11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    thkremers

iMac en beamer

Hallo,

Ik heb al een poos rond gezocht op het forum voor mijn probleem maar hieruit heb ik de oplossing nog niet kunnen vinden. Ik heb een redelijke ervaring met een Macbook en dus met MAc zelf. Bij mijn eigen macbook pro is het geen probleem om een beamer aan te sluiten dat is inpluggen en dan werkt alles. Op een iMac moet dat blijkbaar anders werken. Ik heb een iMac 24″ uit 2008 als het goed is. Hier op staat Leopard (geen snow leopard).

Ik sluit alles aan en het laatste wat ik aansluit is het verloop kabeltje van vga kabel naar de iMac, als deze erin zit loopt de mac ineens vast. Hij doet niks meer en na 20 min komt er eindelijk beeld via de beamer en weer via de iMac.

Als je tussendoor het verloop kabeltje uit de mac haalt, zie je het blauwe scherm. (wat vaak zegt dat hij de instellingen veranderd om de beamer in gebruik te nemen). Als het verloopkabeltje tijdens het blauwe scherm weer terug geplugd wordt, doet de beamer het soms wel en soms niet. Ik weet dat de beamer goed is en dat t eigenlijk aan de iMac ligt.

Is er iemand die mij kan helpen hiermee?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Waarschijnlijk je grafische kaart aangezien je alleen maar in dit geval last hebt van crashes. Anders had ik het op het RAM geheugen gegooid…

Begin eens met een hardware test vanaf de DVD. En misschien dat je hier nog wat wijzer van wordt: http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-536970.html

Bijdrager
    thkremers

Als ik alles aansluit voor dat ik de mac aanzet duurt het 6 min om op te starten en dan doet de beamer het direct mee.

Als het aan de grafische kaart ligt dan zou hij toch nooit beeld geven via de beamer of begrijp ik dat verkeerd?

Hardware test staat die bij de installatie schijf erbij?

Bijdrager
    thkremers

Beamer is btw van Toshiba

Bijdrager
    Oppie

Doe het eens in een schone (nieuwe) gebruiker…

Bijdrager
    johnkeates

Lijkt me een software probleem. Misschien dat je software gebruikt die met de videohardware rommelt?

Bijdrager
    thkremers

@johnkeates,

Dit zou goed het probleem kunnen zijn, de computer staat in een ruimte waar veel studenten projecten doen en ook veel installeren. Dit staat niet bij Applications, maar miscchien wel in de bibliotheek van de computer, is er een manier dat ik hier achter kan komen?

Bijdrager
    johnkeates

Hier is wat je zo even 1-2-3 kan doen:

1. PRAM/SMC reset + Safe boot => Dit om configuratie in de hardware uit te sluiten, en configuratie door 3rd party extensies en startup items ook niet te activeren

2. Opstarten van installatie media, en dan beamer aansluiten

3. Linux Live CD gebruiken, als dat probleemloos werkt, weet je dat het aan de Mac OS X installatie ligt.

De iMac zou je kunnen beheren met lockdown, of MCX (managed client environment – systeembeheer in netwerken) zodat studenten niet met het systeem zelf kunnen rommelen.

Als laatste optie kan je een time machine backup maken, en dan even een format & reinstall doen.

Dit is allemaal niet om het probleem op te lossen, maar om een diagnose te maken:)

Bijdrager
    thkremers

Ik snap het dat het geen directe oplossingen zijn, maar als ik op die manier wel het probleem kan vinden dan is dan is het de moeite waard!

Ik ga het proberen, weet nog niet wanneer ik dat precies kan doen, maar zal mijn bevindingen laten weten zodra ik het geprobeerd heb.

Alvast bedankt

Bijdrager
    Oppie

Hee, vergeet nou niet die schone gebruiker tip; daarmee haal je in ieder geval rommel uit de gebruikersomgeving mee weg.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Inderdaad!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.