12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Rub3n

iMac doet vreemd!

We hebben een probleem met een iMac 20″ uit 2008.

We hebben hier een iMac staan welke nogal kuren vertoond. Na het installeren van enkele (zware) programma’s begon hij raar te doen. En was er niet meer op te werken. Vervolgens hebben we getracht Lion opnieuw te installeren (lag eigenlijk al in de planning, iMac is tweedehands overgenomen).

Dit ging echter niet, toen heb ik middels schijfhulpprogramma een controle uitgevoerd. Hier kwam uit dat de “nodestructuur” niet goed was. Vervolgens de schijf herstelt. En later nog geformatteerd om zo met een schone Lion installatie verder te kunnen.

Dat installeren lukte telkens niet, met verschillende CD’s. Na de iMac open te hebben gemaakt, er een paar kilo stof uit te hebben gezogen kwam de iMac met succes door de installatie (Leopard). Vervolgens een nieuwe Lion CD gebrand (van een gekocht exemplaar uit de Mac App Store). Deze werkte wel, de andere was toch beschadigd.

Nu zit er Lion op. Mail, Safari en Photobooth etc. werkt wel redelijk. af en toe het regenboog wieltje. Maar er is (redelijk) mee te werken.
    Vervolgens Photoshop geïnstalleerd. Ging prima, kon ik opstarten en een (grote) .psd openen. Vervolgens de stap gemaakt om ook InDesign en Acrobat te installeren. Ging ook goed. Maar na het opstarten van InDesign begon hij weer te bevriezen en het regenboogewieltje kwam telkens weer terug.

Er is gewoon duidelijk IETS mis met de iMac. Software-matig zal het niet echt zijn. Denken wij.

Nou heb ik de boel eens vergeleken met mijn eigen iMac. En in iStat menu’s zien wij 1 HEEL groot verschil.
    Bij “Voltages” zien we bij de ene bij “12V SO” 0.01V staan en bij de andere (probleem-mac) 12.15V. Kan het zijn dat er stroom lekt ofzo?

Zie bijgevoegd screenshot.
    We zitten een beetje met de handen in het haar en beroepen op jullie behulpzaamheid!:)
    Maandag moet de iMac eigenlijk gebruikt worden.

Rood = KAPOET

Bijdrager
    iNicky

12.15 Volt waar die 12 moet zijn is toch prima? Maar is misschien een rammetje defect? 1,5 Ampere is tikkie veel:grin:

Bijdrager
    Rub3n

Zoals jij het brengt heeft iMac #1 dus te weinig voltage door 12V SO? (iMac #1 draait perfect h├ę! :p)

Wat is ├╝berhaupt 12v SO?

Bijdrager
    taxandria

Spotlight >> Activiteitenweergave..

Hoeveel beschikbaar Ram zie je?

Bijdrager
    Haike

Het lijkt me ook meer een kwestie van geheugen capaciteit…

Bijdrager
    banditbiker

Even een vraag terzijde, waar zijn die screenshots van gemaakt?

Bijdrager
    stavos
    Rub3n op 10 februari 2012

En in iStat menu’s zien wij 1 HEEL groot verschil.

http://www.islayer.com/apps/

Moderator
    Mac Daddy

Ik ben ook benieuwd naar de specs van beide Mac’s. Een beachball duidt vaak op te weinig ram. Gezien je zelf eerst de machine opnieuw hebt geinstalleer vanaf een lege HDD, lijkt mij dat ie goed moet moet werken. De installaties gaan goed. Indesign en Acrobat staan er nu ook op? Dat kan ik namelijk nog niet uit het verhaal halen.

Je zegt dat de iMac flink wat stof had en dat je dat hebt weggezogen. Hoe voorzichtig heb je dat gedaan? Je kan namelijk met een beetje stofzuiger je fans al beschadigen. Het lijkt mij niet dat daar het probleem zit, maar heb je daar op gelet?

Ik denk zelf ook aan een gebrek aan RAM, maar dan zullen we toch eerst moeten weten wat er nu in zit en wat er in die andere zit? Welke modellen ze beide zijn, etc.

Bijdrager
    INCTRL

Riekt naar een SWAP probleem.

Moderator
    unSOUND

Het riekt gewoon als een kapotte harde schijf.

Bijdrager
    INCTRL

Dit is geen fysiekprobleem.

Bijdrager
    uhuburu

Ik zou nog eens goed kijken naar de suggestie van iNicky en de vragen van taxandria en Halke. SO staat voor Small Outline, waarachter je “dual inline memory module” moet denken. En dat is/zijn je SO-DIMM geheugenplankjes. Kijk hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dual_in-line_memory_module

En een Mac met defect geheugen performt zeer traag of zelfs niet!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.