15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    QSD

iMac blijft op grijs scherm hangen…

Hallo,

Ik heb al gezocht op het forum, blijkbaar komt dit nogal voor dat grijs scherm.
    Nadat ik een tweetal weken geleden dat probleem voor had van die vreemde programmaatjes die toegang vroegen naar mijn netwerk en de klok die terug in de tijd werd geslingerd (wat door de hulp van dit forum werd opgelost) kom ik nu dit tegen.
    Zou het een met het ander te maken hebben ?
    Moet zeggen dat ik de laatste weken wel problemen had met mijn cd/dvd lezer. Hij bleef precies zoeken en wierp dan de schijf uit. Op mijn kleinere mac werd de disc dan wel gelezen dus kon het niet aan de cd of dvd liggen.

Wat heb ik al gedaan (gelezen op items van dit forum) :
    * gestart met indrukken van shift : geen resultaat
    * gestart met indrukken van command + V : idem
    * gestart met indrukken van S : idem (wel een zwart scherm met allerhande info waar ik geen raad mee weet natuurlijk)
    * pram gedaan : ook geen resultaat

Met de verhuis vorig jaar heb ik echter mijn opstartdvd van mijn Snow Leopard verkeerd gelegd en vind hem nu niet terug. Wel heb ik nog opstart dvd’s van 10.5 uit 2007. Zou ik met deze verder kunnen ?

Daarnaast beschik ik nog over een iMac met 10.6.8 op (helaas geen dvd want via de mijne die nu zoek is upgegrade) maar met een kleinere HD van 160 GB. Ik heb echter het dubbele staan op mijn nu haperende grote mac. En de gepaste kabel met oude FireWire naar nieuwe FireWire. Ik heb ergens gelezen dat je de haperende mac kunt bekijken via een werkende mac maar vind die link natuurlijk niet terug.

Wie kan mij verder helpen ?

Bedankt.

Geblokkeerd
    Bento

Wel heb ik nog opstart dvd’s van 10.5 uit 2007…

Daar staan in ieder geval wat hulpprogramma’s zoals Schijfhulpprogramma op die je kunt gebruiken lijkt me.

Bijdrager
    jostakroost

Dag,

Bedoel je dit:

http://support.apple.com/kb/HT1661?viewlocale=nl_NL

“Gebruik van en probleemoplossing voor FireWire-doelschijfmodus”

Bijdrager
    SunKeeper

Dus: (even samengevat)
    Je sluit de kabel ertussen aan, en dan zet je eerst de werkende Mac aan.

Daarna zorg je dat je de volgende dingen aansluit op de haperende Mac:

– Voedingskabel
    – toetsenbord
    – FireWire-kabel
    – verder niets

Schakel de haperende Mac in, en houd dan de T-toets constant ingedrukt vanaf de BOINNGGG, (kan even duren, geduld!) totdat je in het groot het FireWire-logo op het scherm ziet komen, en de fans op volle kracht gaan. (normaal gedrag)

Dan kijk je op de werkende Mac, en daar verschijnt er na enige tijd een schijf bij. Dan kun je op de interne HD kijken van de haperende Mac.

Bijdrager
    QSD

@ Jostakroost : inderdaad, dat was het maar ik zie niets op de hostcomputer. Even verder gelezen en inderdaad, de manke computer was beveiligd met een wachtwoord. Dus hiermee kan ik niets aanvangen.

@ Bento : Wat de opstartschijf betreft : ik kan dus niets zien op de manke computer; wat doe ik ?

Geblokkeerd
    Bento

Uit mijn hoofd: C ingedrukt houden bij het opstarten.

Bijdrager
    QSD

Even gebeld naar mijn appleverkoper en die beweert dat zonder mijn originele opstartschijven het moeilijk wordt met andere schijven de mac wakker te krijgen. Blijkbaar zijn de opstartschijven gerelateerd aan het computernummer. Klopt dit ?

Is er dan echt geen manier om de mac tot andere gedachten te brengen en zijn wachtwoord te omzeilen ?
    Graag wil ik proberen de mac weer opgestart te krijgen of toch aan zijn harde schijf te kunnen. Ik heb nog wat foto’s gedownload na de backup van vorige week en wil nog proberen om deze niet te verliezen.

Met dank aan de pogingen van jullie.

Quinten

Bijdrager
    SunKeeper
    QSD op 28 februari 2012

Blijkbaar zijn de opstartschijven gerelateerd aan het computernummer. Klopt dit?

Ja.

Welk soort wachtwoord staat er dan op?

Alleen maar als FileVault stond ingeschakeld, kun je er echt niet meer bij. Zo niet, dan moeten er zeker nog andere manieren zijn. Eventueel op een Windows-machine aansluiten die de Mac OS Uitgebreid-partitionering kan lezen.

Bijdrager
    QSD

@ Sunkeeper : Wablief, mijn mac aan een windows-pc hangen ? Kan een andere mac dat dan niet, die uitgebreid partitionering uitlezen ?

Bijdrager
    QSD

Ik heb ergens gelezen dat je via het chassisnummer van je iMac nieuwe opstartschijven kunt vragen aan Apple.

Hoe gaat dat juist in zijn werk en hoeveel vragen ze daarvoor ?

Bedankt.

Quinten

Bijdrager
    QSD

Ja, de harddisc is om zeep.
    Deze avond de mac binnengedaan bij mijn reseller.
    Deze heeft met een controleprogrammaatje snel vastgesteld dat er niet veel meer aan te doen was.
    Dus een nieuwe HD komt erin.
    Zou toch niet mogen in een mac van amper 3 jaar oud…

Bijdrager
    AppleStef

Waarom niet? Een HD is een HD, het is niet dat Apple magische HD’s in de Mac’s stopt ofzo … Die dingen gaan gewoon vaak onverwachts stuk. punt.

Bijdrager
    SunKeeper

Backuppen, backuppen, backuppen…

Bijdrager
    QSD

Ja, gelukkig was mijn backup nog maar een weekje oud maar ondertussen heeft mijn grenzeloos vertrouwen in Apple toch maar weer eens een deukje gekregen… ik zeg wel, deukJE, want zal nog zo gauw mijn macje niet loslaten hoor…

Bijdrager
    AppleStef

Je bedoeld een deukje in je vertrouwen van HD’s? Met je Mac heeft dat niets te maken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.