13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    AppleAddicted

iMac camera-RAW probleem.

Hallo beste forum leden

Al enige tijd heb ik last van het volgende probleem.
    Namelijk dat mijn iMac zeer traag wordt tijdens het gebruik van camera-RAW.
    Bijvoorbeeld bij het gebruik van het penseel gereedschap, deze loopt dan heel erg traag achter mijn muisaanwijzer.
    Ik zou graag willen weten wat ik hier aan kan doen, is het een kwestie van extra geheugen of is het de processor die het niet aan kan?

Programma’s die tegelijkertijd draaien zijn:
    Adobe bridge
    Adobe Photoshop
    Spotify
    Camera-RAW

Wat ik zelf al geprobeerd heb is het volgende:
    iMac volledig gewist en schoon geïnstalleerd (draait nu op Mavericks)
    cache gewist van Adobe bridge

Ook heb ik een aantal print-screens gemaakt van de activiteitenweergave terwijl ik een foto aan het bewerken ben ik camera-RAW.

iMac info

CPU

Geheugen

Schijf

Bijdrager
    mtooster

Het is je processor zo te zien.
    Ben je toevallig grotere RAW bestanden gaan bewerken sinds je er last van hebt? Of andere versies van Camera-RAW of Photoshop?

Bijdrager
    AppleAddicted

Ben je toevallig grotere RAW bestanden gaan bewerken sinds je er last van hebt?

Nee, bestands-grote is eigenlijk altijd wel gelijk gebleven. En ik heb door de jaren heen verschillende versies van camera-RAW en photoshop gehad.
    En eigenlijk allemaal met hetzelfde probleem.
    Ook heb ik gehoord dat de processor best mag pieken, maar goed zeker weten doe ik het niet.

Bijdrager
    Dick de Roos

Zo te zien wordt er veel CPU gebruikt door Photoshop. Wat werd er op dat moment gedaan met Ps?
    Bridge is naar mijn ervaring ook een log programma, dat veel CPU vraagt (zie ik niet op de screenshots).
    Beiden open, met (het lijkt veel, maar is in dit geval dus te weinig) slechts 6 GB geheugen, zal de computer vertragen, omdat veel/alles via de HD gaat.
    Mijn advies: zorg dat je meer geheugen installeert.
    Ik heb 12 GB op mijn iMac en dat werkt meestal goed met Ps, Bridge, Media Pro en Camera Raw gelijktijdig open.

Bijdrager
    AppleAddicted

Zo te zien wordt er veel CPU gebruikt door Photoshop. Wat werd er op dat moment gedaan met Ps?

Op dat moment was ik met het penseel gereedschap bezig in camera-RAW.
    Wel zie ik heel vaak in het activiteitenweergave, dat er behoorlijk veel geheugen gebruikt wordt door bridge soms wel meer dan 1gig.
    Wat ik hier helemaal vreemd aan vind is dat ik dan helemaal niet bezig ben in Bridge.

Bijdrager
    Dick de Roos

Nee, dat kan zijn, maar ook als Bridge niets doet, gebruikt het programma al gauw 500 MB geheugen.
    Bridge hier gebruikt nu 770 MB geheugen (met slechts 450 foto’s).
    En Photoshop gebruikt 470MB geheugen. Met een leeg scherm!
    Geen idee trouwens wat die “Kernel Task” bij jou is.

Bijdrager
    AppleAddicted

Geen idee trouwens wat die “Kernel Task” bij jou is

Dar heb ik inderdaad ook geen idee van, maar het schijnt een OSX Mavericks issue te zijn.
    Maar wat betreft het CPU gebruik, is dat normaal?

Bijdrager
    mtooster

Niets mis met de hoeveelheid geheugen in je Mac.
    Zoals je kunt zien wordt niet alles gebruikt, en is het zelfs nog niet nodig geweest een gedeelte van het geheugen te comprimeren. Laat staan dat er al iets in de swap-file is geschreven.
    Dat kernel-task veel geheugen inneemt is inderdaad normaal. Hoe meer ram er beschikbaar is hoe meer er gebruikt zal worden.

Het is puur de processor waar je op zit te wachten als je een bewerking uitvoert.
    Ik werk nooit met photoshop, maar ik kan me voorstellen dat er een voortgangsbalkje zichtbaar is als je een effect toepast.

Kijk op dat moment nog eens bij de schijfactiviteit hoeveel er op dat moment geschreven of gelezen wordt.

Bijdrager
    AppleAddicted

maar ik kan me voorstellen dat er een voortgangsbalkje zichtbaar is als je een effect toepast

Nee, er is dan niet zo’n voortgangsbalkje. Omdat het een bewerking is die direct zichtbaar is.
    Je moet het zien als een schilder beweging, maar dat het niet direct zichtbaar is. Dat laat dus op zich wachten.
    Ik dacht er uit te zijn met extra geheugen, gelukkig heb ik het nog niet besteld. Maar goed als het de processor is wordt het wel een duurder grapje.

Bijdrager
    Wolves

Is dit probleem ooit opgelost? Ik loop al jaren tegen hetzelfde probleem aan en heb op aanraden van mensen hier op het forum meer geheugen geplaatst. Ik heb nu 32 GB en loop nog altijd tegen het probleem aan om gek van te worden!

Bijdrager
    TheBigZ

mtooster heeft gelijk; de processor (dual-core, geen HT) is hier de bottleneck, niet het geheugen.
    http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-2-duo-3.06-27-inch-aluminum-late-2009-specs.html

@Wolves
    : welke Mac heb jij?

Bijdrager
    Wolves

Ik heb een Mac Pro, medio 2010:

2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon
    32 GB 800 MHz DDR3 ECC
    ATI Radeon HD 5770 1024 MB

En eigenlijk heb ik het idee dat er vanaf het begin iets niet goed functioneert…
    Na net nog een tijd zoeken in Photoshop, begin ik het idee te krijgen dat mijn videokaart misschien niet goed functioneert.
    Ik heb de GPU ondersteuning uitgevinkt en toen ging het weer iets beter en volgens Adobe zou dat duiden op een niet goed werkende videokaart.

Geblokkeerd
    Carp

@Wolves, ps bericht gestuurd!
    Dit zijn idd CPU zware taken en jouw quad core heeft ook moeite dat bij te benen, voor jouw model zijn er genoeg CPU upgrades mogelijk trouwens!
    32Gb Ram helpt wel, maar uiteindelijk is ook hier de CPU de bottleneck.
    Ik ben ook geen fan van je GPU, tijd om daar ook eens iets anders voor te vinden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.