12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

    Bijdrager
    Frans

    Imac blijft hangen tijden opstarten

    Hallo,

    Mojave geïnstalleerd , in het begin had ik het idee dat alles prima functioneerde, echter de laatste tijd komt het regelmatig voor dat tijdens opstarten hij halverwege blijft hangen.

    Pas na uitschakelen kan ik hen uiteindelijk opstarten, het betreft een iMac retina, late 2015 in de standaard uitvoering dus met ouderwets HD

    Nu heb ik omdat ik binnenkort mij HD laat vervangen door een SSD een etre Check gedraaid, wat mij als leek geen bijzonderheden vertelt wat me wel opvalt is er bij de Virtual Memory information staat  Available Ram 3,10 GB, Free Ram 954 mb, Used Ram 4,90 GB, Cached Files 2,17 GB en Swap Uses 14 mb

    Graag jullie hulp over wat de oorzaak van het niet goed doorstarten kan zijn

    Alvast bij voorbaat dank

    Frans

     


    Moderator
    Night

    En waarom is dat RAM geheugen opvallend? Klopt dat niet met de daadwerkelijke hoeveelheid?


    Bijdrager
    Frans

    Het klopt met de daadwerkelijke hoeveelheid, maar nogmaals ik dacht dat het Cache redelijk hoog is maar dat heb ik mis schijnbaar.

    Heb jij dan enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van het niet goed opstarten?


    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Op welk scherm blijft hij hangen? Is dit vóór of na het verschijnen van het Apple logo of na het verschijnen van de desktop?

     

    Indien vóór het Apple logo: Mogelijk houdt een device de opstart procedure tegen. Start eens op zonder externe drives.

     

    Indien na het Apple logo maar vóór de desktop: Dit kan duiden op een corrupt systeem bestand.

     

    Indien na de desktop: Mogelijk gooit een recent geïnstalleerde niet compatible third-party roet in het eten.

     

    De mogelijkheden zijn eigenlijk legio, maar start eens op (eerst uitzetten) in de veilige modus (vrijwel direct na aanzetten de shift toets ingedrukt houden totdat het logo verschenen is). De hd wordt gecontroleerd en eventuele corrupte cache bestanden gewist. Start daarna gelijk normaal op (kan iets langer duren dan wat je gewend bent dus NIET te snel onderbreken tenzij je echt het idee krijgt dat de Mac weer hangt.)


    Bijdrager
    koen

    Nu heb ik omdat ik binnenkort mij HD laat vervangen door een SSD een etre Check gedraaid, wat mij als leek geen bijzonderheden vertelt

    Misschien dan toch maar even die Etrecheck log hier posten voor de kenners.


    Bijdrager
    Frans

    Hendrik,

    Bedankt voor de tip heb de laatste genoemde mogelijk uitgeprobeerd, hij starte daarna redelijk snel op.

    Post op verzoek van Koen voor de kenners de etreCheck  hieronder

    Alvast dank voor de hulp

    EtreCheck version: 5.0.7 (5A018)

    Report generated: 2018-10-26 22:30:55

    Download EtreCheck from https://etrecheck.com

    Runtime: 4:08

    Performance: Good

    Problem: Computer is too slow

    Major Issues:

    Anything that appears on this list needs immediate attention.

    More than one antivirus app – This machine has multiple antivirus apps installed.

    Minor Issues:

    These issues do not need immediate attention but they may indicate future problems.

    Out of RAM – This machine is running short on RAM and has a mechanical hard drive, reducing the speed of the virtual memory system.

    Unsigned files – There are unsigned software files installed. They appear to be legitimate but should be reviewed.

    Hardware Information:

    iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015)

    iMac Model: iMac16,2

    1 3,1 GHz Intel Core i5 (i5-5675R) CPU: 4-core

    8 RAM – Not upgradeable

    BANK 0/DIMM0 – 4 GB DDR3 1867  ok

    BANK 1/DIMM0 – 4 GB DDR3 1867  ok

    Video Information:

    Intel Iris Pro Graphics 6200 – VRAM: 1536 MB

    iMac 4096 x 2304

    Drives:

    disk0 – APPLE HDD HTS541010A9E662 1.00 TB (Mechanical – 5400 RPM)

    Internal SATA 3 Gigabit Serial ATA

    disk0s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB

    disk0s2 [APFS Container] 1000.00 GB

    disk1 [APFS Virtual drive] 1000.00 GB (Shared by 4 volumes)

    disk1s1 – Macintosh HD (APFS) (Shared – 151.94 GB used)

    disk1s2 – Preboot (APFS) [APFS Preboot] (Shared – 45 MB used)

    disk1s3 – Recovery (APFS) [Recovery] (Shared – 512 MB used)

    disk1s4 – VM (APFS) [APFS VM] (Shared – 5.37 GB used)

    Mounted Volumes:

    disk1s1 – Macintosh HD 1000.00 GB (841.92 GB free)

