12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

iMac early 2009 2,66Ghz 24": betere videokaart mogelijk?

Is het mogelijk om in een iMac 24″ 2,66 Ghz (early 2009) een betere videokaart te plaatsen ipv de standaard GeForce 9400M?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Technisch gezien wel, aangezien de GPU op een MXM-kaart gemonteerd zit. Maar ik denk niet dat je er veel snelheid mee wint aangezien je toch op aan Apple-compatible MXM-kaart bent aangewezen, en die zijn niet al te krachtig. Overigens zit er alleen een MXM-slot op de mid-range en high-end versie van de 24″, niet op het instapmodel.

Bijdrager
    avanti

mmm… da’s jammer. Maar is daar goed mee te werken met Photoshop?
    In vergelijking met een Power Mac G5 (PowerPC 970 “G5″ processor) 2003!! met een videokaart NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra is een iMac 24” 2,66 Ghz dual 2 core Intel een stuk sneller en krachtiger?
    Met andere woorden, is dat toch een flinke stap voorwaarts? Er worden wel Photoshop layer bestanden op bewerkt.

Bijdrager
    Maverick9898

Volgens mij maak je bij Photoshop sowieso niet erg veel gebruik van je video-kaart. Dat is vooral processor en RAM die daar de dienst uitmaken;).

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je zal er zeker op vooruit gaan. Niet alleen om de nieuwe grafische kaart, maar voornamelijk vanwege de de x86-architektuur. De Intel processor in die iMac is vele malen krachtiger dan de beste 2.0GHz dual G5 (beste wat je in 2003 kon krijgen). Naar mijn idee is Photoshop meer een CPU-applicatie, dus dat zit wel goed.

Bijdrager
    ameal

Geloof me, die 24″-ers zijn prima om mee te Photoshoppen. Nooit problemen mee gehad en dat grote scherm alleen al is geweldig.
    Vettere grafische kaarten zijn eerder nodig voor high-end spelletjes dan voor Photoshop. En voor zulke zware spelletjes kun je toch beter een windows bak gebruiken.

Of vloek ik nu in de kerk?

Bijdrager
    Maverick9898

Je kan ook Windows op je Mac installeren:P. Dan vloek je zeker niet in de kerk;). Zo doe ik het in ieder geval met games! Werkt prima!

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

9400M is niet te vervangen, is namelijk chipset met geïntegreerde VGA

Bijdrager
    ameal

I stand corrected:-)

Ik gebruik voor veel games trouwens wel degelijk een pc omdat je een iMac gewoon niet kunt opvoeren tot het niveau waar ik hem wil hebben. Hoe dan ook – voor Photoshop e.d. is zo’n iMac een prima ding, grafische kaart or no.

Bijdrager
    G-Force
    Waffle op 18 april 2011

Technisch gezien wel, aangezien de GPU op een MXM-kaart gemonteerd zit.

9400M zit niet op een MXM-kaart, is geïntegreerd in de northbridge.

Verder is de 9400M is veel beter dan een FX 5200.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

9400M zit alleen in de 20″. Er zit standaard en GT120 in de 24″, met de mogelijkheid voor een GT130 of een Radeon HD 4850. Die zitten dan weer wel op een MXM-kaart.

Bijdrager
    avanti

de 9400M zit ook standaard in de 24″ 2,66. De GT 120 zit helaas alleen in de snellere versie.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.