7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Frommie

iMac crasht en geeft hard geluid

Sinds een tijdje heeft mijn iMac vervelende problemen.
    Als ik met (grafisch zware) animaties bezig ben, loopt mijn computer vast en komt er en heel hard geluid uit de speakers.
    Dit geluid is oorverdovend hard en kan ik niet dempen.
    Het geluid kan ik moeilijk omschrijven, maar het doet me denken aan het ouderwetse modem geluid.
    Eerst had ik het vermoeden dat het aan het stroomverbruik lag, teveel usb poorten aangesloten, maar dat was niet het geval.
    Het maakt ook niet uit hoelang de computer aan staat, omdat 10 minuten na het opstarten ook vast is gelopen.

Daarnaast heb ik ook een probleem met een tweede soort van vastlopen.
    Plotseling vastlopen en gelijk op grijs apple scherm schieten, waarna deze zichzelf opnieuw opstart.

Info iMac:
    27-inch, eind 2009

Processor: 3,06 GHz Intel Core 2 Duo
    Geheugen: 12 GB 1067 MHz DDR3
    Videokaart: ATI Radeon HD 4670 256 MB
    Serienummer: W89525JP5PE
    Software: OS X 10.9.1 (13B42)

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen of tips geven waaraan het zou kunnen liggen?

Bijdrager
    1984

Kijk eens in dit topic : Onvoorspelbaar vastlopen
    lijkt het geluid hier op ? : .https://www.youtube.com/watch?v=84KpfpjUd24

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Deze doorgaans keiharde ‘beep’ geluiden slaan meestal op een (ernstig) probleem met het RAM. Dat verklaart ook gelijk het vastlopen en spontaan opstarten.

1 beep = no RAM installed
    2 beeps = incompatible RAM types
    3 beeps = no good banks
    4 beeps = no good boot images in the boot ROM (and/or bad sys config block)
    5 beeps = processor is not usable

Bijdrager
    SunKeeper

Ik vraag me nog steeds af waarom dat geluid zo hard moet.

Als je dit op een druk kantoor hebt, of het hele gebouw komt kijken wat er aan de hand is, of iemand verwart het met het brandalarm en zet de evacuatie in gang.
    Brandweer: ” Wat is er eigenlijk aan de hand?
    Jantje: ” Ow niets, het RAM in mijn Mac ging kapot. :-D

Bijdrager
    Obi

Mogelijk dat met ‘Apple’s Hardware Test’ een probleem kan worden gevonden.

http://support.apple.com/kb/ht1509

Het programma ‘etrecheck’ geeft uitgebreide informatie over je mac, geĂ¯nstalleerde systeem software
    en hardware maar ook wat niet gebruikt wordt.

http://www.etresoft.com/etrecheck

Soms is een reset van het zgn ‘PRAM geheugen’ voldoende om bepaalde hardware
    problemen op te lossen.

Bijdrager
    Frommie

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor mijn late reactie, ik kreeg geen melding dat er nieuwe berichten waren geplaatst.

De geluiden die mijn Mac maakt zijn niet te vergelijken met het geluid uit de YouTube film.
    Het is geen beep maar echt een soort van harde ruis en piepjes tegelijk, rommel dus.

Ik heb ook al een Hardware Test willen uitvoeren, maar hier is iets raars mee.
    Zoals in de beschrijving van de website staat, moet ik de computer opnieuw opstarten en voordat het grijze scherm komt de D-toets ingedrukt houden.
    Wanneer ik deze toets ook indruk en hoe lang ik dat ook doe, de Hardware Test wordt niet gestart.
    De computer gaat namelijk gewoon verder met opstarten.
    Ik heb op internet gezocht naar dit probleem, maar kon hier geen informatie over vinden. Het lijkt alsof de test niet is ingeschakeld of iets dergelijks.
    Ik ben namelijk wel erg benieuwd welke resultaten er uit de test komen.
    Weet iemand misschien waardoor de test niet geactiveerd wordt?

Daarnaast ga ik nu Etrecheck proberen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je hebt het misschien zo te zien niet helemaal goed gedaan, want als het goed is, heb je bij je Mac ook die grijze DVD’s gekregen. Op de tweede daarvan staat ook de HT, dus probeer het eens op de ‘ouderwetse’ manier door de DVD er in te doen en met de ‘D’ toets op te starten. Macs geleverd met zo’n DVD moeten volgens mij opgestart worden met de DVD er in en Macs die zonder waren geleverd (dus met 10.7 of hoger) doen het ook zonder die DVD.

Het geluid wat je beschrijft is mij onbekend. Je hebt dus best kans dat er iets aan de hand is met de hardware want dergelijke harde ruis hoort natuurlijk nooit uit een computer te komen. Als de HT niets oplevert, start dan eens op met cmd-V of cmd-S ingedrukt. Je krijgt dan een zwart scherm met witte tekst die eindigt in een lege command-line waar je dan ‘reboot‘ (plus return) moet intypen in het geval van cmd-S en als alles goed gaat loopt cmd-V gewoon door naar je blauwe scherm.

Maar gaat er iets mis, dan eindigt het opstarten in een regel met een foutmelding…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.