    APFS

    Mount point: /

    disk1s4 – VM [APFS VM] (Shared – 5.37 GB used)

    APFS

    Mount point: /private/var/vm

    Network:

    Interface en0: Ethernet

    Interface en6: TomTom VIA 53

    Interface en7: TomTom GO

    Interface en5: iPhone

    Interface en1: Wi-Fi

    802.11 a/b/g/n/ac

    Interface en4: Bluetooth PAN

    Interface bridge0: Thunderbolt Bridge

    iCloud Quota: 134.21 GB available

    System Software:

    macOS Mojave 10.14 (18A391)

    Time since boot: About 10 hours

    Security:

    System                       Status

    Gatekeeper                   Enabled

    System Integrity Protection  Enabled

    Unsigned Files:

    Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.citrix.ctxusbd.plist

    Executable: /Library/Application Support/Citrix Receiver/ctxusbd

    Details: Exact match found in the whitelist – probably OK

    Kernel Extensions:

    /Library/Application Support/Citrix Receiver

    CitrixGUSB.kext (12.9.1 – SDK 10.9)

    /Library/Extensions

    SymXIPS.kext (8.1 – SDK 10.10)

    SymInternetSecurity.kext (7.9.2 – SDK 10.11)

    SymIPS.kext (7.9.2 – SDK 10.11)

    NortonForMac.kext (7.9.2 – SDK 10.11)

    System Launch Agents:

    [Not Loaded]  9 Apple tasks

    [Loaded]      165 Apple tasks

    [Running]     125 Apple tasks

    System Launch Daemons:

    [Not Loaded]  37 Apple tasks

    [Loaded]      177 Apple tasks

    [Running]     120 Apple tasks

    [Other]       One Apple task

    Launch Agents:

    [Running]    com.symantec.uiagent.application.NFM.plist (Symantec – installed 2018-05-12)

    [Loaded]     com.microsoft.update.agent.plist (Microsoft Corporation – installed 2018-10-18)

    [Running]    com.citrix.ServiceRecords.plist (Apple – installed 2018-04-28)

    [Running]    com.citrix.ReceiverHelper.plist (Apple – installed 2018-04-28)

    [Loaded]     com.google.keystone.agent.plist (Google, Inc. – installed 2018-10-12)

    [Loaded]     com.citrix.AuthManager_Mac.plist (Apple – installed 2018-04-28)

    Launch Daemons:

    [Loaded]     com.symantec.nortonutilities.daemon.plist (Symantec – installed 2018-10-15)

    [Loaded]     com.citrix.ctxusbd.plist (? 44dc9c9f  – installed 2018-04-28)

    [Other]      com.symantec.liveupdate.daemon.NFM.plist (Symantec – installed 2018-10-15)

    [Loaded]     com.symantec.UninstallerToolHelper.NFM.plist (Symantec – installed 2018-10-15)

    [Loaded]     com.symantec.symqual.panicreporter.NFM.plist (Symantec – installed 2018-10-15)

    [Loaded]     com.symantec.symqual.submit.NFM.plist (Symantec – installed 2018-10-15)

    [Running]    com.symantec.sharedsettings.NFM.plist (Symantec – installed 2018-10-15)

    [Loaded]     com.ea.origin.ESHelper.plist (EA Swiss Sarl – installed 2017-10-21)

    [Loaded]     com.google.keystone.daemon.plist (Google, Inc. – installed 2018-10-12)

    [Loaded]     com.microsoft.autoupdate.helper.plist (Microsoft Corporation – installed 2018-10-18)

    [Loaded]     com.symantec.symqual.detail.NFM.plist (Symantec – installed 2018-10-15)

    [Running]    com.symantec.kexthelper.NFM.plist (Symantec – installed 2018-10-15)

    [Loaded]     com.macpaw.CleanMyMac3.Agent.plist (? 7f4ba9a8  – installed 2017-05-16)

    [Loaded]     com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist (Microsoft Corporation – installed 2017-07-02)

    [Running]    com.symantec.symdaemon.NFM.plist (Symantec – installed 2018-10-15)

    [Loaded]     com.symantec.SymLUHelper.NFM.plist (Symantec – installed 2018-10-15)

    User Launch Agents:

    [Loaded]     com.macpaw.CleanMyMac3.Scheduler.plist (MacPaw Inc. – installed 2017-09-11)

    [Loaded]     com.google.Chrome.framework.plist (? 0  – installed 2018-10-26)

    User Login Items:

    Google Chrome.app (Google, Inc. – installed 2018-09-20)

    (/Applications/Google Chrome.app)

    TomTomMyDriveConnectHelper.app (Apple – installed 2018-07-18)

    (/Applications/TomTom MyDrive Connect.app/Contents/MacOS/TomTomMyDriveConnectHelper.app)

    1Password Launcher (App Store – installed 2018-09-28)

    (/Applications/1Password 7.app/Contents/Library/LoginItems/1Password Launcher.app)

    1Password Extension Helper (App Store – installed 2018-09-28)

    (/Applications/1Password 7.app/Contents/Library/LoginItems/1Password Extension Helper.app)

    Internet Plug-ins:

    CitrixICAClientPlugIn: 12.9.1 (installed 2018-10-26)

    QuickTime Plugin: 7.7.3 (installed 2018-09-21)

    Silverlight: 5.1.50901.0 (installed 2016-10-17)

    Safari Extensions:

    1Password – App Store (installed 2018-09-27)

    Time Machine:

    Time Machine information not available without Full Drive Access.

