke waarde: Never.
    Er zijn dus geen fouten.

Moderator
    Night

Het is inderdaad een counter, maar geen graadmeter voor evt. fouten.

Als je de moeite had genomen om eens in de handleiding te duiken, zou je erachter zijn gekomen wat e.e.a. nu ècht betekend:

Q.WHAT ARE THE DIFFERENCES BETWEEN THRESHOLD, WORST, VALUE, AND RAW NUMBERS IN THE ATTRIBUTES WINDOW, AND WHY DO SOME ATTRIBUTES SHOW A SUPER HIGH VALUE, LIKE 426900000?

A. The raw number is the actual, real value of the attribute. How the drive measures it is up to the manufacturer. Some put the data in a human readable format (for example, 50 in Temperature Celsius for 50 degrees Celsius), while others have a proprietary format for the data, which may be display as an extremely high number. This varies for each attribute, some are human readable, some are not. So if a number is unusually high, it’s possibly not a human readable number. So how does one figure out if an attribute is okay if the raw number is in a proprietary format?

Well, that’s where the other three numbers come in: “threshold”, “worst”, and “value”. “value” is the normalized equivalent of the raw data, converted internally to a number between 0 and 255 and displayed. The manufacturer defines a threshold number against which the “value” is compared, and if the “value” drops below that threshold, SMART reports that attribute as FAILING_NOW, and sets the overall health as FAILED. That is how SMART determines the status of the drive. Sometimes the “value” falls below the “threshold”, but then rises again. This is shown as an In_the_past failure, and SMART Utility marks this as a FAILING status. The final number, “worst”, shows how low the value actually got. This is probably the best way to tell just how bad the raw number is. If it is close to the threshold, the drive may be failing.

Of wil je nu ook nog een Engels-Nederlands woordenboek?:p

Anoniem

Sorry, maar ik ben geen techneut. Daarom stel ik ook mijn vraag op dit forum. Op OMT had ik kunnen weten dat ik een reactie als hierboven zou krijgen. Dom, dom, dom van me. Toch maar weer m’n vragen voortaan stellen op Macfreak.nl

PS. De quote uit de handleiding zegt me nog niks..

Nou wacht, beter nog. M’n vraag is inderdaad zo dom, dat ik hem gewoon maar weg haal. Dank je.

Moderator
    Mac Daddy

[mod name=Mac Daddy url=/profiel/mac-daddy] Hmm. Spijtig om dit te lezen THX-1138. Ik ben bang dat ik je niet kan helpen, maar als ik het goed begrijp, kunnen de reageerders dat wel.

[mod name=Mac Daddy url=/profiel/mac-daddy] Kunnen we dit topic nog terugdraaien en THX-1138 wel goed helpen? Zo ja. Dan haal ik met alle liefde de originele openingspost weer terug.

Bijdrager
    koen

Ik ben nu wel benieuwd wat de vraag was:razz:

Moderator
    Strifer

Het ging over een bepaalde hoge waarde in SMART utility die de TS zorgen baarde. Daar werd een vraag over gesteld.

Bijdrager
    Haike

Domme vragen bestaan niet, als je niks vraagt, kom je niet verder en blijf je onwetend, dat lijkt me veel lastiger.

Degene die zijn oordeel klaar heeft over het feit dat jij een domme vraag stelt, is er denk ik sterk bij gebaat om zichzelf eens lang in de spiegel aan te kijken, en een oordeel te vellen over zichzelf en niet over een ander…

Dus komop met die vraag…:wink:

Bijdrager
    daanclasener

maar ts heeft wel gelijk.. er word af en toe wel erg lullig gedaan, niet iedereen is even goed met hun mac of welk apparaat dan ook.

Bijdrager
    coupje

Ik mag alvast niet klagen. Massa hulp gehad en heel erg blij met wat ik al heb bijgeleerd. We kunnen maar leren goeie Apple gebruikers te worden.

Dus hier een tevreden dommerik;-)

Bijdrager
    RamonV

Ervaring Daan? :crazy:

Bijdrager
    daanclasener
    coupje op 05 november 2012

Ik mag alvast niet klagen. Massa hulp gehad en heel erg blij met wat ik al heb bijgeleerd. We kunnen maar leren goeie Apple gebruikers te worden.

Dus hier een tevreden dommerik;-)

ben het met je eens, over het algemeen word iedereen goed geholpen, maar af en toe zie ik topics voorbij komen waarbij de ts gewoon afgekat word.

Anoniem

Waar is dit forum anders voor?

Bijdrager
    Ruben

Inderdaad een beetje lullig om mensen af te zeiken die iets minder weten dan jijzelf. Al net zo lullig als antwoorden: “Als je even op Google had gezocht…”. Als je alles op Google moet zoeken of eerst complete handleidingen door moet werken kan dit forum net zo goed worden opgedoekt. Een forum is er juist voor snelle antwoorden van mensen die er toevallig iets meer van weten zonder zelf op zoek te moeten naar iets waarvan je soms niet eens exact weet WAT je nou eigenlijk moet zoeken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat duivelse programma (SMART utility) maakt geregeld heel wat ‘slachtoffers’. Als het nu ook nog eens een betrouwbaar programma was, maar dat is het niet. Dit programma zegt geregeld “failing” terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. (zie mijn eerste post in die link)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Waar zag ik deze ook al weer???

“DOMME VRAGEN BESTAAN NIET, WEL DOMME ANTWOORDEN…!!!!!!!

Bijdrager
    daanclasener
    RamonV op 05 november 2012

Ervaring Daan? :crazy:

nee.. ik ben altijd goed geholpen:D

Bijdrager
    MacAanZee

Geen enkele vraag is dom. Er zijn wel simpele vragen en meer (technisch) gecompliceerde. Zelf ben ik ook absoluut niet technisch – daarom weigerde ik vroeger ook met die rare MSDos computers te werken. Al die rare commando’s, daar begreep ik geen hout van:). Sinds mijn kennismaking met een leuk klein Apple Powerbookje begin jaren negentig – waarvan de werking in interactief stripverhaaltje werd uitgelegd – werk ik nu al 20 jaar met veel plezier op Apple computers (en andere Apple spullen). Ik heb op dit forum al heel veel “domme” vragen gesteld. Dingen die ik niet begreep of kon vinden, problemen die ik niet kon oplossen etc.
    Dat is ook één van de belangrijkste functies van dit forum! Meestal ben ik heel goed en heel snel geholpen – ook met grote problemen, waardoor ik veel geld heb uitgespaard. Er zijn altijd wel van die types die gaan lopen teuten. Gewoon niet op letten!

Moderator
    Pete.Z

Tja, dit past nu meer in de OMT sectie, en dient geen enkel doel meer als vraag, op slot dan maar.

Mocht THX-1138 toch graag dit topic weer oppakken en heropend zien, stuur even een PB naar een moderator en we regelen het.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.