7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    rubendk

iMac blijft hangen op bureaublad afbeelding

Hallo allen,

Vanmiddag is mijn iMac 24″ 3.06 ghz vastgelopen. Na herstart kon ik me normaal inloggen. Nadat het inlogscherm verdwijnt blijft hij hangen met alleen de bureaublad afbeelding van snowleopard. muis is ook nog te zien maar dock, bovenste balk en hd komen niet tevoorschijn.
    Daarna SMC reset gedaan, mocht niet baten.
    Safe Boot werkte wel prima.
    Opgestart vanaf install dvd en schijfhulpprogramma geprobeerd: schijf moest hersteld worden > schijf hersteld.
    Daarna bleef het probleem.
    Hardware test gedaan. Er was niks aan de hand.
    pRAM reset ook gedaan, werkt ook niet.

Iemand anders suggesties of is dit gewoon een kwestie van herinstalleren en TM backup terug zetten?

Bijdrager
    Vinhelper

Die laatste optie zal zeker niet helpen, want dan blijft het probleem gewoon bestaan.

Over het algemeen doe je alle acties die je benoemt, in een andere volgorde. Omdat het op een softwareprobleem lijkt, start je met een een Safe boot, als ie daarin wel opstart, in de veilige modus meteen de schijfbevoegdheden herstellen en de schijf controleren.

Als schijf herstellen niet beschikbaar is vanaf de HD, start je met de DVD op, en dan proberen de schijf te herstellen.

Als de machine dan nog niet doorstart, probeer dan een PRAM-reset. Bij aanhoudende problemen SMC-resetten, gevolgd door HardwareTest.

Het klinkt als een lesje Mac herstellen, maar zie het als een tip.:wink: Probeer deze dingen nog eens, misschien helpt het nu wel, je weet het nooit.

Hoe oud is de iMac?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het feit dat een safe boot wel werkte betekend o.a. dat 1 van de log-in items (van je account) mogelijk roet in het eten gooit. Verwijder de helft even en start op. Als dat hielp zit de oorzaak in de andere verwijderde helft (en anders natuurlijk nog in de log-in lijst). Plaats vervolgens de helft daarvan terug en start weer op (of log uit/in). Op deze manier kom je automatisch achter de boosdoener.

Uiteraard moet je even noteren wat er in die lijst stond…

Bijdrager
    rubendk

@ vinhelper,

Thanks voor de volgorde haha ik zal het nog eens proberen, de mac is van begin 2009.

@hendrik,

Ik snap je uitleg niet helemaal. staan deze log-in items in m’n systeemvoorkeuren of waar kan ik deze vinden? En als ik iets verwijder kan ik toch helemaal niet meer inloggen?

thanks voor de tips iig!

Bijdrager
    Vinhelper

Systeemvoorkeuren>Accounts>Kies de bovenste (beheerder) in het lijstje. >tabblad Inloggen.

Het kan geen kwaad om daar alles leeg te maken, onthoud wel welke dat waren, als ze weer terug moeten.

Bijdrager
    rubendk

alle items gewist, nu doet hij het weer. Thanks!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mooi, maar nu ben je misschien bepaalde functionaliteit kwijt. Als je nu wilt weten wat nu precies de oorzaak was, moet je ze eigenlijk 1 voor 1 weer terug zetten en steeds even uit/in loggen totdat het weer fout gaat.

De oorzaak van het hangen hoeft nog niet eens het proces op zich te zijn, het kan ook komen door een corrupt plist bestand van een programma uit die lijst. Het programma hangt dan, en blokkeert daarmee het opstarten van het OS. Plist bestanden staan in je thuismap -> bibliotheek -> preferences en soms in: thuismap -> bibliotheek -> ByHost -> preferences

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.