13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    wdvretuow

iMac blijft na opstarten hangen op grijs scherm

Hoi,

Sinds vorige week wil mijn iMac niet of nauwelijks meer opstarten. Het begon toen ik hem (zeer voorzichtig) ergens anders heb neergezet. Bij het opstarten, na het apple logo met laadbalk, blijft het scherm grijs en wordt er niks geladen. Eerst dacht ik dat er dan toch iets los gegaan moest zijn en heb ik er een nieuwe harde schijf in laten zetten. Dit ook omdat ik jaren geleden al dit probleem met dezelfde iMac had.

In eerste instantie leek de nieuwe harde schijf te werken, maar een dag later kreeg ik toch weer een grijs scherm. Na het scherm een beetje te kantelen en opnieuw op te starten kwam ik soms wel weer bij mijn documenten maar nu blijf ik een grijs scherm krijgen.

Het is een aardig oud beestje, 5 jaar oud nu, sinds het vorige probleem is hij behoorlijk veel trager geworden.

Wat ik overigens wel merk (en ik weet niet of dat voor het vervangen van de harde schijf ook zo was) is dat ik mijn toetsenbord en muis wel kan zien bij het grijze scherm. Hij lijkt gewoon niet naar het opstarten te kunnen schakelen. Met de nieuwe harde schijf heb ik trouwens ook meteen een nieuwe installatie van Yosemite erop gezet en daarna een Time Machine backup terug gezet.

Wie heeft de gouden tip?!

Moderator
    Night

Start eens op met cmd-V ingedrukt gehouden en kijk of je rare meldingen tegenkomt:
    https://support.apple.com/nl-nl/HT201573

Bijdrager
    wdvretuow

Ik krijg een hoop tekst en daarna schiet hij weer door naar het grijze scherm.

Bijdrager
    fixar

Er is een flinke kans dat het hier gaat om een videokaart probleem…. Afhankelijk van type en bouwjaar is herstel daarvan of vrij kostbaar, of vrij zinloos, of valt het nog net onder een Apple reparatieprogramma waarbij Apple de kosten op zich neemt:

bijvoorbeeld deze:
    https://support.apple.com/nl-nl/HT203787

Bijdrager
    wdvretuow

Ik heb hem begin 2011 aangeschaft. Wat bepaalt of een nieuwe videokaart kostbaar is? En zijn er nog manieren waarop ik kan bevestigen dat het de videokaart is die dit probleem veroorzaakt?

Moderator
    Night

1) Probeer eens op te starten in Safe mode (shift toets ingedrukt gehouden tijden het opstarten) Lukt dit?

2) Probeer eens op te starten met cmd-R ingedrukt gehouden en voer de installatiestappen uit. Er wordt een nieuwe versie OSX geïnstalleerd over de oude versie heen, zodat je data behouden blijft.

Het probleem hoeft niet videokaart-gerelateerd te zijn aangezien je verder geen melding maakt van rare artefacten of strepen op het scherm.

Bijdrager
    wdvretuow

^ Ik wilde dit doen en zag opeens het opstartscherm al. Waarschijnlijk is hij, na heel lang op het witte scherm te blijven hangen (na het opstarten met cmd + V) toch doorgeschoten naar het inloggen. Nu ik hem aanheb durf ik hem eigenlijk niet nog een keer opnieuw op te starten. Of raad je me dat toch aan om te checken wat er aan de hand is?

Voor de goede orde; ik kan nu dus wel weer inloggen, heb niets vreemds gedaan om het op te lossen tussendoor.

Bijdrager
    madcat

tijd om een full timemachine backup te maken en alle belangrijke documenten veilig te stellen zou ik zeggen

Moderator
    Night

…en dan sowieso even de HDD checken (schijfbeheer), verder kun je ook even in Safe mode opstarten en daarna in gewone modus, de SMC en PRAM resetten.
    Als na deze stappen de lange opstarttijd aan blijft houden, eens een Etrecheck report plaatsen (even zoeken op google, downloaden en installeren).

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Night.

Bijdrager
    wdvretuow

^ Die backup heb ik, en na het plaatsen van de nieuwe HDD heb ik alles ook opnieuw geinstalleerd en de time machine backup terug gezet. Via schijfbeheer ook de HDD gecheckt, geen fouten.

Bijdrager
    madcat

Even de diagnostische/hardware test draaien.
    Als de diagnostische test ook niks bijzonders geeft, dan zou ik een herinstallatie van OSX adviseren

Moderator
    Night

+1

Bijdrager
    MrBelloNLD

indien videokaart een 1 gb model is, dan is ie zeer waarschijnlijk defect.

de 512 en 2gb modellen zijn beter

daar was een repair program voor: https://support.apple.com/nl-nl/HT203787 en soms is apple coulant, maar schijnt zich steeds stricter aan die 4 jaar te houden…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.