21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Robbie122

iMac blaast ineens meer dan ooit tijdens zware games

Hallo iedereen,

Mijn iMac 27 inch uit 2013 blaast ineens als een gek als ik een erg grafisch spel speel. Vooral bij GTA 4 en Battlefield 3. Ik draai Boot Camp met Windows 7. 3 maanden geleden toen ik de iMac kreeg was er niks aan de hand maar sinds vorige week wil ik weer beginnen met Battlefield 3 en na ongeveer 1 minuut blaast de iMac als een gek. SpeedFan laat zien dat de iMac rond de 77 graden is na tien minuten spelen. Is dit goed of moet dit lager. Kan dit komen door het warme weer of moet ik iets herstellen want iStat laat zien wanneer ik op de Mac partitie ben dan word de iMac twintig graden en daarvoor was het rond de tien. Weet iemand hier raad mee? Alvast bedankt

Kan een SMC reset helpen?

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Bij mij is mijn de MacBook Air al na 5 minuten aan 80°C en draait de ventilator 6500 toeren … (Bij Gta en Call of Duty)

Bijdrager
    JohnLokerse

77 graden is normaal tijdens het spelen van games. Vooral bij drukke grafische games zoals Battlefield 3.

Wat is jou definitie van blazende fans?

Bijdrager
    Robbie122

Mijn fans blazen nu wel erg hard en dat was 3 maanden geleden niet zo vandaar mijn vraag

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als mijn iMac (2,8 GHz quad core i7 late 2009) met iets zwaars bezig is dan is de temperatuur 70 tot 80° en het toerental van de CPU fan 1800 tot 2400 rpm (is normaal 940).
    Als bij jou het aantal toeren beduidend hoger is of de fans draaien ook hard bij minder belasting dan kun je een SMC reset proberen.

Bijdrager
    Robbie122

Mijn iMac is nu 15 graden Celsius en 1200RPM (standaard dus) maar tijdens een zwaar spel word de iMac ineens 77 graden en blazen de fans heel erg hard. Ineens 60 graden warmer lijkt mij niet echt ok.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb nog nooit 15 graden bij mij gezien. Dat is wel heel erg laag voor apparatuur die aan staat. En 1200 rpm bij deze temperatuur klopt ook niet. iStat geeft op dit moment (ik doe nu niets bijzonders) dit beeld:

en in de kamer is het 27.

Bijdrager
    JohnLokerse

@Robbie112

Staat jouw iMac in de koelkast ofzo?:P

Hier mijn temperaturen en fan snelheid (bij normaal gebruik):

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die 15 graden, lees je dat af van iStat? Want ik heb 10.8 op een externe drive staan en als ik daar van opstart (ik werk voornamelijk met 10.6) dan laat iStat Pro (versie 4.92) bepaalde data niet zien. Dus iStat is niet helemaal compatible met 10.8.

Bijdrager
    Robbie122

Mijn computer als er een paar programma’s open staan. Mail, Safari en berichten.
    17 graden vond ik zelf ook al weinig, maar in Windows komt hij niet lager dan 50 ongeveer.

Bijdrager
    JohnLokerse

16° is echt onmogelijk, vooral nu met dit weer.

Verder zijn deze temperaturen en fan snelheden normaal. Ik zou er verder niet veel zorgen over maken.
    Behalve als de fans constant 6K rpm draait.

Bijdrager
    Robbie122

Het is de ‘ambient’ wat hij pakt als hoofdtemperatuur zie ik hier in iStat. Als ik GPU Proximity doe staat er 44 graden

Bijdrager
    bartje

Ik zie hier ook ergens ambient temp. 16 graden staan ook dat kan toch niet kloppen. Dan zou het in het systeem ergens koeler moeten zijn dan in huis of zelfs buiten:D

Bijdrager
    bartje

en daarbij. het zijn maar wat getallen:D

Bijdrager
    Robbie122

Tja, maar ik vind het zo raar dat in Windows mijn iMac nu harder blaast dan 3 of 2 maanden terug. Heb vorige maand geen Battlefield 3 gespeeld, denk toch dat het komt door het weer.:D

Bijdrager
    MacTS

Elk jaar rond deze tijd weer dezelfde posts over harder draaiende fans. Jouw Mac heeft het gewoon warm, net als iedereen gedurende deze dagen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als de Mac met dit spel ook warm wordt is er echt iets aan de hand.;)

Ik weet niet hoeveel fans het laatste model heeft, maar ik zie er bij jou maar één staan en dat verklaart het hogere toerental.

Bijdrager
    Robbie122

@hendrik ijzerbroot

Haha nee niet dat soort spelletjes.:) Spellen die erg krachtige computer vragen en die ik dan ook op het hoogst wil spelen Grand Theft Auto 4 en Battlefield 3 dat soort spellen.:D

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

“Ambient temperatuur” laat zich vertalen als kamer of omgevingstemperatuur. Het heeft dus niets te maken met de temperatuur van een component. Maar ook dan is 15 graden behoorlijk laag want of het nu de kamer is of het inwendige van een Mac, 15 graden kan niet met dit weer tenzij je een air-co hebt waarmee je een heel huizenblok kunt koelen…

Bijdrager
    Robbie122

Hmm, er staat geen een airco bij mij op de kamer. Naja, beter dan te heet denk ik maar zo

Bijdrager
    Drixels

welke programma’s gebruiken jullie daar?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.