    Performance:

    System Load: 2.21 (1 min ago) 1.79 (5 min ago) 1.79 (15 min ago)

    Nominal I/O speed: 0.39 MB/s

    File system: 36.49 seconds

    Write speed: 94 MB/s

    Read speed: 90 MB/s

    CPU Usage:

    Type      Overall  Individual cores

    System        5 %  11 %   3 %   3 %   2 %

    User         27 %  20 %  27 %  25 %  33 %

    Idle         69 %  68 %  69 %  72 %  65 %

    Top Processes by CPU:

    Process (count)            Source              CPU  Location

    SymDaemon                  Symantec        99.90 %

    WindowServer               Apple            4.02 %

    EtreCheckPro               Etresoft, Inc.   3.30 %

    kernel_task                Apple            1.50 %

    Google Chrome Helper (10)  Google, Inc.     0.12 %

    Top Processes by Memory:

    Process (count)            Source            RAM usage  Location

    Google Chrome Helper (10)  Google, Inc.         955 MB

    EtreCheckPro               Etresoft, Inc.       665 MB

    mdworker_shared (20)       Apple                633 MB

    kernel_task                Apple                281 MB

    Dock                       Apple                264 MB

    Top Processes by Network Use:

    Process        Source      Input  Output  Location

    mDNSResponder  Apple      826 KB  326 KB

    netbiosd       Apple       26 KB    5 KB

    apsd           Apple        4 KB    6 KB

    SymDaemon      Symantec     7 KB    2 KB

    Virtual Memory Information:

    Available RAM    3.10 GB

    Free RAM          954 MB

    Used RAM         4.90 GB

    Cached files     2.17 GB

    Swap Used          14 MB

    Software Installs (past 30 days):

    Name                          Version         Install Date

    1Password 7                   7.2.1           2018-09-28

    XProtectPlistConfigData       2100            2018-09-29

    Microsoft AutoUpdate          4.4.18101400    2018-10-18

    Norton for Mac.Universal      7.9.1.11.0      2018-10-18

    Microsoft PowerPoint for Mac  16.16.18101500  2018-10-18

    Microsoft OneNote for Mac     16.16.18101500  2018-10-18

    Microsoft Excel for Mac       16.16.18101500  2018-10-18

    Microsoft Word for Mac        16.16.18101500  2018-10-18

    Microsoft Outlook for Mac     16.16.18101500  2018-10-18

    Duplicate Photos Fixer Pro    2.7             2018-10-23

    WhatsApp                      0.3.1242        2018-10-23

    Citrix SSO                    1.0.10          2018-10-25

    Citrix Receiver               12.9.1          2018-10-26

    Diagnostics Information (past 7 days):

    2018-10-21 14:04:44 Dock.app Crash

    /System/Library/CoreServices/Dock.app

    dyld3 mode

    End of report

     


    Bijdrager
    TheBigZ

    Leuk hè, zo’n virusscanner: (Symantec)

     

    Top Processes by CPU:

    Process (count)            Source              CPU  Location

    SymDaemon                  Symantec        99.90 %

    WindowServer               Apple            4.02 %

    EtreCheckPro               Etresoft, Inc.   3.30 %

    kernel_task                Apple            1.50 %

     

    En dan ook nog CleanMyMac… dat zouden meer mensen moeten doen!:-)


    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Aangezien het probleem kennelijk is begonnen na de update naar Mojave bestaat de kans dat als je perse Norton / Symantec wilt blijven gebruiken je eerst een update moet doen.


    Bijdrager
    Frans

    Hendrik,

    Symatec heeft versie 7.9 , heb wel een paar niet gebruikte programma,s en de lege mappen van clean my mac definitief verwijderd.

    Hij starte daarna goed op, alvast bedankt voor de hulp, zal de komende dagen kijken of het probleem definitief opgelost is.

     

    gat Frans


    Bijdrager
    Frans

    Allen,

    Opgelost hij start nu weer normaal op, en volgende week wordt de SSD ingebouwd en ben ik hopelijk van de regelmatig terugkerende standballen af.

     

    agrtFrans


    Bijdrager
    Frans

    Vrijdag SSD 500 gb laten inbouwen loopt nu als een zonnetje, supersnel


    Bijdrager
    GoeieDag

    Goed werk, Frans. 👍🏻

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.